تجربه رویایی پر هیجان در موزه سالوادور دالی

منبع: همگردی

48

1399/7/4

09:31


ایسنا/ این خبر پیرامون تجربه رویایی پر هیجان در موزه سالوادور دالی برای شما مخاطبان گرامی نگارش شده است.

داستان چیست؟

موزه- تئاتر «دالی» که بعنوان یکی از عجیب ترین موزه ‍ های جهان شناخته می شود، در شهر فیگرس اسپانیا واقع شده و ساختمان آن در ابتدا سالن تئاتر مورد علاقه دالی بوده است. ماجرای احداث موزه اینگونه است که اواخر دهه 1930 که سالن تئاتر شهر فیگرس در جنگ داخلی اسپانیا بر اثر آتش سوزی از بین رفت، دالی در سال 1960 تصمیم گرفت با همکاری شهرداری ساختمان این بنا را تعمیر و به موزه تبدیل کند.

از آنجایی که سالوادور دالی به دلیل نقاشی های غیر عادیش در بین هنرمندان جهان شناخته می شود، سعی کرد این غیر عادی بودن را در محوطه موزه خودش نیز به تصویر بکشد. او با پر کردن محوطه موزه با برخی از منحصربه فردترین آثارش نظیر نقاشی هایی که به نظر می رسد از زوایای مختلف تغییر می کنند، مانند لینکلن در دالی ویژن و آثاری که فقط از طریق آینه های مخفی نصب شده در آنها قابل مشاهده هستند، توانست موزه مختص خود را طراحی کند.

نمای بیرونی ساختمان موزه به رنگ قرمز روشن است و تخم مرغ های بزرگ روی دیوار بنا نگاه ها را به سمت خود جلب می کند، این نما شاید در نگاه اول بچه گانه به نظر برسد، اما باز هم روحیه غیر عادی دالی در طراحی آن کاملا به چشم می خورد.

موزه- تئاتر دالی در 24 سپتامبر 1974 بازگشایی شد و گسترش مداوم این موزه در اواسط 1980، به بزرگترین و متنوع ترین مجموعه آثار سالوادور دالی تبدیل شد؛ همچنین گفته می شود موزه- تئاتر دالی، اولین محل برای نمایش عمومی آثار سالوادور دالی در سن 14 سالگی بوده و به همین دلیل این موزه با تاریخچه زندگی او گره خورده است.

آثار جمع آوری شده دالی در این موزه بسیار می تواند توجه علاقمندان و بازدیدکنندگان این بنا را به خود جلب کند؛ یکی از بحث برانگیزترین آثار دالی در این موزه پرتره پیکاسو است که دالی در سال 1947 تصویر کرده است، این نقاشی به دلیل رابطه بحث برانگیز دالی با پیکاسو توسط او به تصویر کشیده شد.

دانیل جانسون، استاد تاریخ هنر دانشگاه نیویورک پیرامون تجربه رویایی پر هیجان در موزه سالوادور دالی توضیح داد که دالی برای عبور از پیکاسو به دنبال ایجاد هویتی منحصر به فرد برای خود بوده است. او همچنین گفت «در دهه 1940، پیکاسو همچنان چهره ای مهم برای پیشی گرفتن محسوب می شد. دالی واقعاً عاشق شهرت و ترسیم شخصیت خودش بود و نقاشی او از پیکاسو نیز بخشی از همین موضوع بشمار می رفت.»

موزه- تئاتر دالی در بخشی به نام «اتاق گنجینه» نیز ارزشمندترین آثار سالوادور را میزبان است، آثار موجود در اتاق گنجینه بنابر دلایل شخصی متعدد توسط خود دالی انتخاب شده اند. از دیگر بخشهای مهم این موزه می توان به اتاق «مائه وست» اشاره کرد، در این اتاق صورت ستاره افسانه ای سینما، مائه وست به تصویر کشیده شده و در واقع نقاشی های روی دیوار حکم چشم های او را دارند، یک شومینه به شکل بینی، کاناپه ای به شکل لب های قرمز و پرده ای به رنگ بلوند برای موها، سایر اجزای اعضای صورت او را تشکیل می دهند.

چهره این هنرپیشه سرشناس از سکوی مشرف به چیدمان اتاق پذیرایی به صورت کامل و درست قابل مشاهده است، این قسمت از موزه برای بازدیدکنندگان می تواند بسیار عجیب و خارق العاده به نظر برسد.

«مجسمه فیلسون فرانسیس فولس همراه با یک مدل اتمی هیدروژنی به رنگ طلایی» در ورودی موزه، «کادیلاک مشکی و شخصی دالی» در مرکز موزه، «تندیس های سنگی اسکار طلایی به شکل مانکن های تمام اندازه» که به خط در اطراف دیوارهای ساختمان مدور قرار گرفته اند و «لباس غواصی دالی» در بالای درگاه موزه، از آثار مورد توجه است که بازدیدکنندگان را ساعاتی با خود همراه می کند.

یکی از چیدمان های فوق العاده دالی در این موزه «قصر اتاق باد» است که شامل «صفحه مرکزی قصر باد» می شود، این نقاشی سقفی بسیار بزرگ، دالی و گالا را نشان می دهد که به سمت یک هلال ماه درخشان در حال حرکت هستند. در این اتاق علاوه بر پرده های منقوش، یک اسکلت اورانگوتان طلایی رنگ نیز در گوشه ای از اتاق نیز بچشم می خورد.

موزه- تئاتر دالی علاوه بر موارد گفته شد میزبان یک نمایشگاه دائمی است که به جواهرات و سکه ها اختصاص دارد و آثار آن شامل «لب های یاقوت» که از مروارید، یاقوت طبیعی و طلای 15 عیار برای دندان ها ساخته شده، «چشم زمان» ساعتی که از الماس پوشیده شده است و «قلب سلطنتی» با تاج نگین دار که در مرکز آن یک یاقوت دارای ضربان قرار دارد، می شود.

دالی در خصوص مجموعه خود در این موزه گفت «دوست دارم که موزه من یک ساختمان، یک هزارتو و یک شئ سوررئال بزرگ باشد. اینجا موزه ای کاملا نمایشی خواهد بود. بازدیدکنندگان هنگام ترک اینجا، احساس خواهند کرد که یک رویای پرهیجان داشته اند.»

تجربه رویایی پر هیجان در موزه سالوادور دالی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو