مازنی: روحانی بدون ما نمی‌توانست رای بیاورد

منبع: برترین ها

90

1399/7/2

18:16


احمد مازنی گفت: آقای روحانی یک شخصیت اصولگرا بوده و هست و اما این امکان را نداشت و اکنون هم ندارد که با اصولگرایان به اجماع برسد به همین دلیل در سال92 با اصلاح‌طلبان ائتلاف کرد که اگر در انتخابات آن سال آقای عارف از انتخابات کناره‌گیری نمی‌کرد، اکنون رئیس‌جمهور نبود.

نامه نیوز: وضعیت اصلاح‌طلبان و نزدیکان دولت در انتخابات سال آینده مبهم است و هنوز مشخص نیست که اصلاح‌طلبان بر سر شیوه ورود به انتخابات و مصداق یا مصادیق با یکدیگر به جمع‌بندی مشترک می‌رسند یا نه؟ از سوی دیگر مشخص نیست که دولت با محوریت حسن روحانی چه نقشی در 1400 ایفا می‌کند و آیا روحانی باز هم برای ورود نیروی همفکرش به پاستور با اصلاح‌طلبان ائتلاف می‌کند یا آنکه بنا دارد به طور مستقل از فرد یا افرادی حمایت کند؟

احمد مازنی، نماینده مجلس دهم و فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره انتخابات ریاست‌جمهوری1400 به نامه‌نیوز گفت: «در شرایط فعلی سخت است که بتوان رویدادهای انتخابات سال آینده را پیش‌بینی کرد زیرا در کشور ما همه‌ اتفاقات مهم در هفته‌های منتهی به انتخابات رقم می‌خورد اما یک نکته روشن است که افکار عمومی نسبت به نهاد انتخابات خوش‌بین نیست.

مازنی: روحانی بدون ما نمی‌توانست رای بیاورد

این مسئله در همه ارکان سیاست اثر می‌گذارد و باید حل شود و در این موضوع دیگر جناح‌بندی‌های سیاسی اعم از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان مهم نیستند و همه باید بکوشند که بازهم نوع نگاه مردم به انتخابات را بازسازی کنند. وقتی مردم به انتخابات اعتماد نداشته باشند یا خشونت اجتماعی ایجاد می‌شود یا آنکه قهر سیاسی پدید می‌آید که تجربه هر دو مورد در همه جای دنیا نشان داده است که پیامدهای خوبی از پس آنها ایجاد نمی‌شود. همه نیروهای سیاسی باید بکوشند تا عوامل این بی‌اعتمادی را بشناسند و در صدد رفع آنها برآیند».

او همچنین درباره سیاست اصلاح‌طلبان یعنی عدم ارائه لیست انتخاباتی در انتخابات مجلس یازدهم در اسفند98 اظهار کرد: «من همچنان باور دارم که اصلاح‌طلبان باید در انتخابات مجلس یازدهم لیست می‌دادند و در جلسات شورای عالی سیاست‌گذاری هم مخالفت خودم را با نظر افرادی که می‌گفتند نباید لیست داد، اعلام می‌کردم و اساسا تصمیمی که در آن مقطع گرفته شد را قبول نداشتم. واقعا کار اشتباهی بود که ارائه لیست به عهده احزاب گذاشته شود و آن تصمیم شبیه به آن بود که فرمانده یا شورای فرماندهی سربازان را رها کنند. با در نظرداشتن استدلال‌های مخالفان ارائه لیست اما به هر حال این تصمیم بر بی‌تفاوتی و به‌نوعی ادامه سیاست تحریم انتخابات دامن زد».



او در پاسخ به این پرسش که آقای عارف هم موافق دادن لیست و مخالف تصمیم نهایی بودند، گفت: «بله آقای عارف هم معتقد بود که باید لیست داده شود اما به هر حال یک تفکری در شورای عالی سیاست‌گذاری وجود داشت که همان هم به کرسی نشست. جالب است برایتان بگویم که اکثر افرادی که درباره این موضوع یعنی دادن یا ندادن لیست قدرت تصمیم‌گیری داشتند، خودشان نامزد انتخابات شده بودند و بعد از آنکه صلاحیت‌شان تأیید نشد، مخالف دادن لیست شدند و جالب‌تر که برخی از همان افراد بعد از آنکه از طریق شورای نگهبان پیگیری کردند و صلاحیت‌شان تأیید شد، به مدافعان ارائه لیست تبدیل شدند.

یعنی برای برخی افراد معیارها کاملا شخصی بود. البته بودند دوستانی که واقعا استدلال می‌کردند و می‌گفتند که وقتی به احتمال زیاد مردم در انتخابات شرکت بالایی نخواهند داشت، اصلاح‌طلبان اگر جلوتر از مردم حرکت نمی‌کنند حداقل عقب‌تر هم نباشند و همقدم با خواسته مردم پیش بروند اما من همچنان باور دارم که یک جریان سیاسی تحت هیچ‌شرایطی نباید از رفتارهای مسالمت‌آمیز کنار بکشد که دیدیم همین ندادن لیست و عدم مشارکت در انتخابات به طور طبیعی منجر به فروپاشی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان شد».

این نمانیده مجلس دهم درخصوص اقداماتی که اصلاح‌طلبان تا انتخابات1400 انجام می‌دهند یا باید انجام بدهند، تصریح کرد: «آرام‌آرام احزاب فعالیت خود را آغاز کرده‌اند اما مهم‌ترین مانعی که باید رفع شود، بی‌اعتمادی مردم به انتخابات است. همه باید بکوشند که مردم در انتخابات مشارکت پرشوری داشته باشند.

اکثر اصولگرایان که با عقلانیت با مسائل مختلف روبه‌رو می‌شوند و از تصمیم‌های افراطی دوری می‌کنند هم دغدغه مشارکت مردم را دارند. من راه حل را در گفت‌وگوی ملی همه جناح‌های سیاسی می‌دانم و باور دارم که عقلای گروه‌های مختلف می‌توانند با رصد دقیق و درست مهم‌ترین موضوعات مانند روابط ایران با غرب و به خصوص با آمریکا، وضعیت اقتصادی و اجتماعی و مناسبات فرهنگی موجود یک افق جامع از آینده سیاسی ایران ارائه دهند تا با آن افق در دست دولت آینده با بهره‌گیری از همه نیروها اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا کشور را اداره کند.

مسئولان نظارتی هم باید از انتخاباتاسفند98 درس بگیرند و بدانند که اگر بخواهنند بخش زیادی از نیروهای سیاسی را ردصلاحیت کنند مردم از عرصه انتخابات کناره می‌گیرند. واقعا برای نظام و انقلاب خوب نیست که در مرحله دوم انتخابات درصد مشارکت حدود هشت درصد باشد».

مازنی در پایان در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا دولت هم در انتخابات سال آینده کنش و تحرک انتخاباتی خواهد داشت یا نه، گفت: «آقای روحانی یک شخصیت اصولگرا بوده و هست و اما این امکان را نداشت و اکنون هم ندارد که با اصولگرایان به اجماع برسد به همین دلیل در سال92 با اصلاح‌طلبان ائتلاف کرد که اگر در انتخابات آن سال آقای عارف از انتخابات کناره‌گیری نمی‌کرد، اکنون رئیس‌جمهور نبود.

در سال96 هم اگر اصلاح‌طلبان از او حمایت نمی‌کرد قطعا رأی نمی‌آرود؛ بماند که او بعد از سال96 صراحتا در جلسه‌ای گفت که من ائتلافی با کسی نکردم و نگاه مشترکی وجود و اصلاح‌طلبان حمایت کردند. درباره اینکه دولت از چه شخص یا گروهی در انتخابات حمایت می‌کند هم هنوز مشخص نیست و تا آنجا که من اطلاع دارم دولت هنوز نتوانسته است که به یک جمع‌بندی کلی درباره انتخابات سال آینده برسد».

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو