گردشگری راه حل مشکلات اقتصادی کشور ایران است

منبع: همگردی

85

1399/7/3

14:00


ایسنا/ براساس سخنان دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران، گردشگری راه حل مشکلات اقتصادی کشور ایران است.

قضیه چیست؟

حجت الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو - ایران پیرامون گردشگری راه حل مشکلات اقتصادی کشور ایران است، یادآور شد: راه نجات بسیاری از مسائل اقتصادی و فرهنگی در کشور گردشگری است و بسیاری از کسانی که به عنوان گردشگر وارد ایران می شوند، می توانند سفیران فرهنگی ما در کشور خود باشند.

وی اظهار کرد: امیدوارم با رویکردی منطقی بتوانیم در جایگاه درست و واقعی خود در عرصه گردشگری قرار بگیریم. امروز اهمیت موضوع گردشگری به دلیل کمرنگ شدن بودجه های نفتی بیش از پیش شده و در شهرهای مختلف اشتیاق برای فعال سازی حوزه گردشگری وجود دارد. اعضای این باشگاه می توانند به این مهم کمک بسیاری کنند.

او ادامه داد: در غرب ایران محور گردشگری تاریخ و تمدن ایران شامل شهرهای همدان، کرمانشاه و سنندج را افتتاح کردیم و بخش خصوصی و دولتی و شهرداری ها، علاقمند هستند این محور به مسیری نمونه برای گردشگری تبدیل شود. در انتهای این راه شهر سنندج قرار دارد که شهر خلاق موسیقی یونسکو است. شور و شوقی در این سه شهر برای رونق گردشگری وجود دارد و بی تردید داشته های این شهرها فرصت های بسیاری را فراهم کرده و به رفع تبعیض های موجود کمک می کند.

ایوبی با اشاره به برنامه های پیش رو برای جشن نوروز گفت: برنامه نوروز 1400 از سوی کمیسیون ملی یونسکو در حال طراحی است که باشگاه توسعه گردشگری خلاق می تواند در اجرای این طرح و برگزاری آن همراه ما باشد. در برپایی گالری های مجازی نیز می توانیم از ظرفیت های باشگاه گردشگری استفاده کنیم. نمایشگاه چهارم ما شامل آثار یک هنرمند چینی و ایرانی است که از هشتم مهر برگزار می شود و این نمایشگاه مجازی در مقبره فردوسی طراحی شد. همچنین تاکنون در زمینه تذهیب و خوشنویسی استادان، سه نمایشگاه داشته ایم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو - ایران افزود: در برخی شهرها می توانیم تورهای مجازی راه اندازی کنیم و به این ترتیب می توان بازدید مجازی از مکانهای گردشگری کمتر شناخته شده را برای مردم فراهم کرد.

وی با بیان اینکه کمیسیون ملی یونسکو در کنار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای انتقال تجربه های جهانی قرار دارد، گفت: بر این باورم که مهمترین کار باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو، مسأله آموزش است و این باشگاه باید برای بسیج شهرها و کشف جاهای ناشناخته قدم بردارد.

سمیه عباسیان، رئیس باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو - ایران توضیحاتی درباره آموزش بر پایه گردشگری خلاق و اهدای دو گواهی تخصصی از سوی این باشگاه ارائه کرد و افزود: باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو سنجش کیفیت خدمات گردشگری را در اولویت قرار داده و کارشناسان این باشگاه براساس شاخص های مورد تایید یونسکو و سازمان جهانی گردشگری، تاسیسات گردشگری را ارزیابی و امتیازدهی کرده و بر پایه آن گواهیهای خود را اهدا می کند.

او گفت: کسانی که این گواهی را دریافت می کنند می توانند از لوگو باشگاه و گواهی آن استفاده کنند و این گواهی ها ارزش برندینگ بالایی برای دریافت کنندگان دارد. گواهی فراگیر کیفیت خدمات گردشگری برای تاسیسات گردشگری تعیین شده و گواهی احترام به گردشگر برای اقامتگاه ها، تورگردانان و هتل ها در نظر گرفته شده است.

سهند عقدایی، دبیر این باشگاه با اشاره به دوره های آموزشی تهیه شده از سوی باشگاه همچون ایجاد کسب وکارهای کوچک بر پایه گردشگری خلاق، یادآور شد: مخاطب ما در این کارگاه ها فعالان گردشگری در شهرها و روستاهای مختلف هستند که توانمندی هایی دارند و با آموزش و مشاوره می توانند کسب وکار خود را راه بیاندازند.

او ادامه داد: دوره برندینگ شهری بر پایه شهرهای خلاق یکی دیگر از دوره های آموزشی باشگاه است که مخاطب آن، شهرداری ها و مسئولان دولتی گردشگری هستند که خواهان برندینگ شهر خود براساس گردشگری خلاق هستند.

عقدایی درباره اهداف دوره های آموزشی و نحوه تهیه بسته های آموزشی اظهار کرد: از 15 سال پیش شاهد برپایی کارناوالهای مختلف گردشگری و حضور پررنگ و لعاب اقوام ایرانی همچون عشایر و دیگر قومیت ها در قالب رویدادهایی در تهران و شهرهای بزرگ بوده ایم، اما همواره بعد از برگزاری این رویدادها، می دیدیم در کوتاه زمانی همه چیز به فراموشی سپرده می شود و این رویدادهای پرزرق و برق و پرهزینه، منشا تحولی در اقتصاد گردشگری محلی نمی شوند و همواره این پرسش مطرح می شد چگونه این جاذبه های فرهنگی در شهرها و روستاهای دور می توانند به بسته گردشگری تبدیل شوند و گردشگران داخلی و خارجی را به سوی خود جذب کنند!؟

امیر روشن بخش، معاون ارتباطات و مشارکتهای کمیسیون ملی یونسکو - ایران نیز اظهار کرد: پروژه گواهی های گردشگری پایه اش از سازمان جهانی گردشگری تهیه شده و برای ارزیابی و نظارت مستمر از همکاری انجمن های راهنمایان تور بعنوان بازوی نظارتی باشگاه استفاده خواهد شد و ممیزی های دوره ای از این طریق انجام می شود. رونمایی از این خدمات می تواند به ارتقای سطح خدمات گردشگری کشور کمک کند.

روشن بخش افزود: دوره های آموزشی مبتنی بر گردشگری خلاق در حوزه های مختلف از جمله مدیریت شهری می توانند موثر باشند و شوراهای شهر و شهرداری های سراسر کشور با آگاهی از این بسته ها، می توانند از آنها برای ارتقای کسب وکارهای بومی و محلی در حوزه گردشگری بهره برداری کنند.

گردشگری راه حل مشکلات اقتصادی کشور ایران است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو