نشانه های کمبود محبت و روش های رفع آن

نشانه های کمبود محبت و روش های رفع آن


منبع: آرگا

114

1399/7/3

22:04


برای ابراز محبت راه های زیادی وجود دارد و انسانها با روش های گوناگون می توانند نیازهای عاطفی و کمبود محبت خود را برطرف کنند. کاهش ارتباطات بین فردی باعث بیگانگی افراد نسبت به یکدیگر شده است. افزایش بی توجهی و بیگانگی نسبت به هم نوعان زمینه ارتقای خشونت را در رفتارهای فردی و اجتماعی فراهم کرده است. هر انسانی می تواند به کسانی که دوستش دارند ابراز محبت کند و مهرورزی و عشق و محبت دیگران را نیز درک کند.

نشانه های کمبود محبت و روش های رفع آن

کمبود عشق و محبت نشانه های فراوانی دارد که برخی از آنها احساس دوست داشتنی نبودن، احساس تنهایی شدید، احساس بیگانه بودن فرد در محیط است. ما در این مقاله به نشانه های کمبود محبت و نشانه های رفع آن بیشتر می پردازیم.

 نشانه های کمبود محبت

امروزه مشکلات مربوط به کمبود محبت و فقر عاطفی در جامعه بیداد می کند و آسیب های زیادی به افراد وارد آورده است. اگر نگاهی به شرایط و وضعیت زندگی زنان آسیب دیده و مجرم بیندازیم متوجه می شویم که بیشتر این زنان از کمبود محبت و عقده های درونی ناشی از آن در زندگی رنج می برند.

نشانه های کمبود محبت

محققان بر این باورند که ریشه اعتیاد به مشکلات عاطفی مربوط می شود. معمولا افرادی که بیشتر به سمت اعتیاد کشیده می شوند در معرض مشکلات عاطفی قرار داشتند. هر چند این موضوع تنها مربوط به زنان نیست و مردم شناسان و جامعه شناسان زیادی عقیده دارند کمبود محبت و فقر عاطفی زن و مردد نمی شناسد اما از آنجا که روحیه زنان نسبت به مردان حساس تر است واکنش آنها در مقابل کمبود محبت نیز بیشتر است.

پروفسور هملت کوری جرم شناس آلمانی معتقد است فقر عاطفی و کمبود محبت ریشه در تنهایی بیش از اندازه، سرکوب کردن عواطف و احساسات، برتری دادن فرزندی بر فرزند و … دارد. سرکوب کردن عواطف و احساسات باعث ایجاد تشویش در فرد می شود. این کمبودها و تشویش ها شخص را به سمت تخلیه ناگهانی یا متوسل شدن به مواد مخدر برای از خود بی خود شدن و فساد اخلاقی می کشاند.

جعفر بای جامعه شناس معتقد است موضوع مهربانی و محبت و تاثیر آن در بروز خشونت در جامعه به اعتقاد بسیاری مسئله مهمی نیست در صورتی که تعمق درباره این موضوع و نگاهی به گذشته و زندگی مجرمان تصدیق می کند که خشت اول در خشونت و جرم در یک فرد نتیجه عقده های روحی و روانی می باشد. پس نمی توان از موضوع کمبود محبت و فقر عاطفی به راحتی گذشت. با توجه به افزایش خشونت در جامعه می توان با قطعیت یکی از دلایل افزایش خشونت در جامعه را موضوع کمبود محبت دانست.  این کمبود تا سالهای سال بر روح و روان جامعه رسوخ می کند.

نشانه های عدم عشق در یک رابطه

برای ابراز محبت راه های زیادی وجود دارد و انسانها با روش های گوناگون می توانند نیازهای عاطفی خود را برطرف کنند. کاهش ارتباطات بین فردی باعث بیگانگی افراد نسبت به یکدیگر شده است. افزایش بی توجهی و بیگانگی نسبت به هم نوعان زمینه ارتقای خشونت را در رفتارهای فردی و اجتماعی فراهم کرده است. هر انسانی می تواند به کسانی که دوستش دارند ابراز محبت کند و مهرورزی و محبت دیگران را نیز درک کند. محبت کردن شیوه های متنوعی دارد. در شرایط محبت آمیز، انسان ها از عمر خویش بیشتر لذت می برند و زندگی با کیفیت تری دارند. مهر ورزیدن خود مهارتی ارزشمند است. درک محبت دیگران هنری است که باید در بین مردم جامعه تقویت شود.

کسانی که قادر به درک دیگران نیستند و یا روش های مهرورزی را برای انتقال محبت نمی دانند باید مورد آموزش قرار گیرند.  همانگونه که کمبود محبت زمینه بروز عقده های روحی و روانی را فراهم می کند اگر این پدیده کنترل نشود سبب ابتلا به جرم و جنایت می شود. افراط در مهر و محبت نیز عوارض نامناسبی را به دنبال دارد، مهرورزی چون در آدمی به مدد عقلانیت شکل می گیرد و یا فکر و اندیشه پشتیبانی می شود، باید در حد نیاز و اندازه آدمی شکل گیرد. حفظ تعادل در محبت و مهربانی نه تنها منجر به بروز مشکل نمی شود بلکه به سلامت روحی و روانی و تعادل شخصیتی افراد نیز کمک می کند. مهربانی های افراطی نیز صبلابت شخصیتی فرد را در هم می ریزد و شرایطی را فراهم می کند که آدمی با کوچک ترین ناملایمتی و ناخوشی فرو می شکند و با پایین ترین حد آستانه تحمل به انسانی سست و ضعیف تبدیل می شود.

نشانه های فقر عاطفی

یکی از مسائل مهم در مهرورزی که بسیار اهمیت دارد تقابل این ضعف زیربنایی زندگی است. مهر و محبت به یکدیگر یک فضیلت دو سویه است که افراد از یک سو به طرف مقابل مهر می ورزند و از سوی دیر تمایل دارند مورد مهر و محبت قرار گیرند. در این موضوع دو مهارت اساسی برای فرد مطرح می شود؛ هنر عشق ورزیدن و محبت کردن و مهارت درک محبت دیگران که ناشی از مهرورزی آنها می باشد. این ارتباط دو سویه به این خاطر اهمیت دارد که دو مهارت متفاوت است ولی باید بین آنها تعادل منطقی برقرار شود. هر دو از نیازهای ضروری آدمی محسوب می شود. در چنین شرایطی انسان هیچ گاه احساس تنهایی نمی کند و به لحاظ روحی و روانی اشباع می شود. ارضای اینگونه نیازها فرد را به غنایی می رساند که هیچ گاه ابراز نیاز نکند. در چنین شرایطی فرد گرفتار عقده های روانی نمی شود و کمبود محبت به او در زندگی آسیبی وارد نمی کند. فردی که اینگونه باشد قطعا در دام جرم و جنایت گرفتار می شود.

عدم عشق و علاقه در روابط عاطفی

کمبود محبت در بین زوج ها می تواند عواقب بسیار ناخوشایندی داشته باشد و حتی به طلاق منجر شود. اولین قدم در درمان کمبود محبت در زوجها این است که روش دریافت محبت خود را مشخص کنند. بیشتر زوج ها از هم توقع دارند همسرشان باید زمانی که به عشق نیاز است بدون اینکه به سهل انگاری شود، محبت خود را به صورت رفتاری برای او بیان کند. بسیاری از زوج هایی که همدیگر را دوست دارند، یکدیگر را از بسیاری از انواع بیان عشق و عاطفه محروم می کنند.

قدم دوم این است که باید میزان تاثیر عاطفه و محبت را در روابط زوجین مشخص کرد. سطح این مورد در افراد مختلف متفاوت است و احتمال دارد که زوج ها  درگیر این مسئله نباشند.

نکته مهم این است که گاهی افراد به دلیل نداشتن آگاهی، راه های اشتباهی برای برطرف کردن کمبود عاطفی خود انتخاب می کنند. برای مثال در کودکی با لجبازی و رفتارهای پرخطر و در بزرگسالی با خیانت، تهدید نشان می دهد.

زنان موفق در روابط عاطفی شناخت کافی از زن و مرد دارند. این زنان در رابطه آرامش درونی بالایی دارند.

نشانه های کمبود محبت در کودکان

هنگامی که نیازهای عاطفی کودک در دوران کودکی خود برآورده نمی شود، شخصیت او به طور خاصی شکل می گیرد.

تجربه های دوران کودکی در هر کسی متفاوت است. یک دختر ممکن است مادر بی احساس و بی اعتنایی داشته باشد که نسبت به او بی توجه است. مسئله مهم این است که در زمان کودکی اگر عقده و کمبودی از سمت والدین برای کودکان موجود باشد این کمبودها در شخصیت او تاثیر می گذارد. در نتیجه کمبود محبت در کودکان می تواند خسارات جبران ناپذیری را رقم بزند.

عقده های کودکی چه تاثیری بر شخصیت افراد دارد؟

کوچک‌ترین واحد اجتماعی خانواده است که به وسیله ازدواج مرد و زن تشکیل می شود. و با تولد فرزندان کامل می شود.

حساس ترین و مهم ترین مرحله شکل گیری شخصیت، رفتار اجتماعی و خصوصیات فردی هر فردی، مرحله کودکی است. این رفتارها متاثر از محیط و آموزش ها و عوامل بازدارنده می باشد.

انسان به دلیل ویژگی اجتماعی بودن خود از آغاز تولد تحت تاثیر عقاید، افکار و رفتار اطرافیان قرار می گیرد. بدین ترتیب عدم تربیت درست و توجه نکردن به خواسته های طبیعی و سخت گیری های بی مورد و نابجا در اکثر مواقع باعث ایجاد عقده های روانی می شود.

عواملی مثل ترس، خشم و بی مهری مادر از مسائلی است که باید به طور دقیق مورد توجه قرار بگیرد. کودک بیشتر از هر چیزی به به مهر و محبت نیاز دارد و همین عواطف هرگاه از حد معمول عبور کند، خطرات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

نیازهای عاطفی زنان چیست؟

نیازهای عاطفی زنان بسیار مهم است. اگر همسر مردی شاداب و سرحال باشد باز هم نباید نسبت به نیازهای روحی او بی توجه  بود. باید همواره نیازهای روحی زنان را جدی گرفت. مردانی که به تازگی ازدواج کرده اند باید از نیازهای روحی زنان آگاه باشند. زنان به ابراز محبت نیاز دارند. با خرید گل و هدیه می توان محبت خود را نشان داد. هدیه ای که زن شادی می بخشد هدیه ای است که بر احساس شخصی او تاثیر می گذارد.

روش های جبران محبت به همسر

مردان باید به همسر خود عشق بورزند و به او ابراز محبت کنند. برطرف کردن نیازهای روانی زنان می تواند از طریق تشکر و قدردانی، غافلگیر کردن همسر با یک شاخه گل، خرید هدیه نیز صورت گیرد.

برای داشتن یک زندگی مشترک موفق باید عاشق همسر خود بود و نیاز های عاطفی همسر را برطرف کرد و هرگز او را با کسی مقایسه نکرد.

زن و مرد هر دو نیاز به محبت دارند اما نیازهای روحی یک زن به محبت شوهر، بسیار مهم و حساس است.

نیازهای عاطفی مردان چیست؟

یکی از مهمترین مسائلی که ذهن بسیاری از مردان را درگیر می کند میزان احترامی است که از همسر خود انتظار دارند. ممکن است آنها این موضوع را هرگز به زبان نیاورند اما یکی از دلایل پرخاشگری ها و ناسازگاری های آنها عدم دستیابی به احترامی است که از همسر  خود انتظار دارند. مردان دوست دارند که همسرشان آنها را تحسین کنند

بخش مهمی از زندگی مردان همسرشان است. شاید این اعتراف را از هیچ مردی شنیده نشود که بگوید: زیبایی و ظاهر تو برایم مهم است. اما حقیقت این است که مردها به دلیل علاقه ای که به همسرشان دارند از او توقع دارند که همیشه او را آراسته ببینند.

مهمترین نیازهای عاطفی مردان

زمانی که کنار همسرتان هستید آرام و ملایم صحبت کنید

مردان به دلیل فشارهای زندگی و حجم کاری که برعهده دارند بیشتر به تشویق و دلگرمی نیاز دارند تا بتوانند انرژی بگیرند و با انگیزه بیشتری برای خانواده خود تلاش کنند.

تصور اکثر مردها اینگونه است که اگر همسرشان به توانایی آنها اعتماد داشته باشند می توانند از پس هر مشکل و سختی در زندگی بر آیند. مردان کار کردن و برآورده کردن مخارج زندگی را جز اصلی ترین وظایف خود می دانند اما قدردانی و تشکر می تواند در آن ها انرژی و انگیزه بیشتری ایجاد کند.

عشق و محبت چگونه زندگی را تغییر می دهد؟

در زندگی نقش محبت بسیار پررنگ است. مدیریت محبت و عاطفه ضروری می باشد زیرا محبت انسان ها به یکدیگر، عامل مهمی در رشد و تکامل آنها محسوب می شود.

یکی از مهمترین مسئله در میزان زوجین میزان مهر طلبی است. نوازش جویی و میزان مهر طلبی افراد متفاوت است و این احتمال وجود دارد که زوجین به یک اندازه مهرطلب نباشند. افراد مهرطلب معمولا در صورت دریافت نکردن محبت مورد نیاز، احساس شدید ناامنی می کنند و در برخی موارد دچار بدگمانی و سوء ظن می شوند. چاره این مسئله شفاف سازی و بیان احساسات می باشد.

هر یک از زوجین می توانند از روش های متنوع در ابراز محبت استفاده کنند؛ توصیه می شود زوجین خلاقیت به خرج دهند و ابراز عشق و محبت را به شکل های متنوعی انجام دهند، روش هایی مثل یادداشت گذاشت روی اشیای منزل و اتاق خواب، نوشتن نامه، ارسال پیامک عاشقانه و … می تواند نیاز به دریافت محبت را بیشتر برطرف کند. در ضمن افرادی که مانند شما احساس کمبود محبت و کم توجهی بیشتری می کنند می توانند نیازها و انتظارات خود را به صورت مکتوب بیان کنند.

روش های ابراز عشق به همسر

در این قسمت سوال مهمی مطرح می شود زن و شوهر چگونه باید با یکدیگر برخورد کنند تا در آن خانواده صمیمیت و مهر و محبت برقرار شود؟

اولین عاملی که باعث پیدایش صمیمیت در یک خانواده می شود خلق نیکو می باشد. زن و مرد باید سعی کنند بهترین نوع ارتباط را با یکدیگر داشته باشند و از تندی و عصبانیت اجتناب کنند.

دومین عاملی که صفا و صمیمیت را در محیط خانواده ایجاد می کند خوش زبانی است.

سومین عامل که بسیار مهم و حساس است و در ایجاد صمیمیت ها نقش موثری ایفا می کند خوش برخوردی است. همه افراد علاقه دارند که دیگران با آنها برخورد مناسبی داشته باشند پس خود آنها نیز باید از اخلاق خوبی برخوردار باشند.

روش های ابراز عشق به همسر

چهارمین عامل که در حفظ صمیمیت ها بسیار حائز اهمیت است احترام متقابل می شود. در یک خانواده باید حرمت و احترام طرف مقابل بسیار رعایت شود.

اگر شخصی در روابط خود احساس می کند به اندازه کافی مورد محبت و توجه قرار نمی گیرد، بهتر است حتما مورد زیر را رعایت کند:

راه دریافت محبت خود را مشخص کند. بسیاری از افراد ممکن است با خود فکر کنند، چون من همسرم را دوست دارم پس او باید بداند، دوست دارم اکنون به من توجه کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو