تهران در برابر سوانح طبیعی آسیب پذیرتر شده است

22

1399/7/3

12:28


تهران در برابر سوانح طبیعی آسیب پذیرتر شده است

سلامت نیوز:پيش‌تر رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران در گفت‌وگويي از تدوين سند کاهش خطرپذيري بلايا در سطح محلات شهر تهران خبر داد. بلاياي طبيعي را بايد يکي از مهم‌ترين خطراتي دانست که در کمين زندگي انسان نشسته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،کشور ما هم که به خاطر موقعيت جغرافيايي ويژه اش بار‌ها و بار‌ها در معرض بلاياي طبيعي، مخصوصا زلزله قرار گرفته تاکنون خسارت‌ها و ويراني‌هاي فراواني را به خود ديده است. به همين جهت داشتن برنامه‌هاي جامع کارشناسي شده مي‌تواند کمک موثري براي مديران شهري جهت مرتفع کردن آسيب‌هاي ناشي از چنين حوادثي باشد.

حالا که رييس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران خبر تدوين چنين سندي را مطرح کرده آيا مي‌توانيم به چشم انداز آينده مديريت شهري براي مواجهه اصولي و مدبرانه با بحران‌هاي طبيعي اميدوار باشيم؟مهدي زارع، زلزله‌شناس نام‌آشنا و شناخته‌شده براي رسانه‌ها و مردم، اما درباره کارآمدي اين سند خاص هنوز به جمع‌بندي روشني نرسيده چرا که بر اين باور است که بايد منتظر کليد خوردن فرايند عملياتي آن باشيم.

البته او کارنامه کارشناسان سازمان پيشگيري و مديريت بحران تهران را مثبت و مفيد مي‌داند و انجام طرح‌هايي مانند برنامه «شهرآماده» يا اجراي طرح کاهش ريسک از طريق مشارکت شوراياري‌ها در محلات را سازنده مي‌داند که حتي در سطح بين‌الملل مورد توجه و تشويق قرار گرفته است.

با اين حال وي معتقد است که اين انگيزه و اراده مديران و ميزان همراهي زيرمجموعه‌هايشان براي اجرايي شدن چنين اسنادي است که کارآمدي آن‌را تعيين مي‌کند درغير اين صورت چنين اسنادي تبديل به مستنداتي مي‌شوند که صرفا به عنوان يک وظيفه و تکليف اداري تدوين شده است.


اهميت مديريت بحران تهران
استاد پژوهشکده زلزله‌شناسي با اينکه نگاه خوشبينانه‌اي به تدوين‌کنندگان اين سند دارد نکته‌اي را مطرح مي‌کند که آن‌را در پيشبرد و هدايت چنين اسنادي مهم مي‌داند: اساسا چقدر مجموعه مديران شهري، سازمان پيشگيري و مديريت بحران تهران را جدي مي‌گيرند؟ متخصصان اين سازمان که بدنه کارشناسي خوبي هم دارند و فعاليت‌هاي مفيدي را هم مي‌توانند سازمان بدهند و چنين سندي را تدوين مي‌کنند چقدر از سوي مديريت شهري تهران جدي گرفته مي‌شوند؟

او با اشاره به اينکه مسائل ديگري براي مديران شهري در اولويت قرار دارد که باعث شده در عمل تلاش‌هاي کارشناسان سازمان پيشگيري به نتيجه مطلوب نرسد بر اين باور است که در مجموعه شهرداري تهران و شوراي شهر تهران آنچه درباره مديريت بحران و پيشگيري سوانح تدوين مي‌شود را جدي نمي‌گيرند و مسائل ديگري مانند گردش اقتصادي و فروش تراکم براي درآمدزايي را در اولويت قرار داده‌اند.

مهدي زارع که تاکيد دارد روي سخنش با يک دوره مديريتي خاص نيست و مجموعه‌هاي مديريتي گوناگون را مدنظر دارد بر اين باور است که ساخت‌و‌ساز‌ها و توسعه‌هاي بي رويه در تهران موجب شده که با وجود نهادي مثل سازمان پيشگيري ريسک آسيب‌پذيري شهر تهران دربرابر مخاطرات طبيعي در يک بازه زماني بيست ساله بيشتر و بيشتر شود.

عضو پژوهشگاه زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله با اذعان به اينکه بنا به نظر متخصصان مختلف شهر تهران در برابر سوانحي مانند زمين لغزش، سيل، زلزله و فرونشست زمين آسيب‌پذيرتر شده معتقد است آن عاملي که فعاليت‌هاي سازمان پيشگيري را صاحب اثر مي‌کند اين است که آيا مديران ما حاضرند نظر اين مجموعه‌هاي کارشناسي را به عنوان نظر وتويي بپذيرند؟ من تصور مي‌کنم مديريت شهري باز هم راه خودش را خواهد رفت و هرطور که صلاح بداند شهر را توسعه خواهد داد و اين خبر خوبي نيست.


دور بودن محلات فرسوده تهران از گسل
وي همچنين دور بودن بعضي از محلات فرسوده تهران از محل گسل را الزاما به معناي مصونيت داشتن اين مناطق نمي‌داند: بر اساس برآورد‌هاي فني که در اين سال‌ها انجام شده تراکم بالاي جمعيت همراه با بافت‌هاي فرسوده باعث مي‌شود تا چنين مناطقي چه نزديک يا دور از گسل در هنگام وقوع زلزله‌هاي متوسط يا شديد خط مقدم آسيب باشند.

مهدي زارع درعين حال آسيب‌پذيري شهري تهران را فقط مربوط به بافت‌هاي فرسوده نمي‌داند: در جا‌هايي از تهران برج‌هايي ساخته شده که طبق استاندارد‌ها به عنوان مناطق مدرن و کمتر آسيب پذير تلقي مي‌شوند. اما درصدي از اين برج‌ها هم کيفيت‌هاي لازم را ندارند مخصوصا که اين ساخت و ساز‌ها در محيط‌هاي ناايمن و پرخطري اتفاق اتفاق افتاده است.

استاد پژوهشکده زلزله شناسي که وجود احتمال مخاطرات طبيعي در شرايط تمرکز ساختار‌هاي سياسي و اقتصادي در تهران را مساله‌اي سخت و پيچيده مي‌داند بر اين باور است که درصورت ادامه اين وضعيت براساس برآورد‌ها و پيش‌بيني‌ها عواقب بد يا بسيار بدي در انتظار جامعه است؛ چرا که آسيب به تهران آسيب به همه کشور خواهد بود.وي که خود را از طرفداران جدي انتقال پايتخت مي‌داند بر اين اعتقاد است که بايد به تدريج و با يک برنامه‌ريزي درازمدت پايتخت جديدي براي کشور ساخته شود و فرآيند تمرکز در تهران متوقف شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو