تمام حواشی تحویل دناپلاس اتوماتیک به نمایندگان

تمام حواشی تحویل دناپلاس اتوماتیک به نمایندگان


منبع: برترین ها

114

1399/7/3

08:51


در چند روز گذشته اخباری درباره تحویل خودرو دنا پلاس به نمایندگان مجلس یازدهم منتشر شد که بحث برانگیز و حاشیه‌ساز شده است. گفته می‌شود بسیاری از نمایندگان این خودرو را تحویل گرفته‌اند. این در حالی است که اوضاع بازار خودرو بسیار آشفته است و تحویل یک خودرو گران قیمت به نمایندگان مجلس یازدهم انتقاد‌های فراوانی برانگیخته است.

برترین‌ها: در چند روز گذشته اخباری درباره تحویل خودرو دنا پلاس به نمایندگان مجلس یازدهم منتشر شد که بحث برانگیز و حاشیه‌ساز شده است. گفته می‌شود بسیاری از نمایندگان این خودرو را تحویل گرفته‌اند. این در حالی است که اوضاع بازار خودرو بسیار آشفته است و تحویل یک خودرو گران قیمت به نمایندگان مجلس یازدهم انتقاد‌های فراوانی برانگیخته است.

در روزهایی که قیمت خودروی «دنا پلاس» روی رقم ۶۰۰ میلیون است، اعلام شده نمایندگان مجلس می‌توانند این خودرو را نصف قیمت و حدود ۳۰۰ میلیون تومان بخرند.

تمام حاشیه‌های تحویل دناپلاس اتوماتیک به نمایندگان

چند روز پیش روح‌الله ایزدخواه نماینده تهران و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پستی اینستاگرامی در خصوص تحویل خودروی دناپلاس اتومات به نمایندگان توضیحاتی ارائه داد. این نماینده اعلام کرد که به برخی نمایندگان متقاضی این خودرو تحویل داده شده است. ایزدخواه درباره ماجرا توضیحاتی ارائه کرد. به گفته او نمایندگان سه انتخاب داشتند.

اول؛ استفاده از خودروی مجلس با راننده، که در اینصورت، هزینه‌ها حسب میزان کاربرد و طبق تعرفه (ساعتی ٣٠ هزار و روزانه ۵٠٠ هزار تومان) از دریافتی ماهانه نماینده کسر می‌شود. دوم؛ تحویل امانی خودروی صفر (پارس) به نماینده و عودت آن به مجلس در پایان نمایندگی، که در اینصورت پرداخت مبلغ مربوط به حمل و نقل (حدود ۵ میلیون)، از هزینه‌های دفتری ماهانه حذف می‌شود. سوم؛ فروش اقساطی یک خودروی صفر به نماینده (دنا یا پارس) که قسط آن از دریافتی ماهانه کسر شود. (قیمت تحویل این خودرو به نماینده، ٣٠٢ میلیون تومان و اقساط آن ٣ ساله است. سند آن هم حداقل تا یک سال بنام مجلس است و امکان فروش به غیر ندارد.)

روح الله ایزدخواه اعلام کرد که او متقاضی خودرو دنا پلاس بوده است. اما او سپس گفت که از دریافت این خودرو انصراف داده است.

برخی نمایندگان از دریافت خودرو دنا پلاس دفاع می کنند

خودرو امن حق نماینده است

تمام حاشیه‌های تحویل دناپلاس اتوماتیک به نمایندگان

در همین حال یک نماینده که نامش اعلام نشده به خبرگزاری مهر در این باره توضیح داده است: «برخی از نمایندگان مجلس یازدهم برای دریافت خودروی پژو پارس و دناپلاس ثبت نام کردند. این خودرو‌ها به قیمت مصوب به آنان تحویل داده می‌شود و نمایندگان مجلس باید بخش اعظمی از پول خرید خودرو را به صورت نقدی و بخشی را هم به صورت قسطی و با سود ۱۸ درصد پرداخت کنند.»

نماینده دیگری نیز در توضیح ماجرا این توجیه را مطرح کرده است "نمایندگان مجلس قبل، خودرو‌های گران قیمتی، چون «سوزوکی ویتارا» و «کیا سراتو» سوار می‌شدند! " علی اصغر عنابستانی نیز تاکید کرده که نمایندگان این خودرو را هدیه نگرفته‌اند و با پول خود خریده اند. البته نماینده سبزوار درباره رانت موجود در ماجرا هیچ توضیحی نداده است. در حال حاضر خودرو دنا پلاس در بازار به قیمت کارخانه موجود نیست.

اما جالب‌ترین توضیح متعلق به حسن لطفی نماینده رزن است. او در این باره گفت: «بر اساس ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری، نمایندگان مجلس هم تراز وزرا هستند و بر این اساس هر حقوق، مزایا و امکاناتی که وزیران دارند، نمایندگان مجلس هم باید داشته باشد. اگر دریافت چنین خودرو‌هایی برای نمایندگان خلاف قانون است، پس وزرا، استانداران و دیگر مسئولان هم نباید چنین خودرو‌هایی را سوار شوند و باید مزایای مسئولان با یکدیگر همسان‌سازی شود.» نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: "نزدیک به ۴ ماه از آغاز به کار مجلس یازدهم می‌گذرد، اما هنوز هیچ خودرویی به نمایندگان مجلس تحویل داده نشده و از سوی دیگر اگر قرار است به نمایندگان خودرو داده شود، این خودرو باید هم تراز خودروی وزرا باشد. " 

این نماینده مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا نمایندگان خودروی دیگری، چون پژو پارس دریافت نمی‌کنند، گفت: «نمایندگان هر هفته حداقل ۵۰۰ کیلومتر راه جاده را برای بازدید از حوزه‌های انتخابیه خود طی می‌کنند و کاملاً حق آنان است که از امنیت جانی برخوردار باشند چرا که راه‌های کشور و خودرو‌ها استاندارد‌های لازم را ندارند.»

منتظر روشن‌گری نمایندگان انقلابی هستیم!

انتشار این خبر سروصدای زیادی به پا کرد. فعالان اصولگرا در شبکه‌های اجتماعی از اینکه نمایندگان مجلس خودرویی گرانقیمت آن هم زیر قیمت بازار و به صورت اقساطی دریافت می‌کنند انتقاد کردند.

سعید لواسانی امام جمعه لواسان که به عنوان چهره‌ای عدالت‌خواه مشهور شده در این باره در توئیتی نوشت: «یکی از نمایندگان محترم توضیح دادند که قیمت دنا پلاس تحویلی به نمایندگان ۳۰۲ میلیون است که ۳ ساله از حقوق آنان کم می‌شود یعنی حدوداً ماهی ۸ میلیون و سیصد هزار تومان. اشتباه نکردم؟ نمایندگان ماهیانه چقدر می‌گیرند؟ خب میخواستید ماشین بدهید چرا پژو پارس یا تیبا ندادید؟» او در توئیت دیگری نوشت: "واقعاً غیرقابل پذیرش است، اینکه چرا ماشین ایرانی اینهمه گران است؟ بماند. اما اینکه نمایندگان مجلس دنا پلاس را قسطی گرفتند، یعنی چه؟ آیا معنایش تضمین تخلفات خودروسازان و چراغ سبز برای سرکیسه کردن مردم نیست؟ شفافیت و پاسخگویی چه شد؟ منتظر روشن‌گری نمایندگان انقلابی هستیم!"

تمام حاشیه‌های تحویل دناپلاس اتوماتیک به نمایندگان

وحید اشتری از فعالان رسانه‌ای اصولگرا که خود نیز نامزد انتخابات مجلس بود در توئیتی با اشاره به رویکرد نمایندگان مجلس یازدهم و شعار آن‌ها برای ورود به مجلس، نوشت: «آن داخل کسی پیدا شد که با صدای رسا برود پشت بلندگو و بگوید آقایان قرار ما با مردم این نبود؟ حتی یک نفر؟»

احمد توکلی طی مکاتبه‌ای عذرخواهی مجلس از مردم بابت تحویل ۳۵۰ خودروی لوکس به نمایندگان را خواستار شد و از آنان خواست تا با بازگرداندن آنها، خودرو‌های ارزان‌تری را جهت خدمت جایگزین کنند. اما موضوع فقط جایگزینی خودرو‌ها نیست. برخی نماینده‌ها گفته‌اند: «چنین رویه‌ای در مجالس قبل هم مرسوم بوده و حتی دردوره‌های قبل نماینده‌ها ماشین‌های شاسی بلندی مثل «سوزوکی ویتارا» و «کیا سراتو» دریافت می‌کرده‌اند!» آیا این‌که در دوره‌های قبل چنین رویه‌هایی مرسوم بوده‌است چنین اقداماتی را توجیه می‌کند؟

تمام حاشیه‌های تحویل دناپلاس اتوماتیک به نمایندگان

نماینده مجلس: من خودرو شاسی‌بلند می‌خواهم!

نماینده قزوین با بیان اینکه در دوره قبل نماینده‌ها شاسی بلند گرفتند، تاکید کرد: ما از جیب خودمان ماشین می‌خریم و در طول ۴ سال این ماشین اسقاط می‌شود؛ آیا این درست است که این هزینه از جیب من نماینده باید پرداخت شود. نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: من برای رفتن به مناطق کوهستانی و روستایی شاسی بلند می‌خواهم، اگر این ماشین را بفروشم با ۴۰۰ میلیون تومان اضافه هم نمی‌شود شاسی بلند خرید.  لطف الله سیاهکلی در پی واکنش برخی نمایندگان به طرح دریافت خودروی دنا پلاس به قیمت نصف بازار با اعلام این مطلب افزود: در دوره قبل نماینده‌ها شاسی بلند گرفتند، من برای رفتن به مناطق روستایی شاسی بلند می‌خواهم.

اعتراضات مردمی، نماینده انقلابی را از دریافت دنیاپلاس به این شیوه منصرف کرد

تمام حاشیه‌های تحویل دناپلاس اتوماتیک به نمایندگان

سیاهکلی نماینده قزوین که در گذشته سال‌ها در صداوسیما بوده به قالیباف نامه زده که با این شیوه اعطای خودرو مخالف هستیم و یک‌بار برای همیشه موضوع ساختمان و امکانات و خودرو را در قالب سازمانی تعریف کنید!

واکنش هیات رئیسه مجلس به جنجال دنا پلاس: وزرا بیشتر دارند!

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره حواشی ایجاد شده در مورد تحویل خودروی دناپلاس به نمایندگان متقاضی گفت: مجلس مصر است حاشیه‌ها بر متن غلبه نکند و انتظار بجا از مجلس این است که موضوع خودرو را به سامان مشخصی برساند.

محمدحسین فرهنگی گفت: موضوع تحویل خودرو که در فضای مجازی مورد بحث قرار گرفته، به صورت جانبی در جلسه غیر علنی مطرح شد و بحث‌های پراکنده‌ای صورت گرفت. توضیح لازم این است که اولا اینکه خودرو‌های تولید داخل در اختیار نمایندگان قرار گیرد تازگی ندارد و در همه ادوار سابقه داشته است. ضمنا ۱۸۰ نفر از همکاران ما در مجلس یازدهم سابقه نمایندگی نداشتند و این‌ها خودروی مناسبی برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه در اختیارشان نیست.

تمام حاشیه‌های تحویل دناپلاس اتوماتیک به نمایندگان

نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه این خودرو‌ها برای انجام وظایف نمایندگی در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: این‌ها وسایل رفاهی نیستند. هم ترازان نمایندگان که وزرا هستند گاهی ده‌ها خودرو در اختیارشان است، اما در مجلس چنین امکانی نیست. استانداران، فرمانداران و بخشداران امکانات وسیعی دارند. مجلس و اکثریت آن مصر هستند که حاشیه‌ها بر متن غلبه نکند، زیرا حواشی ما را از کار باز می‌دارد. برخی نمایندگان هم در اثر فضایی که ایجاد شده منصرف شدند، ولی مسلما این امر در کارکرد و کارآیی آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد.

تمام حاشیه‌های تحویل دناپلاس اتوماتیک به نمایندگان

نماینده مردم بودن یا نماینده دِناپلاس بودن!

افشین داورپناه نوشت: نمایندگانی که مثل عموم مردم جامعه زندگی نمی‌کنند نمی‌توانند مسائل و مشکلات مردم و رنج‌ها و آلام آن‌ها را درک کنند! نمایندگانی که بدون نوبت از خودروساز‌های کشور خودرو دریافت می‌کنند (آن هم به قیمت کارخانه و به صورت اقساط) چه‌طور می‌توانند به وضعیت نابسامان و تخلفات خودروساز‌های شبه‌دولتی و رانتی کشور رسیدگی کنند؟ تجربه نشان داده‌است، نمایندگانی که مثل عموم مردم جامعه زندگی نمی‌کنند نمی‌توانند مسائل و مشکلات مردم و رنج‌ها و آلام آن‌ها را درک کنند! نمایندگانی که بدون نوبت از خودروساز‌های کشور خودرو دریافت می‌کنند (احتمالا آن هم به قیمت کارخانه و به صورت اقساط) و ظاهراً ملتفت نیستند که به‌ویژه در شرایط امروز کشور این نوعی رانت به‌شمار می‌آید، چه‌طور می‌توانند به وضعیت نابسامان و تخلفات خودروساز‌های شه دولتی و رانتی کشور رسیدگی کنند؟

بیراه نیست که در ۱۰ سال گذشته هیچکدام از ۴ طرح تحقیق و تفحص مجلس درباره خودروساز‌های کشور، علیرغم ازائه گزارش‌ها و تائید سوء مدیریت‌ها و فسادها، به نتیجه‌ای نرسیده‌است! جالب‌تر این‌که، خودروساز‌ها در حالی خودرو‌های خود را تقدیم نمایندگان مجلس می‌کنند که هنوز چندین هزار خودروی از معوقات و تعهدات سال‌های گذشته به خریداران را انجام نداده‌اند. مردم وقتی می‌بینند نمایندگان به چه راحتی خودرو دریافت می‌کنند در حالی که آن‌ها پس از یکسال از پرداخت کامل قیمت خودروی‌شان هنوز باید در صف انتظار باشند چه فکر می‌کنند؟ درباره مجلس و نمایندگان مجلس چه قضاوتی خواهند داشت؟ و هیچ نهادی و وزارتخانه‌ای هم ظاهراً نیست که به خودروساز بگوید چطور وقتی تعهدات سال‌های گذشته به مردم را انجام نداده‌ای چند صد دستگاه خودرو در اختیار مجلس و نمایندگان مجلس قرار می‌دهی؟ با کدام هدف و کدام منطق؟ چنین دیدگاه و نگاهی در مجلس به همین خودرو محدود نخواهد شد! نمایندگان احتمالا بعد از این با توجیه این که هدف‌شان خدمت بهتر به مردم است، دنبال تسهیلات رسمی و غیررسمی‌تر دیگری خواهند بود.

تمام حاشیه‌های تحویل دناپلاس اتوماتیک به نمایندگان

واکنش‌های زیادی در این باره وجود دارد و بسیاری این امتیاز برای نمایندگان را نوعی رانت خواری دانسته‌اند.

کاربری نوشته است: "باید این قسمت از کلام امیرالمؤمنین ع رو که در نامه به مالک اشتر نوشتن قاب کنن بزنن ورودی مجلس شورای اسلامی: «مبادا هرگز در آنچه با مردم مساوی هستی امتیازی خواهی» واقعا چرا باید سازوکار‌های مجلس شورای اسلامی مُروّج ویژه خواری باشه؟! "

فرد دیگری نیز به کنایه نوشته است: «اگه نوکر مردم باشید، دنا پلاس می‌دن به‌تون.»

این نکته را باید در نظر گرفت که خاستگاه بخش عمده‌ای از نمایندگان مجلس یازدهم از طبقات ضعیف جامعه است و با وجود این، تعداد زیادی از نمایندگان مجلس یازدهم اعلام کردند از امکاناتی نظیر خودرو استفاده نمی‌کنند. در نهایت باید گفت دغدغه‌مند بودن نسبت به استفاده نمایندگان یا مسؤولان از امکانات، ارزشمند است اما باید تلاش کرد بیش از توجه به حواشی، اذهان نمایندگان مجلس روی مسائل اصلی جامعه به‌ویژه چاره‌اندیشی برای تورم افسارگسیخته و مشکلات معیشتی مردم متمرکز شود.

منابع: مهر. ایسنا. فرارو. روزنامه جام جم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو