از مردم مي‌پرسيم چرا ماسك نمي‌زنيد؟ مي‌گويند اعتقاد نداريم

29

1399/7/3

12:28


از مردم مي‌پرسيم چرا ماسك نمي‌زنيد؟ مي‌گويند اعتقاد نداريم

سلامت نیوز:از هفته گذشته، لحن هشدارهاي معاون كل وزارت بهداشت تغيير كرده است. اگر تا هفته قبل، نحوه گفتار ايرج حريرچي، مبتني بر خواهش و توصيه بود حالا كه موج سوم كرونا به تهران رسيده، حريرچي خطاب تند و مستقيم به مردمي دارد كه با رفتارهاي ناقض حقوق انساني باقي شهروندان، هم كادر درمان را گرفتارتر و خسته‌تر از قبل كرده‌اند، هم باعث شده‌اند همه شرايط به همان روال سابق برگردد و دوباره، آمار مرگ كرونا مرزشكني كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،در حالي كه تا دو هفته قبل، زيرنويس «شبكه خبر» اعلام مي‌كرد كه به دليل افزايش مراقبت‌ها و رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي، آمار مرگ مبتلايان كوويد 19 در كشور كاهش يافته و به فوت يك بيمار در هر 13 دقيقه رسيده و مسوولان به دليل خالي شدن تخت‌هاي بستري، كمي اميدوار شده بودند كه بيماري به مرحله كنترل رسيده، حالا اعداد زيرنويس مي‌گويد كه هر 8 دقيقه يك مبتلاي كرونا فوت مي‌كند و اين تغيير كه همان افزايش بستري‌هاي بدحال و افزايش مرگ‌هاست،

اين ‌بار بي‌ترديد فقط متوجه مردم و رفتارهاي بي‌منطق‌شان است و بس، متوجه رفتارهاي بي‌منطق و جاهلانه همان مردمي كه تعطيلات چند روزه در فصل تابستان را همچون سال‌هاي گذشته و ايام عادي، فرصت مناسبي براي سفر تابستاني و تفريحي به نقاط توريستي و خوش آب و هواي كشور و گشت و گذار در دامان طبيعت فرح افزاي خطه شمال ديدند و انگار نه انگار كه بيماري، تمام نقاط كشور را هدف قرار داده، روانه جاده‌ها شدند و البته با دست پر رفتند و با دست پر برگشتند.

دو شب قبل، خبرنگار شبكه خبر به ميان مردمي رفته بود كه بدون داشتن ماسك بر صورت وارد مترو مي‌شدند و مي‌پرسيد ماسك‌تان كجاست و مردم با لبخندي بي‌خردانه و جهالت‌بار، در حالي كه از روبه‌رو شدن با دوربين تلويزيون هم مشعوف شده بودند، مي‌گفتند كه فراموش كرده‌اند، ماسك‌شان را از خانه بياورند!

بعضي‌ها هم مي‌گفتند كرونا تمام شده و بر اين جواب كاملا جاهلانه و عوامانه خود هم تاكيد و اصرار داشتند. به دنبال همين جواب‌ها بود كه حريرچي هم رفتار عمومي شهروندان را مورد انتقاد فراوان قرار داد و گفت:«بعضي از مردم در جواب به اين سوال كه چرا ماسك استفاده نكرده‌اند، مي‌گويند ما اعتقادي به ماسك نداريم. انگار مثلا ما ازشان درباره اعتقاد به معاد و نبوت مي‌پرسيم كه آنها چنين جوابي مي‌دهند.

اگر مردم دايم مي‌گويند كه چرا كشورهايي همچون چين و كره‌جنوبي موفق به كنترل بيماري شده‌اند بايد در جواب‌شان گفت چون در اين كشورها، ميزان رعايت پروتكل‌هاي اجتماعي و از جمله استفاده از ماسك، بالاي 99.5درصد است. در كشور كره‌جنوبي، نداشتن ماسك يك انگ اجتماعي است و فرد خاطي نه‌تنها به دليل احترام نگذاشتن به حقوق شهروندي ديگران مورد مواخذه قرار مي‌گيرد بلكه به عنوان يك فرد بي‌فرهنگ هم به او نگاه مي‌كنند.» چند روز پيش، حريرچي مي‌گفت:

جالب است والديني كه از ابتداي مهر به ما بابت بازگشايي مدارس انتقاد و اعتراض داشتند و بابت ابتلاي فرزندان‌شان، ابراز نگراني مي‌كردند حالا به مسافرت رفته‌اند و از شمال كشور به شبكه شاد وصل مي‌شوند و فكر مي‌كنند ما متوجه محل اقامت آنها نمي‌شويم.» واقعيت هم چيزي جز اين نيست. هفته گذشته، درباره فعاليت مخفيانه يك قهوه‌خانه در خيابان نواب نوشت و با وجود اطلاع‌رساني به پليس درباره تخلف آشكار اين واحد صنفي كه زمينه ابتلاي هزاران نفر از شهروندان را فراهم مي‌كند، تا امروز، پليس كمترين واكنشي براي تعطيلي اين قهوه‌خانه نداشته و اين واحد متخلف، همچنان مشغول فعاليت است كه چنين بي‌تفاوتي، شائبه بروز تخلف مشترك بين ضابط قضايي و فرد متخلف را دامن مي‌زند.

جالب اينكه بيرون از اين قهوه‌خانه كه در مقايسه با ساير همسايگانش، يك واحد صنفي بسيار معمولي و خالي از اشياي قيمتي است، دوربين مدار بسته هم بيرون كركره مغازه نصب شده كه در صورت اطلاع از هر عامل تهديدكننده ادامه فعاليت، آن هم در اين زماني كه فعاليت قهوه‌خانه‌ها به‌طور كامل ممنوع شده، ظاهر‌سازي كنند و نمايش دروغين «تعطيلي» برگزار كنند.وقتي ضعف نظارت‌ها و بي‌تفاوتي ضابطان قضايي در اين حد علني است چرا بايد از مردم انتظار داشته باشيم، مطيع و مطاع بمانند؟

هفته آينده مرگ كرونا در تهران افزايش خواهد يافت

حريرچي هشدار داده كه در صورت رعايت نشدن پروتكل‌هاي بهداشتي، مرگ‌هاي كرونايي به چند صد نفر در روز خواهد رسيد. معاون كل وزارت بهداشت كه ظرف روزهاي گذشته در برنامه‌هاي تلويزيوني حاضر شده، اين هشدار را با تكرارهاي چند باره پررنگ كرده كه:«از لحاظ رفتار مردم و رعايت نشدن پروتكل‌ها، وضعيت كشور قرمز است.

تعداد مرگ در قم از متوسط كشوري هم بيشتر شده و پيش‌‌بيني مي‌شود هفته بعد موارد فوت در تهران نيز از متوسط كشوري بالاتر رود. در حال حاضر ميانگين استفاده از ماسك در كشور حدود ۴۷درصد است و ميزان استفاده از ماسك در كشور از ۷۶ درصد به ۵۴ درصد و در وسايل عمومي از ۷۳درصد به ۶۴ درصد كاهش يافته و متاسفانه پيش‌بيني ما اين است كه در ۵ ماه آينده ميزان فاصله‌گذاري اجتماعي در ايران به كمتر از 5 درصد كاهش خواهد يافت كه اين تغيير حتما در هفته‌هاي بعد ميزان بستري‌ها و مرگ و مير‌ها را بالا مي‌برد.

حالا هم موارد بستري روزانه در تهران حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر است در حالي كه فقط ۴۵۰ تا ۵۰۰ نفر ترخيص مي‌شوند. موارد بستري در تبريز هم از كمتر از ۴۰ نفر در روز به ۱۶۰ نفر و در قم كه وضع شبه ‌انفجاري دارد از ۱۰ بستري در روز به ۱۶۰ بستري رسيده است.

اكنون ۳۵ هزار و ۵۰۰ نفر بستري هستند كه اين عدد در مقايسه با اوج اول گسترش كرونا ۱۰درصد افزايش داشته آن هم درحالي كه آلودگي به ويروس كرونا ۵ تا ۷ روز بعد باعث علائم سرپايي مي‌شود و 2 تا 3 هفته بعد، شرايط فرد را به بستري در بيمارستان مي‌رساند و درنهايت ۴ الي ۶ هفته پس از ابتلا هم، مرگ بيمار فرا مي‌رسد.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو