«دیوید هلوی»، معاون وزیر دفاع آمریکا اظهار داشت که اسپر فرمانی را برای کاهش نیروها پایین‌تر از سطح ۴ هزار تا ۵ هزار نظامی صادر نکرده است.

وی افزود که اگر شرایط اجازه داد آمریکا بر اساس توافقنامه قطر همه نیروها را تا ماه می سال ۲۰۲۱ از افغانستان خارج می‌کند. پنتاگون برنامه ریزی برای خروج کامل نیروها را آغاز کرده است.

این در حالی است که پیش از این جنرال «کنت مکنزی»، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا گفته بود که در رابطه با توانایی و یا تمایل طالبان نسبت به اجرای تعهداتش در توافقنامه قطر مطمئن نیست.

به گزارش «هیل»، «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان نیز می‌گوید که طالبان گام‌های مثبتی را در رابطه با قطع روابط با القاعده برداشته است اما وقتی شمار نیروها به ۴۵۰۰ نفر کاهش یابد ما ارزیابی مجددی از روابط و اقدامات انجام شده می‌کنیم و تصمیمات را نیز بر اساس آن اتخاذ خواهیم کرد.

گفتنی است که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان مبتنی بر پایبندی طالبان به تعهدات در رابطه مبارزه با تروریسم است و ارتباطی به نتیجه مذاکرات بین‌الافغانی و یا نیز کاهش حملات طالبان به نیروهای امنیتی افغان ندارد.

معاون وزیر دفاع آمریکا با تاکید بر اینکه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان مبتنی بر شرایط خواهد بود، تصریح کردکه اقدامات طالبان بطور دقیق در حال ارزیابی است و تصمیمات بعدی نیز با توجه به اقدامات این گروه اتخاذ خواهد شد.