نحوه استفاده رزماری برای ریزش مو

منبع: اوما

209

1399/7/3

20:23


نحوه استفاده رزماری برای ریزش مو

رزماری یکی از گیاهان دارویی خوشبو می باشد که در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری ها و در خانه ها برای آشپزی به دلیل عطر خوبی که دارد استفاده می شود. این گیاه عالی چند ساله بومی منطقه مدیترانه است. تقریباً مانند پونه کوهی، نعناع فلفلی و دارچین، رزماری غالباً به شکل اسانس یافت می شود. روغن های اساسی مانند روغن رزماری عصاره های بسیار غلیظ و مقطر از ترکیبات گیاهی فرار هستند. اینها برای پخت و پز، تمیز کردن، زیبایی، سلامتی و سایر موارد استفاده می شوند. به همین دلیل از رزماری برای ریزش مو نیز استفاده می کنند. در این مطلب می خواهیم برای شما اومایی های عزیز بگوییم که رزماری چگونه می تواند از ریزش مو جلوگیری کند؟

روغن رزماری چیست؟

روغن ضروری رزماری از انواع متداول روغن های اساسی است که می توانید خریداری کرده و به عنوان داروی خانگی برای کنترل ریزش مو استفاده کنید. روغن رزماری دارای خواص مختلفی از آنتی اکسیدان و ضد التهاب گرفته تا تقویت حافظه و موارد دیگر می باشد.

در سال های اخیر ادعاهایی مبنی بر این که این روغن می تواند برای رشد مو عالی باشد وجود دارد. برخی می گویند که این روغن حتی می تواند از ریزش مو جلوگیری کند. از قدیم الایام نیز در فرهنگ مدیترانه هنگام شست و شوی مو برای رشد بیشتر موها از اسانس رزماری استفاده می شده است.

آیا روغن رزماری می تواند ریزش مو را درمان کند؟

به طور کلی روغن اساسی رزماری دارای مزیت های زیر می باشد:

  • دارای خواص ضد التهابی است.
  • رشد عصب را تقویت می کند.
  • باعث بهبود گردش خون می شود.
  • رشد موها را تقویت کرده و از ریزش آن ها جلوگیری می کند.

مانند اسانس نعناع، روغن اساسی رزماری گردش خون را تقویت می کند. در نتیجه، می تواند پوست سر را به خوبی تغذیه کرده و از ریزش موها جلوگیری کند. حتی می تواند باعث رشد مجدد موها شود.

فراتر از تحریک رشد مو، از روغن اساسی رزماری برای جلوگیری از سفیدی زودرس و شوره سر نیز استفاده می شود. همچنین می تواند خارش کف سر را کاهش دهد.

آیا از نظر علمی تاثیر رزماری ثابت شده است؟

طبق برخی شواهد علمی، رزماری می تواند برای بافت عصبی مفید باشد. اسید کارنوزیک، یک ماده فعال در این گیاه است که بافت های عصبی را تحریک می کند. این توانایی برای التیام اندام های عصبی می تواند باعث تحریک اعصاب پوست سر نیز شود و به نوبه خود احتمالاً رشد مو را بازیابی می کند.

همچنین نتایج مطالعات اخیر نشان می دهد که رزماری به طور مستقیم به محافظت در برابر ریزش مو کمک می کند. یک آزمایش در سال 2015 اسانس رزماری را در برابر داروی ضد ریزش موی ماینوکسیدیل آزمایش کرد. هر دو مواد در نمونه های انسانی با آلوپسی آندروژنتیک (طاسی الگوی مردانه یا زنانه) استفاده شدند.

 

رزماری برای ریزش مو

 

نتایج نشان داد که روغن اساسی رزماری به همان اندازه ماینوکسیدیل موثر بوده است. همچنین رزماری توانسته است بیشتر از ماینوکسیدل میزان خارش کف سر را کاهش دهد. یکی دیگر از منابع معتبر تحقیقاتی در مورد عصاره برگ رزماری (متفاوت از روغن اساسی) نشان داد که رشد مو را به خوبی تحریک می کند.

دو بررسی بالینی جداگانه، یکی در 2010 طبق منبع معتبر و دیگری در 2011 نیز رشد موها توسط روغن رزماری را تأیید می کنند. در بررسی اخیر، روغن اساسی رزماری به عنوان ترمیم کننده ریزش مو توصیف شد. این به دلیل اثرات بهبود گردش خون توسط رزماری می باشد.

چگونه باید از روغن رزماری برای ریزش مو استفاده کنم؟

در اینجا چند روش برای استفاده از روغن اساسی رزماری به عنوان ترمیم کننده و تقویت کننده مو وجود دارد. برای شروع هر یک از این روش های درمانی را یک تا دو بار در هفته امتحان کنید. در صورت تمایل می توانید به طور دائم از این روغن برای داشتن موهایی سالم و پرپشت استفاده نمایید. روش های استفاده عبارتند از:

1. آن را مستقیماً روی پوست سر خود ماساژ دهید

حدود 5 قطره روغن اساسی رزماری را پس از استحمام یا دوش گرفتن روی پوست سر خود ماساژ دهید. در صورت تمایل آن را با یک روغن حامل (مانند روغن جوجوبا یا روغن نارگیل) مخلوط کنید. شستشوی روغن پس از آن اختیاری است. در صورتی که خواستید آن را آبکشی کنید، بگذارید روغن حداقل 5 تا 10 دقیقه روی پوست شما بماند.

2. آن را در شامپوی خود مخلوط کنید.

این مورد همچنین می تواند برای نرم کننده ها، لوسیون ها یا کرم ها نیز برای پوست اعمال شود. البته نباید بیشتر از چند قطره اضافه کنید. حدود پنج قطره در هر فنجان متوسط محصول کافی است. پس از آن، مانند همیشه از محصول استفاده کنید.

قبل از استفاده از روغن رزماری چه چیزی را باید بدانم؟

از زدن روغن ضروری رزماری در اطراف چشم یا خود چشم خودداری کنید. در صورت تماس، سریع چشم های خود را با آب سرد بشویید. به همین ترتیب، مراقب باشید روغن زیاد روی پوست سر خود نریزید. روغن اساسی رزماری زیاد باعث تحریک پوست می شود. برای جلوگیری از تحریک پوست، روغن را قبل از استفاده با روغن حامل یا محصول دیگر رقیق کنید.

درباره ایمنی استفاده از روغن های اساسی رزماری در دوران بارداری یا شیردهی اطلاعات کافی در دست نیست. اگرچه استفاده از روغن اساسی برای ریزش مو فقط به صورت موضعی انجام می شود، اما احتیاط کنید زیرا تأثیرات آن در این زمینه هنوز ناشناخته است.

سخن آخر

استفاده از روغن رزماری برای ریزش مو تاثیرات خوبی در افراد مصرف کننده داشته است. از طرفی این روغن بسیار مقرون به صرفه و نحوه استفاده آن آسان است. پس اگر شما نیز به دنبال روشی برای بهبود رشد موها و جلوگیری از ریزش آن ها هستید حتما این روغن را امتحان کنید.

 Adrian White. Should I Use Rosemary Oil for Hair Growth? — Updated on April 16, 2019

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو