مراحل صدور پروانه و جواز ساخت

مراحل صدور پروانه و جواز ساخت


منبع: آرگا

67

1399/7/2

14:04


برای دریافت جواز ساختمانی به طی مراحل منحصری نیاز دارید که در ادامه این مطلب به معرفی آنان پرداخته ایم. از این رو با ما همراه شوید تا مراحل صدور پروانه را مطالعه کنید.

مراحل صدور پروانه و جواز ساخت

مراحل صدور پروانه ساختمانی  و یا در اصطلاحی دیگر همان جواز ساختمانی را در ادامه این مطلب بیان کرده ایم.

در دیگر بخش هایی از مجله آرگا با مدارک لازم پروانه کسب و مراحل تنظیم سند ملک و قوانینی که باید بدانید به خوبی آشنا شدید، از این رو در ادامه این مطلب به مراحل صدور جواز ساختمانی پرداخته ایم.

مراحل صدور پروانه چگونه است؟

آشنایی با پروانه ساخت

پروانه ساختمان را که به شکل سند است، را شهرداری و یا دیگر مراجع صدور پروانه همانند همیاری شهرداری صادر می کنند که مالک با گرفتن آن می تواند تمامی عوامل را تحت اختیار خود قرار دهد. قابل به ذکر است که برای ساخت هر ساختمان نیاز به مجوز های لازم از مرجع ذی صلاح می باشد.

  • اطلاعاتی که در پروانه ذکر شده است

  1. مساحت زیر بنا
  2. تعداد طبقات
  3. نوع اسکله ساختمانی
  4. مشخصات فرد متقاضی برای صدور پروانه
  5. شماره پلاک ثبت برای ملک
  6. اسامی مهندسین ناظر
  7. تاریخ صدور پروانه
  8. کروکی زمین

گفتنی می باشد که تاریخ شروع عملیات و اعتبار پروانه در صفحه ابتدایی پروانه ذکر شده است که در صورت نیاز باید آن را تمدید کنید.

معرفی مراحل صدور پروانه

مراحل صدور پروانه به طور کلی شامل ۶ مرحله است که در ادامه مطلب به معرفی و توضیح کوتاهی از هر یک آنان پرداخته ایم.

  • تشکیل پروانه

در مرحله ابتدایی باید مالک زمین و یا وکیل آن با ارائه تمامی مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک نزدیک به محل پروژه مراجعه کند. پس از آن باید درخواست پروانه تخریب و نوسازی را به آن جا ابلاغ کند. اما توجه داشته باشید که قبل از مراجعه به این مراکز، باید مدارک مورد نیاز را کاملا تهیه کنید.

پس از تشکیل پرونده و درخواست بازدید از ملک، مشخصات را در دفتر خدمات ثبت می کنند و پس از آن یک مامور از شهرداری به بازدید محل می آید که موارد گفته شده را گزارش می کند. این موارد شامل ابعاد ملک، عرض گذر، بنای موجود و دیگر مشخصات ملک می باشد.

مرحله های جواز ساخت چیست؟

  • دستور نقشه

پس از بازدید و بررسی زمین از طرف شهرداری برای مالک دستور نقشه ارسال می گردد. در این دستورات نقشه ای؛ اطلاعات کلی به مانند اصلاح شهرداری، تعداد طبقات و مساحت هر یک از آن ها در دستور نقشه ها اعلام می شود. تمامی این اطلاعات بر اساس نوع پهنه، عرض گذر و دیگر اطلاعات زمین محاسبه می گردد.

گفتنی است که در مرحله بعدی از این اطلاعات، دستور نقشه را باید به مالک و سپس مهندس معمار برای طراحی نقشه اصلاحی ارجاع دهید.

  • طراحی نقشه

اساسی ترین مرحله در بین تمامی مرحله ها، گروه طراحی است که باید امورات خود را بر اساس دستورات نقشه ای و طراحی فاز یک شروع کند. سپس تمامی نقشه ها با قوانین شهرداری و آتش نشانی بررسی می شود و به همین صورت در هماهنگی با مهندسین سازه، طراحی بهینه ای انجام می گیرد. این اقدامات از جنبه های زیبایی، هماهنگی، هارمونی و تامین بیشترین حد از پارکینگ به طور کلی بررسی می شود و در نهایت نیز در بهترین حالت انجام می گیرد.

تمامی این نقشه ها پس از طراحی به دفتر خدمات الکترونیک برای بررسی ارسال می گردد که در این زمان ممکن است نیاز به تغییرات و اصلاحاتی داشته باشد. در این شرایط دفتر مهندسی افراد را ملزوم می کند تا نقشه را در بهترین حالت اصلاح کنند و به دفتر خدمات الکترونیکی مرتبط ارجاع دهند. این فرایند تا زمانی که نقشه ها مورد تایید قرار بگیرند، به طول می انجامد.

  • پرداخت عوارض

تا به اینجا مراحل تشکیل پرونده با توجه به دستورات نقشه و طراحی معماری به خوبی مطالعه کردید. پس از رفع تمامی ایرادات قانونی و به تایید رسیدن نقشه، که این امر توسط دفتر خدمات انجام می گیرد به مراحل تایید از جهت صدور پروانه شهرداری در هر یک از مناطق و پرداخت عوارض نزدیک می شوید.

این مرحله به منظور پرداخت عوارض تخریب و نوسازی می باشد که در مراحل صدور پروانه ذکر شده است. توجه داشته باشید که در هر یک از مناطق، طبق تراکمات موجود در تعداد طبقات و متراژ هر یک از آنان به شکل محاسبات کلی انجام می گیرد. همچنین مبلغ تعیین شده را باید مالک پرداخت کند و هر یک از پرداخت ها باید برای اداره در آمد مالیات انجام بگیرد.

آشنای با مراحل صدور پروانه

  • تهیه مدرک های پیش نویس

پس از آنکه عوارض را پرداخت و تاییدیه ای نیز مبنی بر پرداخت آن دریافت کردید؛ نوبت به تهیه مدارک پیش نویس خواهد رسید. برای تهیه این پیش نویس ها باید مالک به دفتر های خدماتی در این رابطه مراجعه کند تا فرم های درخواست تعیین ناظر را پر کند. پس از انجام این مراحل، منتظر تماس و یا معرفی نامه هایی از سوی دفتر خدمات بمانید. گفنتی است که پس از مشخص کردن ناظر، مالک باید قراردادی را در بین خود و ناظر برقرار کند.

در قرار داد های تنظیم شده باید برای سهمیه و تعهدات رعایت اصلاحی، تاییدیه ناظر نما را به دفتر خدمات تحویل دهید. توجه داشته باشید که برای زمین هایی با مساحت بیش از ۲۰۰۰ متر، ملزوم به ارائه نقشه های فاز ۲ به سازمان نظام مهندسی هستید. این نقشه ها که شامل ماده ۳۳ نظام مهندسی است؛ به این معنی است که ۴ رشته ساختمانی یعنی؛ سازه، معماری، برق و مکانیک در تنظیم قرار داد موجود می باشند. همچنین تاییدیه های فاز ۲ از طرف نظام مهندسی از مراحل طولانی برخوردار است که به طور معمول اصلاحات بسیاری را در بر می گیرد.

مدارک مورد نیاز:

مدارکی که در ابتدای تیتر مدرک پیش نویس مطالعه کردید، باید تماما توسط مالک تهیه و سپس به دفاتر خدماتی الکترونیک ارجاع شوند. لیستی که در ادامه مطلب نام برده ایم، جهت تکمیل مدارک پیش نویس است.

  1. برگه های سبز رنگ که مهر شده که بر طبق ۴ رشته معماری، برق، سازه و مکانیک می باشند.
  2. برگ سبز سهمیه ناظر که به همراه آن باید قرارداد مالک و ناظر نیز باشد.
  3. برگه های تعهدات برای رعایت اصلاحیه و تاییدیه نما
  4. فایل های نقشه که شامل سازه، برق و مکانیک است.
  5. چک لیست هایی که بر مبحث ۶۱۹ بارگذاری و زلزله می باشد.
  6. برگه های تعهد مشاوره ژئوتکنیک برای تاییدیه خاک
  • چاپ پروانه

پس از تهیه مدارک نوبت به چاپ پروانه خواهد رسید که پس از تایید در ۴ رشته از تاییدیه ها به ثبت می رسد. نوبت تاییدیه ها به شرح گفته های ادامه مطلب می باشد.

معرفی مراحل صدور پروانه

  1. طرح تفضیلی بر کف
  2. رئیس صدور پروانه
  3. معاون شهر سازی و معماری
  4. تاییدیه شهر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو