چگونه نوزاد را به شیشه شیر عادت دهیم؟

منبع: نی نی بان

105

1399/7/2

23:32


نوزادانی که به تغذیه از شیرمادر عادت کرده اند را نمی توان به راحتی با چیزهایی که جایگزین پستان مادر هستند فریب داد اما در ادامه ترفندهایی معرفی شده اند که این کار را بسیار ساده می کنند.
«نوزاد من 10 هفته دارد و چند هفته دیگر باید به سرکار برگردم. مشکل اینجاست که او فقط شیر من را میخورد و سعی کرده ایم تا شیشه شیر دوشیده شده از خودم را به او بدهیم اما به هیچ وجه شیشه نمی گیرد. واقعا دارم میترسم. اگر در مهدکودک اصلا شیشه نگیرد و گرسنه شود چه؟ کمکم کنید!»
نوزادانی که به تغذیه از شیرمادر عادت کرده اند را نمیتوان به راحتی با چیزهایی که جایگزین پستان مادر هستند فریب داد و هرچه آنها بزرگتر میشوند، نسبت به قبول کردن شیشه سرسخت تر میشوند و اصلا شیشه نمی گیرند به همین دلیل باید هرچه نوزاد کوچکتر است شیشه را به او داد. -تقریبا در دو هفته اول بعد تولد- آن هم به طور مداوم و ترجیحا روزی یکبار تا به این اطمینان برسیم که خودش دیگر دهانش را برای گرفتن شیشه باز میکند. به عبارت دیگر، قرار نیست با یکبار شیشه دادن و یکبار امتحان کردن ، نوزادتان شیشه را بگیرد (هرچند میدانم که بعضی از شما فقط یکبار امتحان کردید!)
مشخصا نوزاد شما الان بزرگتر و عاقل تر شده و به شیرخوردن از پستان مادر عادت کرده و این توصیه ها واقعا کمکی به شما نمیکند (مگر دفعه بعد امتحانش کنید!) پس هدف من اینجا این است تا به مامان ها (یا باباها) کمک کنم.
اول از همه باید بدانید که تنها نیستید. من و اریک هم زمانیکه سعی میکردیم به فرزندانمان شیشه یا حتی پستانک بدهیم کاملا ناامید بودیم. خوشبختانه در این بین من که باید آنها را تغذیه میکردم هیچ مشکلی نداشتم و از شیردادن به انها راضی بودم. مطمئنا اگر میخواستم میتوانستم کمتر از 7 بار در 24 ساعت به فرزندم شیر بدهم و طبق برنامه پیش بروم، اما چون در منزل کار میکردم نیازی به اینکار نبود. مکمل ها و شیرخشک میتوانند به ما کمک کنند تا راحت و آسوده شویم اما من هیچ نیاز ضروری به شیشه دادن به فرزندم نداشتم البته برای مادرانی که باید کل روز را بیرون خانه و دور از فرزند خود بگذراند، مفید و ضروری است.
دوم اینکه هرچقدر مایوس و ناامید شدید مهم نیست و باید بتوانید مقاومت او در برابر گرفتن شیشه را از بین ببرید و این را هم بدانید که او گرسنگی نخواهدکشید. من چطور این حرف را با اطمینان میزنم؟ زیرا سرانجام نوزادان سالم و گرسنه ، حتی آن دسته نوزادانی که به شدت عاشق پستان هستند مجبور خواهند شد تا از هرچیزی حتی از شیشه شیری که دشمنشان بوده تغذیه کنند.
پس بیایید بیخیال نوزادتان و شیشه دادن به او شوید (البته شاید تاالان اینکار را کرده است). اگر در دادن شیشه مقاومت نشان ندهید و کاری نکنید و همچنین اگر کنار او نباشید و پستانهای پر از شیرتان در دسترس او نباشد، احتمال اینکه نوزادتان خودش شیشه را بگیرد بیشتر میشود. شیشه را جای پستانتان بگذارید و نزدیک کودک بروید تا نوزاد با ارامش ، خودش شروع به شیر خوردن بکند. به همسرتان این نکته را بگویید که : پدرها هم مثل مادرها با در اغوش گرفتن و برقراری تماس فیزیکی با فرزند خود، باعث ترشح هورمون اکسی توسین میشوند (همان هورمونی که باعث ایجاد پیوند عاطفی و انقباض عضلات میشود). (بعلاوه اینکه نوزادان از موی بدن باباها هم بدشان نمی آید!)

9 ترفند برای عادت دادن نوزاد به شیشه شیر
توصیه ها و ترفندهای دیگری هم وجود دارد (البته اگر تا حالا امتحان نکرده اید):
شیشه را عوض کنید
شاید تا الان به شدت تلاش کرده اید تا فرزندتان شیشه بگیرد و باز هم موفق نشده اید. اما اگر هنوز از تلاش کردن خسته نشده اید و پول کافی دارید میتوانید از بهترین شیشه شیرها خریداری کنید و انها را امتحان کنید.
سرشیشه را گرم کنید
نوزاد شما وقتی که در دمایی باشد که به آن عادت دارد، ممکن است زودتر و بهتر شروع به گرفتن شیشه کند و آن دمای ایده ال برای او دمای بدن مادر است. پس زمانیکه در منزل هستید میتوانید به راحتی با ریختن شیر در شیشه و قراردادن سرشیشه زیر آب گرم، آن را گرم کنید و نوزاد را به بدن خود چسبانده و شیشه را به او بدهید.
از ترفند گول زدن نوزاد در خواب استفاده کنید
یک نوزاد بسیار خواب آلود ممکن است بدون اینکه متوجه شود شیشه را بگیرد. پس اگر نوزادتان دربرابر گرفتن شیشه مقاومت میکند، زمانیکه بسیار خواب آلود است و هنوز کامل به خواب نرفته، شیشه را به او بدهید.
با شیردادن آرام و کند، کمی آرام بگیرید و صبور باشید
شیرخوردن با شیشه باید تا جایی که ممکن است شبیه شیرخوردن از پستان باشد درواقع این شباهت موجب آرامش کودک میشود. وقتی که جریان شیر شیشه کم و کند باشد، نوزاد فکرمیکند که از پستان شیر میخورد و تلاش میکند تا شیر را بمکد. پس هرکسی که به نوزاد خود شیشه میدهد باید این مراتب را دنبال کند.
به نوزاد زمانی شیر بدهید که خودش میخواهد نه اینکه طبق برنامه و زمانبندی خودتان
صبرکنید تا نوزاد گرسنه شود و علائم گرسنگی را نشان دهد (البته نه به اندازه ای که بچه از گرسنگی دست و پا بزند!). و همچنین باید در زمانی که نوزاد خوش خلق است شیشه را به او بدهید تا به راحتی شیشه را بگیرد.
قبل از دادن شیشه، نوزاد را در حالت عمودی بگیرید
شیر از شیشه زودتر از پستان بیرون می آید و با عمودی گرفتن نوزاد، جاذبه این اجازه را میدهد تا شیر آرام تر بیرون بیاید. همچنین کمک میکند تا نوزاد کمتر نفخ کند و ( خطر عفونت گوش به دلیل ریختن شیر روی صورت و گوش ها را کمتر میکند). پس به این منظور شیشه را به حالت افقی بگیرید و ضربه کوچکی به پشت آن بزنید تا شیر به آرامی وارد سرشیشه و دهان نوزاد شود.
نوزاد را جابه جا کنید
به جای به زور وارد کردن شیشه به دهان نوزاد، با پستانک سرشیشه بینی او را قلقلک دهید و کم کم آن را به پایین برده و وارد دهانش کنید تا تشویق شود و شیر بخورد. همچنین مثل زمان شیردادن از پستان، جای کودک را عوض کنید تا نوزاد فکر کند از پستان شیر میخورد. با جا به جا کردن نوزاد از این سینه به آن سینه، باعث میشود که او تنها به یک طرف عادت نکند و اینکه از زاویه دیگری شما را ببیند.
شیر را باید به آهستگی و با سرعت کمتر بدهید
شیر خوردن از شیشه مثل خوردن فست فود است ( دوست داریم که زیاد بخوریم و گاز زیادی هم تولید میکنند) اما شیرخوردن از پستان مثل خوردن غذای معمولی است زیرا شیر از پستان آرام تر می آید و نوزاد باید تلاش بیشتری بکند تا آن را بمکد ( نوزاد نمیتواند از پستان مثل شیشه شیر را قلپ قلپ بنوشد). در زمان تغذیه کودک وقفه و استراحت هم برایش قرار دهید.
آرام و صبور باشید
نوزادان نه تنها بوی شیر پستان را تشخیص میدهند، بلکه بوی ترس و استرس را هم میفهمند. آنها از عجله کردن و مجبور شدن هم خوششان نمی آید. پس در زمان شیشه دادن سعی کنید آرام باشید. اگر امروز شیشه را قبول نکرد، فردا دوباره و دوباره تلاش کنید. همچنین سعی کنید این پروسه را هر روزه انجام دهید ( فقط ان را چند روز مانده به برگشتن سرکار انجام ندهید) تا هر دو به نتیجه مطلوب برسید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو