معرفی شماری از زیباترین مسیرهای ریلی در جهان

معرفی شماری از زیباترین مسیرهای ریلی در جهان


منبع: همگردی

303

1399/7/3

22:01


سفر با قطار در یکی از زیباترین مسیرهای ریلی دنیا همیشه و در همه حال جذابیت خاص خود را داشته است، چرا که چیزی جادویی در مورد سفر با قطار وجود دارد که فضایی ماجراجویانه و همچنین رمانتیک به آن می دهد. گاهی این جادوی خاص درون قطار و در مواجهه با کسانی که با آنها آشنا می شوید، غذایی که می خورید و خوابی که با پس زمینه صدای آرامش بخش قطار تجربه می کنید، رخ می دهد؛ گاهی هم این جادو به بیرون از قطار مربوط است. بعلاوه، سفر با قطار در یکی از زیباترین مسیرهای ریلی در جهان یکی از پرآرامش ترین انواع سفر است، چرا که به شما این امکان را می دهد در صندلی خود بنشینید، در آرامش باشید و از تماشای چشم اندازهای یکی از مسیرهای ریلی برتر جهان لذت ببرید.

برخی از مسیرهای ریلی برتر جهان، از مسیرهای موجود در میان کوه های از برف پوشیده شده تا مسیرهای میان بیابان های شنی، آنچنان خارق العاده هستند که صرف نظر از اینکه مقصد اصلیتان چه شهر یا منطقه ای باشد و به چه هدفی سفر می کنید، می توانند مقصد گردشگری ایده آل شما بشمار روند. در این مطلب زیباترین مسیرهای ریلی در جهان را به شما معرفی می کنیم. پس، با ما همراه شوید.

زیباترین مسیرهای ریلی در جهان

ریونیفیکیشن اکسپرس Reunification Express، ویتنام

برخی از زیباترین مسیرهای ریلی در جهان از بین شهرهای تاریخی می گذرند؛ برخی دیگر از کنار خطوط ساحلی خیره کننده عبور می کنند؛ برخی از مسیرهای ریلی برتر جهان دارای تاریخچه ای فوق العاده بوده و برخی دیگر بخاطر شخصیت های مشهوری که جابجا کرده اند، شهرت دارند. قطار ریونیفیکیشن اکسپرس Reunification Express که با عنوان قطار شمال به جنوب North–South Railway نیز نامیده می شود، تمامی این ویژگی ها را در خود دارد. این قطار که در یکی از زیباترین مسیرهای ریلی دنیا حرکت می کند، از میان شالیزارهای برنج، روستاهای ماهیگیران، جنگلهای انبوه و محله های بسیار شلوغ و پر جمعیت می گذرد.

این قطار از شهر هوشی مین Ho Chi Minh در جنوب تا هانوی Hanoi در شمال ویتنام در حدود 1730 کیلومتر را می پیماید؛ باید گفت هیچ راه بهتری برای گشت و گذار در این دو شهر مهم ویتنام و تماشای زیبایی ها و شکوهی که بین این دو شهر قرار گرفته، در یک سفر ریلی وجود ندارد.

ریونیفیکیشن اکسپرس Reunification Express، ویتنام

کالیفرنیا زفر California Zephyr، آمریکا

هیچ چیز مانند سفر کردن با قطار کالیفرنیا زفر California Zephyr نمی تواند شکوه و زیبایی قاره آمریکای شمالی را به نمایش بگذارد. این قطار که نزدیک به 4000 کیلومتر را می پیماید، با سفر سه روزه کلاسیک و خاطره انگیزش در میان دشت ها، بیابان ها، کوه های راکی Rocky Mountains و سییرا نوادا Sierra Nevada از شهر شیکاگو آغاز شده و در شهر سانفرانسیسکو به پایان می رسد. چشم اندازهای این مورد از زیباترین مسیرهای ریلی دنیا فوق العاده هستند؛ بخصوص وقتی که از پنجره های بزرگ و سرتاسری کابین های قطار آنها را تماشا می کنید.

اما، اگر تنها می توانید بخشی از این مورد از مسیرهای ریلی برتر جهان را طی کنید، توصیه می کنیم مسیر بین دنور و گلنوود اسپرینگز Glenwood Springs را انتخاب نمایید. در امتداد این مسیر، قطار از میان مناظر طبیعی بدون جاده و دارای دره ها و گذرگاه های عمیق و باریک در نزدیکی رودخانه کلرادو Colorado River می گذرد. سفر با قطار کالیفرنیا زفر California Zephyr یکی از بهترین و خاطره انگیزترین سفرهای ریلی جهان محسوب می شود.

کالیفرنیا زفر California Zephyr، آمریکا

مسیر ریلی بایکال – آمور Baikal–Amur Mainline، روسیه

مسیر ریلی بایکال – آمور Baikal–Amur Mainline معروف به خط بام BAM یک مسیر بیش از 4000 کیلومتری در میان طبیعت منطقه سیبری Siberia است که نقاط دورافتاده این کشور با دمای منفی 60 درجه سانتیگراد در فصل زمستان را به یکدیگر وصل می کند و در بخش شمالی مسیر ریلی ترنس سایبرین Trans-Siberian و موازی با آن قرار گرفته است.

این مورد از زیباترین مسیرهای ریلی دنیا بعد از مسیر ریلی سراسری سیبری Trans-Sib ساخته شده و مسیری سردتر، دورافتاده تر و جالب تر است که از مناظر طبیعی خارق العاده می گذرد؛ اما به اندازه آن مسیر شناخته شده نیست و بنابراین گردشگران بسیار کمی عبور از آن را در برنامه سفرهای خود قرار می دهند. پیمودن مسیر ریلی بایکال – آمور Baikal–Amur Mainline چهار روز یا حتی بیشتر طول می کشد؛ اما کاملا منحصر بفرد و خاطره انگیز است.

مسیر ریلی بایکال – آمور Baikal–Amur Mainline، روسیه

مسیر ریلی دریاچه تیتیکاکا Lake Titicaca Railway، پرو

مسیر ریلی دریاچه تیتیکاکا Lake Titicaca Railway که بین پونو و کوزکو را پوشش می دهد و از آلتی پلانو Altiplano که به نامهای فلات آند و فلات بولیوی نیز شناخته می شود و در زبان اسپانیایی «دشت مرتفع» معنا می دهد، می گذرد. این مسیر از سواحل دریاچه تیتیکاکا Lake Titicaca تا قلب تپنده پایتخت اینکاها را طی می کند و مسیری سخت اما بسیار تماشایی را تا قله های از برف پوشیده شده دره های آند را در بر می گیرد.

مسافران قطار مسیر ریلی دریاچه تیتیکاکا Perurail’s Lake Titicaca Railway بین وقت گذرانی در بار و چشیدن غذاهای خوشمزه رستوران همراه با لذت بردن از موارد مختلف سرگرمی، می توانند به چشم اندازهای زیبای مسیر چشم بدوزند و در حالیکه از کنار دشتهای دیدنی پرو و مزارع مملو از کشاورزان در حال کار عبور می کنند، از میان روستاها و شهرهای کوچک و دورافتاده بگذرند.

مسیر ریلی دریاچه تیتیکاکا Lake Titicaca Railway، پرو

قطار سریع السیر بیجینگ به لهاسا Bĕijīng to Lhasa Express، چین

قطار سریع السیر بیجینگ به لهاسا Bĕijīng to Lhasa Express شگفتی های معماری سلطنتی در بیجینگ را با صومعه خانه ها و قصرهای رویایی لهاسا پیوند داده و مسافران خود را از چراغهای نئونی منطقه شهری چین به مناطق دورافتاده پر از راهبه که آب و هوای آن با بوی گل و شمع های متعدد خوشبو شده، می برد. وقتی این قطار به غربی ترین بخش مسیر خود می رسد، به سوی ارتفاع 5000 متری بالا می رود تا سفرش به بام جهان را به سرانجام برساند.

دشتهای تبت با کوه های پوشیده شده از برف و آسمان آبی بی انتهایشان در برابر چشم های مسافران قرار می گیرند و آنها در حالیکه نودل خود را نوش جان می کنند و مشغول بازی ورق هستند، از تماشای این مناظر تماشایی لذت می برند. همین ویژگی ها سبب می شوند تا سفر با قطار سریع السیر بیجینگ به لهاسا Bĕijīng to Lhasa Express در زمره مسیرهای ریلی برتر جهان قرار گیرد.

قطار سریع السیر بیجینگ به لهاسا Bĕijīng to Lhasa Express، چین

کالدونین اسلیپر Caledonian Sleeper، بریتانیا

سفر از منطقه شهری مرکز شهر لندن تا چشم اندازهای خیره کننده و هوای سرد مناطق مرتفع اسکاتلند در یک قطار شبانه دارای تختخواب، رومانتیک بودن سفر ریلی را برای مسافران چند برابر می سازد. تنها نکته ای که افسوس آنها را برمی انگیزد، این است که کل این تجربه از خوابیدن بسیار راحت و پر آرامش در کابینهای ویژه این قطار تا به خواب رفتن با ریتم لالایی مانند حرکت بر روی ریل تا بیدار شدن و غافلگیر شدن توسط چشم اندازهای خیره کننده از قله های کوه های اسکاتلند، آنچنان زود می گذرد که انگار تنها در چند لحظه اتفاق افتاده است.

قطار کالدونین اسلیپر Caledonian Sleeper ممکن است مسیر کوتاهی در مقایسه با بسیاری از قطارهای موجود در این فهرست داشته باشد، اما یکی از زیباترین مسیرهای ریلی در جهان بشمار می رود. پس، بدون شک می توان آن را از بهترین و خاطره انگیزترین سفرهای ریلی در جهان نیز بشمار آورد.

کالدونین اسلیپر Caledonian Sleeper، بریتانیا

برگنزبنن Bergensbanen، نروژ

قطار فوق العاده عالی برگنزبنن Bergensbanen یکی از شگفتی های جابجایی ریلی در قرن نوزدهم میلادی محسوب می شود و با این وجود، گردشگران غیر نروژی چیز زیادی در مورد آن نمی دانند. این قطار در یک سفر کوتاه شش ساعته و با پیمودن 490 کیلومتر، شکوه طبیعی کشور نروژ را بطور کامل در معرض دید مسافرانش قرار می دهد. قطار برگنزبنن Bergensbanen از کنیون و دره ها عبور می کند، از رودخانه ها می گذرد، مناطق کوهستانی را می پیماید و از کنار مناظر یخ زده آن رد می شود. قطار برگنزبنن Bergensbanen مسیر اصلی سفر در طبیعت نروژ بشمار می رود و به همین دلیل و دلایل منطقی دیگر در فهرست بهترین و خاطره انگیزترین سفرهای ریلی در جهان قرار می گیرد.

برگنزبنن Bergensbanen، نروژ

ترنز آلپاین TranzAlpine، نیوزیلند

مسیر قطار ترنز آلپاین TranzAlpine که بعنوان یکی از زیباترین مسیرهای ریلی دنیا شناخته می شود، مسافران را در کمتر از پنج ساعت در نقاط مختلف جزیره جنوبی نیوزیلند که آب و هواهای بسیار متفاوتی از یکدیگر دارند، عبور می دهد. تجربه این سفر ریلی از شهر کرایست چرچ Christchurch آغاز می شود، در امتداد کانتربوری پلینز Canterbury Plains سرعت می گیرد و از میان کوههای از برف پوشیده شده کوهستان جنوبی می گذرد.

بعد از عبور از کنار چشم اندازهای دورافتاده کوهستانی نیوزیلند، به وسیله یک تونل هیجان انگیز به ارتفاعات پایین تر می رود و مسافران را به میان دریاچه ها، نهرها و جنگل های بارانی سواحل غربی جزیره جنوبی این کشور می برد. از آنجا مناظر عالی تر و چشم نوازتر ساحلی و کوهستانی در انتظار گردشگران مستقل حاضر در قطار هستند. تمامی این ویژگی ها باعث می شوند تا بگوییم قطار ترنز آلپاین TranzAlpine بدون شک یکی از بهترین و خاطره انگیزترین سفرهای ریلی در جهان را به مسافران هدیه می دهد.

ترنز آلپاین TranzAlpine، نیوزیلند

مسیر ریلی تازارا Tazara Railway، تانزانیا و زامبیا

در قاره ای که انجام دادن آرام و با طمانینه کارها اجباری است، اصلا جای تعجب ندارد که سفر 46 ساعته در امتداد یک مسیر 1860 کیلومتری از بندر تانزانیا تا نیو کاپیری امپوشی New Kapiri Mposhi در زامبیا خیلی بیشتر از آنچه که انتظار می رود طول بکشد. می توان گفت قطارهای بسیار کمی در جهان وجود دارند که می توانند برای شما شانس تماشای جانوران وحشی مهم را فراهم آورند؛ اما مسیر ریلی تازارا Tazara Railway چنین کاری را انجام می دهد.

برای بسیاری از گردشگرانی که این مسیر را طی می کنند، جالب ترین بخش آن تماشای حیات وحش نیست؛ بلکه آنها فرصت گذراندن دو روز در این قطار و دیدن زندگی روزمره از پنجره و لذت بردن از شکوه و هرج و مرج این منطقه را دارند. در هر صورت، مسیر ریلی تازارا Tazara Railway از بهترین و خاطره انگیزترین سفرهای ریلی در جهان بشمار می آید.

مسیر ریلی تازارا Tazara Railway، تانزانیا و زامبیا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو