۸ کشتی حامل کالای اساسی در بندر امام (ره)

منبع: برترین ها

116

1399/7/3

00:06


مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت:۱۲۹ کشتی حامل کالاهای اساسی از ابتدای امسال تاکنون در بندر امام خمینی(ره) تخلیه شده که تعداد هشت فروند دیگر نیز به زودی کار تخلیه آنها آغاز می‌شود.

ایرنا: مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت:۱۲۹ کشتی حامل کالاهای اساسی از ابتدای امسال تاکنون در بندر امام خمینی(ره) تخلیه شده که تعداد هشت فروند دیگر نیز به زودی کار تخلیه آنها آغاز می‌شود.

عادل دریس روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران موجودی کالاهای اساسی در بندر امام خمینی(ره) را ۲ میلیون و ۳۹۱ هزار تن بیان‌کرد و افزود: با احتساب کالاهای در حال تخلیه و موجود در کشتی‌های پهلوگرفته در لنگرگاه، ظرفیت کنونی کالاهای اساسی در این بندر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن است.

وی گفت: روند ترخیص انواع کالای اساسی در بندر امام خمینی(ره) از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه پارسال ، افزایش یافته است.

وی گندم، ذرت، جو، دانه‌های روغنی، کنجاله، شکر، برنج و روغن خوراکی را از جمله کالاهای اساسی در بندر امام خمینی(ره) بیان‌کرد و افزود: با توجه به شرایطی که در زمینه جابه جایی کالاها صورت گرفته، در این بندر رسوب کالا وجود ندارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با اشاره به رسوب کالا در سال‌های گذشته ، ادامه‌داد: اکنون تناسب خوبی بین تخلیه بار از کشتی‌ها با میزان خروجی کالا از بندر ایجاد شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره میزان ماندگاری کالا در بندر امام خمینی(ره) گفت: به طور متوسط این ماندگاری ویژه کالاهای بخش خصوصی به ۲ ماه و بخش دولتی به سه ماه کاهش پیدا کرده است.

به گفته دریس پیش از این مدت زمان ماندگاری کالاهای دولتی پنج ماه بود که دلیل آن برنامه‌ریزی دولت برای تنظیم بازار و تامین کالا بود.

تخلیه و بارگیری ۱۸ میلیون کالا در بندر امام خمینی(ره)

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۱۸ میلیون و ۷۵ هزار و ۴۱۷ تن کالا در بندر امام خمینی(ره) و صنایع همجوار(پتروشیمی‌ها) تخلیه و بارگیری شده ، گفت: این میزان رشد منفی ۲۲ درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال را نشان می‌دهد.

وی اضافه‌کرد: از این میزان هفت میلیون و ۳۰ هزار تن آن مربوط به کالاهای اساسی است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۹ درصد کاهش داشته است.

دریس، میزان کالاهای ترخیص و وارد شده به کشور را هفت میلیون و ۳۳۶ هزار تن اعلام‌کرد و گفت: حدود ۳۰۰ هزار تن از این میزان کالا پارسال در انبارهای این بندر وجود داشته است.

سرمایه‌گذاری ۳۲ هزار میلیارد ریالی در بندر امام خمینی(ره)

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان همچنین با بیان اینکه از ابتدای سال ۸۱ تاکنون بیش از ۳۲ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در این بندر انجام شده و یا صورت می‌گیرد، بیان کرد: این سرمایه‌گذاری‌ها در قالب ۱۰۴ قرارداد است که ارزش ریالی (به روز رسانی) بخشی از آنها مربوط به ادوار و سال‌های گذشته است.

وی ادامه داد: از این میزان سرمایه‌گذاری ، تعداد ۱۷ پروژه به ارزش ۱۶ هزار میلیارد ریال در حال ساخت و ساز است.

دریس افزود: ارزش ریالی پروژه‌های آماده افتتاح یا در آستانه آغاز عملیات اجرایی در بندر امام خمینی(ره) چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال است.

لایروبی ۳.۵ میلیون تن متر مکعب از کانال خور موسی

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با اشاره به ضرورت ورود کشتی‌های با تناژ و اندازه بالا به بندر امام خمینی(ره) برای تسهیل در روند تخلیه کالاها، گفت: ۳.۵ میلیون تن متر مکعب رسوب کانال خور موسی در این بندر لایروبی می‌شود تا اسکله‌های این بندر نسبت به وضعیت فعلی عملیاتی‌تر شوند.

وی با بیان اینکه این طرح نیز یکی از پروژه‌های در آستانه اجرا در اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان است، افزود: برای اجرایی شدن این پروژه باید هماهنگی‌هایی با کشور عراق صورت گیرد که آخرین نشست مربوط به مذاکرات آن سه هفته پیش برگزار شد.

ظرفیت انبار غلات بندر امام سه میلیون و۴۰۰ هزار تن است

وی با اشاره به اینکه روند تخلیه کشتی‌ها در بندر امام خمینی(ره) و انتقال غلات به انبارها در بندر امام خمینی(ره) مکانیزه‌تر خواهد شد، گفت: هم اکنون ظرفیت‌سازی که در انبار غلات بندر امام خمینی(ره) صورت گرفته سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن است.

دریس اضافه‌کرد: همزمان با اجرایی شدن پایانه‌های ۲، سه و چهار بندر امام خمینی(ره) که دارای سیلوهای مختلفی هستند، روند تخلیه کشتی‌ها در این بندر تسریع پیدا می‌کند و پس از پهلوگیری کشتی‌ها، غلات به سیلوها منتقل و سپس عملیات بارگیری از سیلو توسط کامیون‌ها انجام می‌گیرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان تاثیرگذاری اجرای این پروژه ها در سرعت تخلیه بار کشتی‌ها را کاهش سه تا پنج روزه توقف آنها در این بندر بیان ‌کرد و گفت: این فرآیند به معنی بیکار شدن رانندگان کامیون‌ها نخواهد بود و همواره کار انتقال بار به انبارهای اختصاصی توسط آنها انجام می‌شود.

۲۲ هزارتن ظرفیت حمل ریلی کالاهای اساسی در بندر امام خمینی(ره)

وی همچنین با اشاره به اینکه تمرکز زیادی روی جابه جایی کالا از طریق ریل صورت گرفته، افزود:با توجه به افزایش عملکرد بندر امام خمینی(ره)، فرصت بسیار مناسبی برای حمل کالا از طریق شبکه ریلی به‌وجود آمده است.

وی میزان ظرفیت روزانه حمل کالا از این بندر از طریق ریل ویژه کالاهای اساسی را ۲۲ هزار تن بیان ‌کرد و افزود: ظرفیت اسمی حمل ریلی سایر کالاها در این بندر ۳۵ هزار تن است.

بندر امام خمینی یکی از بندرهای استان خوزستان درکرانه خلیج فارس است که با داشتن ۳۸ اسکله فعال به طول هفت کیلومتر، بزرگ‌ترین بندر فعال ایران است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو