روستای پالنگان کردستان؛ روستایی خارق العاده با مردمی میهمان نواز

روستای پالنگان کردستان؛ روستایی خارق العاده با مردمی میهمان نواز


منبع: همگردی

304

1399/7/2

20:00


چندین روستای پله ای در ایران وجود دارند که همگی خارق العاده هستند؛ اما هیچ کدام آنها به اندازه روستای ماسوله شهرت ندارند. روستای پالنگان کامیاران یکی از همین روستاهای خارق العاده بوده که برخلاف ماسوله دارای هیچگونه فروشگاه سوغاتی و امکانات ویژه گردشگران نیست. مردم روستا لباسهای محلی به تن دارند؛ زنها روی پله ها نشسته و به زبان کردی با هم صحبت می کنند یا در حال انجام کارهای روزمره هستند. همه مردم روستای پالنگان کردستان بسیار گرم و صمیمی بوده و از صحبت کردن با میهمانان استقبال می کنند. آنها هیچ شباهتی به مردم ماسوله که از وجود انبوه گردشگران در کوچه و خیابانهای روستایشان خسته شده اند، نیستند و دیدن غریبه ها برایشان تازگی دارد. با ما در راهنمای رفتن به روستای پالنگان همراه شوید تا شما را با جذابیت های این روستای دیدنی ایران آشنا کنیم.

بیشتر بخوانیدروستای ماسوله | روستایی بکر و دیدنی در قلب گیلان

روستای پالنگان

سفر و وقت گذرانی در روستایی دیدنی

روستای پالنگان کامیاران شاید یکی از معدود نقاط ایران و جهان باشد که بهتر است قبل از سفر به رزرو کردن محل اقامت خود فکر نکنید؛ به محض رسیدن به روستا، با تابلو و بنرهای بزرگ و کوچکی مواجه می شوید که جهت اجاره دادن خانه به گردشگران نصب شده اند. خانه ها اغلب بسیار تمیز و دارای دوش آب گرم هستند؛ رختخواب های تمیز و آشپزخانه های کوچک دارند و چشم اندازهای بسیار زیبا و خیره کننده ای از روستا را پیش رویتان قرار می دهند. صبح خیلی زود برای گشت و گذار در روستا از محل اقامت خود بیرون بیایید.

براساس راهنمای رفتن به روستای پالنگان توصیه می کنیم پله های روستا را به سوی رودخانه طی کنید و سپس در امتداد آن راه بروید تا به یک آبشار برسید. اما همین پایین رفتن از پله های بیشمار روستا و پریدن از روی پشت بام های خانه ها یا پایین آمدن از نردبان های مختلف، با مردم روستا که در حال سبزی پاک کردن، شستن لباس و فرش و کارهای روزمره دیگرشان هستند، مواجه می شوید. به آسانی می توانید با مردم همکلام شده و حتی با آنها عکس بیاندازید. هرچه بیشتر پیش می روید، مناظر پیش رویتان بهتر و بهتر می شوند. آنقدر که مجبور هستید پشت سر هم توقف کنید و عکس بیاندازید.

وقتی به رودخانه می رسید، چشم اندازهای دره های سبز بکر و کوه های از برف پوشیده شده پیش چشمتان قرار می گیرند. وقتی در امتداد رودخانه و در میان درختان سرسبز قدم برمی دارید و به مردم روستا، چوپان ها و گله هایشان بر می خورید، از هر لحظه خود لذت خواهید برد.

سفر و وقت گذرانی در روستای پالنگان

چگونه خودمان را به روستا برسانیم؟

هیچ وسیله دیگری به غیر از اتومبیل نمی تواند شما را در رسیدن به روستای پالنگان کردستان کمک کند؛ بنابراین یا می بایست با اتومبیل خودتان به این سفر بیایید یا یک اتومبیل کرایه کنید. اگر از شهرهای دوری مانند تهران به سمت روستای پالنگان کردستان رهسپار شده اید، بهتر است در شهرهای بین راه مانند همدان یا کرمانشاه توقف کنید؛ کمی از وقت خود را در این شهرهای دیدنی بگذرانید و شب را به صبح برسانید؛ سپس صبح روز بعد به سفر خود ادامه دهید.

از آنجایی که جاده های منتهی به روستای پالنگان کردستان به اندازه کافی در هنگام شب روشن نیستند، بهتر است طوری برنامه ریزی کنید که قبل از تاریک شدن هوا به آنجا برسید و در هنگامی که هوا هنوز روشن است، آنجا را ترک کنید. مزیت سفر با اتومبیل شخصی یا کرایه ای به سمت روستای پالنگان کامیاران این است که می توانید بطور دلخواه برای برنامه های سفر خود، ساعت حرکت و تعداد توقف های خود تصمیم بگیرید. همچنین از تجربه موقعیت های اتفاقی و هیجان انگیز که در طول مسیر پیش می آیند، لذت ببرید. این توصیه مهم را جدی بگیرید.

چگونه خودمان را به روستا برسانیم؟

در پالنگان چه می توانیم بخوریم؟

ماهی کباب شده مشهورترین غذای این روستا و این منطقه بشمار می رود و غذایی فوق العاده خوش طعم و تازه است. در طول مسیر آبشار، نقاط متعددی برای پیک نیک کردن وجود دارند و رستورانهایی که از گردشگران پذیرایی می کنند.

در پلنگان چه می توانیم بخوریم؟

بهترین زمان برای بازدید

استان کردستان بطور کل در فصل بهار در اوج شکوه و زیبایی خود قرار دارد. اواسط یا اواخر بهار می تواند بهترین زمان برای سفر به پالنگان باشد، چرا که دشتهای این منطقه کاملا سبز هستند؛ درختها از شکوفه های زیبا پوشانیده شده اند و توت فرنگی های وحشی خوش طعم در همه جا یافت می شوند. آب و هوای پالنگان در طول روز بسیار خوشایند است و در هنگام شب بسیار سرد می شود. بنابراین اگر می خواهید خواب راحت و پرآرامشی داشته باشید، پتو یا لحاف گرم از واجبات است.

بهترین زمان برای بازدید

در ادامه بخوانیدراهنمای سفر به کردستان | سفر پاییزی به بهشت ایران

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو