روز ۲۸ صفر ۱۳۹۹ چه تاریخی است؟ (تاریخ وفات پیامبر اکرم و امام حسن مجتبی در سال 99)

روز ۲۸ صفر ۱۳۹۹ چه تاریخی است؟ (تاریخ وفات پیامبر اکرم و امام حسن مجتبی در سال 99)


منبع: مینویسم

122

1399/7/2

14:24


روز ۲۸ صفر ۱۳۹۹ چه تاریخی است؟ (تاریخ وفات پیامبر اکرم در سال 99)

تاریخ دقیق رحلت پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) و امام حسن مجتبی (ع) در تقویم قمری برابر است با روز ۲۸ صفر سال ۱۴۴۲ می باشد و در تاریخ  ۲۸ صفر سال ۱۴۵۰ که مصادف با روز شهادت امام حسن مجتبی می باشد و این روز امسال (۱۳۹۹) مصادف با روز جمعه ۲۵ ماه مهر سال ۱۳۹۹ می باشد و در تقویم میلادی برابر با روز ۱۶ ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ می باشد. این روز در تقویم شمسی و ایرانی تعطیل رسمی است.

متن تسلیت رحلت پیامبر اکرم و شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام (۲۸ صفر)

ثواب عزاداری در ۲۸ صفر

رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم سال ها قبل از به شهادت رسیدن امام حسن (ع) فرموده بود :

« هر کس بر حسن گریه کند، چشمش در روز قیامت که دیده ها کور می شوند، بینا می ماند و هرکس در مصیبت او اندوهگین شود، روزی که همه دلها اندوهگین است، غم و اندوهی ندارد. زیارت حسن مایه ی استواری قدم ها در قیامت است.»

در کلیات مفاتیح الجنان به خواندن “زیارت نامه ائمه بقیع” و “زیارت پیامبر از بعید” در روز بیست و هشتم صفر همزمان با رحلت حضرت محمد (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) توصیه شده است.

وفات پیامبر اسلام (ص) در روز ۲۸ صفر

در یازدهمین سال هجرت پیامبر اسلام و در آخرین سفر حج در مکه و غدیرخم، در مدینه قبل از بیماری و بعد از آن در جمع یاران و یا در ضمن ‏سخنرانی عمومی، با صراحت و بدون هیچ ابهام، از رحلت ‏خود خبر داد. چنان که قرآن رهروان رسول خدا (ص) را آگاه ساخته بود که ‏پیامبر هم در نیاز به خوراک و پوشاک و ازدواج و بیماری و پیری مانند انسان های دیگر است و مانند آنان روزی خواهد مرد.

وفات پیامبر اسلام (ص)

محل دفن پیامبر اسلام (ص)

از «ابن‏ ماجه‏» چنین نقل شده است که ، مسلمانان در تعیین محل قبر پیامبر اختلاف نظر پیدا كردند، برخی گفتند که در مسجد دفن شود و گروهی نیز بر این باور بودند که او با اصحابش دفن شده و ابوبكر می گفت که از پیامبر شنیدم که «هر پیامبرى، هر جا كه از دنیا رفت، در همان جا دفن مى ‏شود» از این‏رو بستر پیامبر ، همان جایی که جا سپارد را نیمه شب چهارشنبه (۲۸ ماه صفر سال ۱۴۴۲ قمری) حفر کردند و پیکر ایشان را به خاك سپردند.

رسول خدا در یکی از اتاق های منزلش، در شهر مدینه که در همان مکان از دنیا رفتند، به خاک سپرده شدند.‏ در حال حاضر مرقد شریف رسول خدا (ص) چسبیده به مسجد النبی و جزو آن مسجد است.

۳۰ واقعیت درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) از کودکی تا وفات

محل دفن پیامبر اسلام(ص)

مجموعه عکس پروفایل ۲۸ صفر به مناسبت رحلت پیامبر اکرم (ص)

شهادت امام سوم شیعیان امام حسن مجتبی (ع)

بعد از آنکه حکومت اموی صلح را بر امام حسن (ع) تحمیل کرد با اینکه این حکومت به بسیاری از اهداف خود رسیده بود اما حضور امام حسن علیه السلام مانع از به اجرا درآوردن برخی از افکار شوم آنان بود. از این رو از هر راهی برای به شهادت رساندن وی استفاده می کرد. بعد از بررسی های بسیار آنها جعده همسر امام حسن علیه السلام را مناسبترین فرد برای رسیدن به این هدف پلید دیدند.

تا اینکه مروان صد هزار درهم به جعده بصورت کاملا مجرمانه ارسال نمود و به وی قول ازدواج با یزید را در ازای به شهادت رساندن همسرش، امام حسن مجتبی را داد. به همین دلیل جعده آن حضرت را در روز ۲۸ صفر در سال‌های ۴۹ ، ۵۰ و یا ۵۱ هجری قمری با ریختن زهر در آب آشامیدنی مسموم کرد و طولی نکشید بر اثر آن، امام حسن علیه السلام به شهادت رسید و در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.

محل دفن امام حسن مجتبی علیه السلام (امام سوم شیعیان )

محل دفن امام حسن مجتبی علیه السلام (امام سوم شیعیان )

امام حسن (ع) وصیت کرده‌ بود که در مسجدالنبی و در کنار قبر پدربزرگش محمد به‌ خاک سپرده‌ شود. ولی عایشه و مروان بن حکم (که در آن زمان از امارت مدینه عزل شده ‌بود) توافق کردند که مانع شوند امام حسین این کار را انجام دهد.

در جریان دفن امام حسن (ع) هنگامی كه ابوسعید خدری (یکی از اصحاب پیامبر) به مروان گفت که آیا مانع از دفن حسن در كنار جدش میشوی ، در حالی كه رسول خدا او را سید جوانان اهل بهشت نامیده است؟
مروان با تمسخر به او گفت: اگر امثال تو با بزگویی و روایت، حدیث پیامبر آن را زنده نگاه داشته اند وگرنه ضایع شده و از بین می‌رفت. اما اکنون محل دفن امام حسن به مکانی زیارتی به‌خصوص برای شیعیان تبدیل شد و گنبدی بزرگ بر فراز آن ساخته شد.

فروشگاه قطعات آسانسور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو