روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم نوشت، طبق پژوهش جدید مرکز مطالعات استراتژیک بیگن-سادات در تل‌آویو، حزب‌الله تمایل دارد شرایط فعلی را حفظ کرده و آن را برای مقابله با اسرائیل تغییر دهد، این شرایطی است که حزب‌الله تلاش می‌کند با تهدید به انتقام آن را حفظ کند در حالی که همزمان تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تنش انجام می‌دهد.

این پژوهش مدعی است: این تناقض ذاتی حزب‌الله گزینه‌های قابل اجرای اندکی را باقی می‌گذارد و این مساله منجر به رشته شکست‌های تاکتیکی و افزایش نیاز به تحقق نوعی موفقیت به هر شکلی می‌شود و نتیجه آن اینکه احتمال وقوع تنشی غیر عامدانه در طول مرزهای شمالی "اسرائیل" افزایش می‌یابد.

در این گزارش از ارتش رژیم صهیونیستی خواسته شده به دلیل وجود نگرانی‌هایی از اینکه حزب‌الله به زودی در انتقام از کشته شدن یکی از نیروهایش در درگیری اطراف فرودگاه بین‌المللی دمشق در ژوئیه گذشته، عملیات نظامی را علیه اسرائیل آغاز کند، در حالت آماده‌باش باقی بماند.

در همین راستا، سایت خبری عبری زبان " WALLA" به نشست کمیته امور خارجه و امنیتی کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) برای بررسی طرح "سپر شمال" که شامل پروژه ساخت ۶۰۰ اتاق حفاظت شده در داخل شهرک‌های واقع در خط اول درگیری تا کیلومتر یک مرزهای شمالی با لبنان است، پرداخت.

این سایت عبری زبان در ادامه گزارش داد که وزارت جنگ رژیم صهیونیستی طرح ساخت این اتاق‌ها را در راستای تصمیم دولت و تصویب بودجه از سوی وزارت دارایی در آستانه اعیاد یهودی اعلام کرد.

طبق گزارش سایت والا، آویگدور لیبرمن، رئیس حزب "اسرائیل خانه ما" در نشست کمیته یاد شده هشدار داد، صدها هزار شهروند ساکن شمال (اراضی اشغالی) هنوز بدون پناهگاه به سر می‌برند و وزارتخانه‌ها به گونه‌ای با این مساله برخورد می‌کنند که گویا یک اقدام داوطلبانه برای دولت است، در پس پرده گزارش‌هایی از ناظر دولت وجود دارد و هر گزارش تکان‌دهنده‌تر از دیگری است، نسبت سرمایه گذاری آنها در شمال در مقایسه با غلاف غزه یک به هفت است.

این سایت افزود: قرار است این پروژه که ارزش آن ۱۰۳ میلیون شکِل برآورد می‌شود، فورا توسط مرکز مهندسی و ساخت‌وساز وزارت امنیت (جنگ) در هفت شهرک واقع در مرز شمال اجرا شود اما فرمانده منطقه شمال تا این لحظه لیست شهرک‌ها را تایید نکرده است.

سایت والا افزود، ماه گذشته کمیته نظارت دولت به ریاست عوفر شلح، عضو کنست با بررسی طرحی که دولت بیش از دو سال قبل ارائه کرده و حدود پنج میلیون شکل برآورد شده بود، گفت: اختلاف نظرها میان دو وزارت دارایی و امنیت (جنگ) بر سر اختیارات و نیز ناتوانی کامل دولت همگی منجر به این شدند که ۱۰ درصد ساکنان شمال در برابر خطری واقعی هیچ حمایتی نداشته باشند و به نظر می‌رسد این تنها لطف و مهربانی پروردگار است که در طول جنگ از شهرک شلومی واقع در این مرزها حمایت خواهد کرد.

روزنامه عبری زبان معاریو نیز پیشتر به نقل از برخی منابع امنیتی و نظامی عالی رتبه تل‌آویو فاش کرده بود، در صورت آغاز درگیری در شمال میان "اسرائیل" و حزب‌الله، منطقه شمال از شهرک‌نشینان تخلیه خواهد شد و به جای آنها سربازان ارتش پشتیبان که فارغ‌التحصیل یگان‌های ویژه هستند و در شهرک‌های شمالی سکونت دارند، مستقر خواهند شد.

طبق نوشته این روزنامه عبری، منابع یاد شده گفتند، مناطق شمال هدف پرتاب صدها راکت قرار خواهند گرفت، همچنین این خطر وجود دارد که حزب‌الله به صورت زمینی در مناطق شمالی نفوذ کند، ارتش "اسرائیل" نیز تمرکز خود را بر تدوین طرحی برای تخلیه شهرک‌های واقع در منطقه موسوم به "غلاف غزه" در صورت آغاز درگیری جدیدی در آنجا با مقاومت فلسطین در نوار غزه گذاشته است.

تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از برخی منابع امنیتی و سیاسی عالی رتبه تل‌آویو اعلام کرد، طرح یاد شده در واقع بخشی از تجربه‌ها و نتیجه‌گیری‌هایی است که مراکز تصمیم‌گیری اسرائیل در پی عملیات الجرف الصامد و جنگ دوم لبنان به آنها رسیدند.

منابع مذکور افزودند: این طرح که شامل تخلیه فوری ساکنان مجتمع‌های نزدیک به مرزهای شمالی و جنوبی است، به کمیته وزارتی ارائه شد تا در صورت بالا گرفتن درگیری‌ها در دو جبهه شمالی و جنوبی، درباره آن تصمیم‌گیری کند.