دسته بندی : گل و گیاه

آگلونما | نگهداری از گل آگلونما (CHINESE EVERGREEN)

اگر قرار باشد چند تا از محبوب ترین گلهای آپارتمانی را نام ببریم ، قطعا گل آگلونما یکی از آنهاست، اما وقتی از آگلونما صحبت میکنیم منظورمان گلی گونه مختلف ، زیبا و رنگارنگ آگلونما هستند که اغلب آنها در یک خصوصیت مشترکند : نگهداری آسان و سازگاری با محیط آپارتمان ، گذشته از اینها آگلونما ها تکثیر نسبتا آسان و قیمت مناسبی دارند که به محبوبیت آنها افزوده است. اینجا با هم این گل زیبا را معرفی کرده و در مورد شرایط نگهداری از آن مثل آبیاری رطوبت خاک کود نور دما ، روش های تکثیر و آفات و بیماری های آن صحبت میکنیم با ما همراه باشید.

بسم الله الرحمن الرحیم

آموزش نگهداری از گل آگلونما

 

معرفی کوتاه آگلونما : 

  • نام انگلیسی : CHINESE EVERGREEN
  • نام علمی : AGLAONEMA TREUBII
  • نام فارسی : گل آگلونما
  • نام فارسی اصیل : نخشید ، نخ درخشان
  • رنج قیمت : ۳۵۰۰۰ الی ۴۰۰۰۰ تومان به بالا
  • خانواده : ARACEAE
  • خاستگاه : جنوب شرق آسیا

 

گل آگلونما (۱)

 

نکات مهم و جالب در مورد گل آگلونما !

  • می توانید از گل آگلونما در اداره جات ، منازل ، بانک ها و دفاتر خدماتی نگهداری کنید . فقط باید محل قرار گیری این گیاه جای تاریک باشد . این گیاه می تواند در جای تاریک و بدون نور رشد خوبی را داشته باشد . برگ های گل آگلونما به صورت انبوه می باشد که این انبوه بودن به چشم خواهد آمد .
  • گل آگلونما دارای ساقه های کوتاه می باشد و برگ های خمیده دارد و طول برگ های گل آگلونما ۱۲ الی ۱۵ سانتی متر می باشد که خیلی خوب می تواند در جای خشک و تاریک زندگی و دوام بیاورد . می توانید این گل را با گل های دیگر در گلدانی بکارید که باعث بیشتر شدن زیبا اش خواهد شد .
  • این گیاه یک گیاه کم رشد و جذاب است که گیاهانی با شاخ و برگ عالی را رشد می دهد و برگ های بیضی بزرگ ، باریک و براق در ساقه های کوتاه دارد و از همه مهم تر ، نیازمند نور کامل خورشید نیست ، پس برای داخل خانه مناسب است به ویژه اگر نور در خانه شما محدود باشد .

 

گل آگلونما (۲)

 

شرایط مناسب رشد گل آگلونما :

۱- نور مناسب برای آگلونما :

گل آگلونما اصلا تحمل نور مستقیم آفتاب را ندارد و اگر در برابر نور خورشید قرار بگیرد ، خراب خواهد شد و از بین خواهد رفت . می توانید گلدان را در قسمت شمالی منزل خود قرار دهید .

 

۲- دمای مناسب برای آگلونما :

گل آگلونما می تواند در فصل زمستان دمای بین ۱۰ الی ۱۵ درجه سانتی گراد تحمل کند و رشد خوبی را داشته باشد ولی در تابستان این گونه نمی باشد و باید دمای گیاه ۲۴ درجه سانتی گراد باشد تا بتواند رشد خوبی را داشته باشد .

 

۳- آبیاری کافی و مناسب برای آگلونما :

در فصل تابستان باید گیاه را روزانه آبیاری کنید ولی در فصل زمستان باید هفته ای ۱ الی ۲ بار گیاه را آبیاری کنید تا بتواند در زمستان نیز رشد خوبی را داشته باشد .

 

۴- رطوبت مناسب برای آگلونما :

برای تامین رطوبت گل آگلونما باید گیاه را غبار پاشی کنید . در فصل تابستان هر روز گیاه را غبار پاشی کنید . همچنین یادتان باشد که غبار پاشی باید به دور از نور خورشید باشد . در فصل زمستان نیاز به غبار پاشی نمی باشد و رطوبت اتاق برایش کافی می باشد .

 

۵- تغذیه مناسب برای آگلونما :

فصل رشد گل آگلونما در بهار و تابستان می باشد که باید هفته ای ۲ بار به گیاه تغذیه مصنوعی دهید . بهترین کود برای گل آگلونما کود مخصوص گل های زینتی می باشد که آن را با آب قاطی کرده و به گیاه دهید .

 

۶- خاک مناسب برای آگلونما :

بهترین خاک برای گل آگلونما ک دارای زه کش خوبی می باشد ، خاک برگ می باشد که می تواند به بهتر رشد کردن گیاه کمک کند .

 

۷- تعویض گلدان گل آگلونما :

گل آگلونما دارای ریشه های بسیار زیاد می باشد و در هم فرو می رود . همچنین در فصل تابستان ک رشد آن ها می باشد ، خاکش سفت می باشد و امکان دارد باعث خراب شدن گل شود . بهترین زمان برای تعویض گلدان ، در فصل بهار می باشد .

 

۸-تمیز نمودن برگ های آگلونما :

برای تمیز کردن برگ ها ، بهترین کار و روش استفاده از غبار پاشی می باشد که به تمیز شدن برگ ها کمک بسیار زیادی را می کند . اصلا از مواد براق کننده استفاده نکنید ، زیرا باعث بسته شدن روزنه های گل می شود .

 

۹- تکثیر آگلونما :

گیاه در فصل بهار جوانه هایش از خاک بیرون می زند که آن جوانه دارای چندین ریشه می باشد ک می توانید آن جوانه ها را به آرامی جدا کرده و در گلدان جدیدی بکارید . اگر دیدید برگ ها خیلی آویزان است ، می توانید برگ ها را دسته کرده و برای چند روز در داخل روز نامه بگذارید بماند تا شکل ایستاده و خوبی را به خود بگیرد .

 

۱۰- غبار پاشی آگلونما :

غبار پاشی به رشد گیاه کمک بسیار زیادی را می کند و باعث شاداب تر شدن گیاه نیز می شود . همچنین یادتان باشد ک نباید غبار پاشی در برابر نور خورشید باشد ، زیرا باعث آسیب رساندن به گیاه می شود .

 

گل آگلونما (۳)

 

آفات و بیماری های گل آگلونما و درمان آن :

 

۱- برگ ها زرد و دارای لکه های قهوه ای می باشد :

آن تار لکه های آفت  می باشد . برای خلاص شدن از شر این آفت ها ، می توانید هفته ای ۱ الی ۲ بار سم پاشی کنید تا از بین رود . همچنین یادتان باشد که رطوبت نیز حتما تامین شود .

۲- گیاه افتاده است :

خم شدن برگ ها ، به دو علت بستگی دارد . علت اول آبیاری بیش اندازه می باشد که باید تا زمانی گیاه مانند قبل شود ، آبیاری را کم کنید . علت دوم اینکه محل قرار گیری گیاه بسیار گرم می باشد که بهتر است گیاه را به محلی سردتر ببرید .

۳- روی برگ ها و زیر برگ ها زخم های سفید پنبه ای وجود دارد :

علت این زخم ها آفت می باشد که باید هر ۱۴ روز ۱ بار گیاه را سم پاشی کنید و یا اینکه سم را به پارچه ای آغشته کرده و به جا هایی که این زخم ها وجود دارد بکشید .

۴- برگ ها زرد شده است :

علت زرد شدن برگ ها ، آبیاری بیش از اندازه می باشد که باید سیمی را از زیر گلدان رد کنید تا راه خروجی برای گلدان درست کنید و بگذارید ک بین دو آبیاری فاصله داشته باشد .

۵- برگ ها ریز و کم رنگ شده اند :

علت آن کافی نبودن نور می باشد که باید گیاه را به محلی پر نور تر ببرید و حتما گیاه را آبیاری کنید . علاوه بر آبیاری غبار پاشی نیز باید انجام شود . و همچنین امکان دارد ریشه ها در هم رفته است و باید گلدان را عوض کنید و همچنین زه کش خاک را نیز چک کنید .

۶- روی برگ ها لکه های قهوه ای وجود دارد :

علت آن به وجود آمدن لکه ها ، بخاطر دود و گاز آشپرخانه می باشد که بهتر است گیاه را در بالکن قرار دهید . و همچنین برگ ها آلوده و خراب را نیز حذف کنید تا به دیگر برگ ها از بین نرود .

 

گل آگلونما (۴)

 

پاسخ به چند سوال رایج در مورد گل آگلونما 

 

چرا برگ های آگلونمای پژمرده اند ؟

برگ های پژمرده می تواند نشانه ای از نور یا آب نامناسب باشد . و در نور خورشید خیلی زیاد ، گیاه می تواند ضعیف و پژمرده شود . در نور کم نیز ، برگ ها می توانند شروع به ضعیف شدن و نشان دادن نشانه های ضعف کنند و ترکیبی از لبه های زرد و قهوه ای ، خاک مرطوب و برگ های نازک اغلب به دلیل آب زیاد است . برگ های کاملا زرد یا قهوه ای و خاک خشک معمولا به دلیل کم آبی است .

 

چرا ساقه های گیاه من زرد و قهوه ای هستند ؟

این مشکل بیشتر به دلیل رطوبت زیاد خاک است و ساقه آگلونما گیاه را در دوره خشکسالی حفظ می کند و اگر آب زیاد در خاک وجود داشته باشد و ساقه ها نیز پر از آب باشند ، این کار می تواند گیاه را پوسیده کند توصیه می شود که در این مورد ، آب ندهید ، خاک را هوا دهید و هر گونه ساقه های پوسیده را از بین ببرید و گیاه را فقط زمانی که خاک کاملا در گلدان خشک شده است ، آبیاری کنید .

 

هر چند وقت یکبار باید گیاه را کود دهی کنم ؟

به طور کلی ، گیاهان خانگی ازاول بهار تا پاییز رشد می کنند و هر ۶ هفته یک بار با یک کود آلی گیاه ، پس از دستورالعمل بسته بندی برای تزریق ، بارور می شود NYC گلخانه ای با استفاده از یک کود خفیف در خاک ، یک ترکیب با استفاده از کود آلی تولید می کند ، بنابراین در ۶ ماه اول پس از خرید این گیاه نیازی به کود نیست .

 

هر چند وقت یک بار باید گلدان گیاهم تعویض شود ؟

برای گیاهان رومیزی کوچک تر، ما توصیه می کنیم هر ۱۲ – ۱۸ ماه یک بار مجددا تعویض گلدان کنید . یک گلدان یک تا دو درجه قطور تر را انتخاب کنید تا گیاه بتواند رشد کند و گلدان خیلی بزرگتر از قبل را انتخاب نکنید ، زیرا این کار می تواند ریشه گیاه را از بین ببرد . هر ۱۸ – ۲۴ ماه گلدان را تعویض بکنید و یک گلدان ۲ – ۴  درجه بزرگتر تهیه کنید وعملیات تعویض گلدان را در تابستان و یا پاییز که گیاه قوی تر است ، انجام دهید .

 

انواع گونه های گل آگلونما

 

انواع گل آگلونما

در انواع مختلف آگلونما سایز برگ ها با یکدیگر تفاوت دارند و در برخی از آن ها برگ ها باریک یا کوچک و در برخی دیگر برگ ها پهن و درازترند . رنگ بندی برگ ها نیز بسیار متفاوت است و همه مدل های گل آگلونما ابلق هستند . برخی از گونه های رنگی به نور بیشتری برای شاداب ماندن نیاز دارند . انواع گل آگلونما شامل موارد زیر است :

۱- آگلونما صورتی :

مدل های بسیار زیادی از آگلونما صورتی مانند : آگلونما قرمز ، آگلونما لب ماتیکی ، سوزی وجود دارد . این گونه ها بسیار پرطرفدارند و به دلیل رنگی بودن به نور بیشتری احتیاج دارند .

۲- آگلونما سفید :

اگلونما سفید یکی از انواع پر طرفدار آگلونما است که روی برگ های آن پر از لکه های سفید رنگ است و این رنگی بودن برگ ها بر روی شرایط نگهداری گل آگلونما سفید تاثیر دارد و این گیاه برای ادامه دار بودن طراوت و زیبایی به نور زیادی نیاز دارد .

۳- آگلونما بلک :

آگلونما بلک یکی از انواع مقاوم و محبوب آگلونما است که به دلیل رنگ تیره برگ هایش به نور کمتری احتیاج دارد .

۴- آگلونما سیلور کوئین :

این گونه پرطرفدار ترین و شناخته شده ترین نوع گیاه است که به نگهداری زیادی نیاز ندارد و برای افراد مبتدی که می خواهند نگهداری از گیاهان را برای اولین بار تجربه کنند ، مناسب است .

۵- آگلونما کاتلاس :

این نوع از ، به اگلونما قمه ای نیز معروف است و این نام گذاری به دلیل شکل برگ های گیاه است که کشیده و باریک مانند خنجر می باشد .

۶- آگلونما امرالد بی :

این گونه نیز به دلیل تیره بودن رنگ برگ هایش به نور کم مقاوم است .

۷- آگلونما پیکتم ولوت :

این گیاه برگ های بسیار خاص و جذابی دارد و در کشور ما بسیار کمیاب است .

 

گل آگلونما (۵)

 

هرس کردن گل آلگونما

این گیاه کم دردسر که به مراقبت کمی نیاز دارد هرس کردن را به کاری ضروری و حتمی تبدیل نمی‌ کند . در واقع ، این کار اکثرا به خاطر تغییرات در زیبایی و ظاهر گیاه انجام می ‌شود . شما می ‌توانید برگ‌ های مرده را به محض آن که پای گیاه می‌ ریزند بردارید و یا اگر هنوز به ساقه وصل هستند اما شل شده اند با یک قیچی باغبانی استریل شده آن‌ ها را جدا کنید .

اما ، از هرس کردن جوانه‌ های زنده‌ ی پای گیاه به همان روش اجتناب کنید . شما می‌توانید برای تحریک جوانه زدن و انبوه شدن گیاه کمی بالاتر از یک گره‌ ی برگ‌ ها را ببرید ، اما سعی کنید از جدا کردن شاخ و برگ نزدیک به پایه‌ ی گیاه خود داری کنید چون با این کار خود گیاه را در معرض آسیب شدید قرار می‌ دهید .

 

گل آگلونما (۶)

 

تکثیر آگلونما

 

روش اول تکثیر آگلونما >> قلمه در خاک 

  • بهترین زمان برای قلمه زدن آگلونما فصل بهار و یا اوایل پاییز است.
  • اما در منزل می توان در هر فصلی این کار را انجام داد.
  • برای قلمه زدن آگلونما ابتدا باید قلمه هایی از گیاه اصلی تهیه کنید.
  • ساقه هایی را انتخاب کنید که حداقل ۲ – ۳ سانت بوده و ۳ الی ۵ برگ داشته باشند.
  • به کمک یک چاقوی تیز و تمیز ساقه را برش دهید.
  • در صورتی که برگ ها بیش از ۳ الی ۵ عدد بودند، برگ های اضافه را حذف کنید .
  • این کار سبب میشود تا تا انرژی گیاه را برای ریشه زایی نگیرند.
  • برای اطمینان از ریشه دادن قلمه ها میتوانید آنها را داخل هورمون ریشه زایی فرو ببرید.
  • قلمه ها را داخل مخلوطی از پیت ماس و پرلایت بکارید.
  • به صورتی که حداقل یک سوم ساقه داخل بستر کاشت قرار بگیرد.
  • توجه داشته باشید که بستر حتما باید زهکشی یا خروج آب مناسب داشته باشد.
  • قسمتی از ریشه که قلمه را از آن جدا کرده اید، به هورمون ریشه زایی آغشته کنید.
  • این قلمه را با دقت داخل بستر کاشت، بکارید.
  • روی قلمه ها را با خاک بپوشانید و آن را با دست فشرده کنید.
  • قلمه های کاشته شده را آبیاری کنید و شرایط مناسب را برای آنها فراهم آورید.

چند توصیه مهم :

  • روی بستر کاشت را با نایلونی پلاستیکی بپوشانید .
  • تا شرایط گلخانه ای فراهم شود و ریشه ها بهتر رشد کنند .
  • برای گردش هوای بهتر، روی پلاستیک چند سوراخ ایجاد کنید.
  • یا میتوانید هر چند وقت یک بار آن را بردارید.
  • بستر را در محلی با نور غیر مستقیم و دمای ۲۰ درجه سانتیگراد قرار دهید.
  • تا زمان ریشه دار شدن قلمه ها باید بستر کاشت را دائما مرطوب نگه دارید .
  • برای این کار از غبار پاشی استفاده کنید.
  • ریشه دهی ۱۰ الی ۱۲ هفته زمان میبرد.
  • وقتی طول ریشه به ۴ الی ۵ سانتیمتر رسید، زمان کاشت در گلدان است.
  •  آن را بدون جدا شدن خاک اطرافش در گلدان کوچکی بکارید.
  • بعد ها به تدریج میتوانید آن را به گلدان بزرگتری منتقل کنید.

 

روش دوم تکثیر آگلونما >> ریشه دار کردن در آب

  • تمامی مراحل تکثیر آگلونما در آب مانند حالت قبل است .
  • با این تفاوت که قلمه ها را تا زمان ریشه دار شدن در آب نگهداری میکنند.
  • در این روش باید هر چند وقت یکبار آب گلدان را تعویض کنید .
  • به طور کلی این روش چندان توصیه نمیشود .
  • چرا که قلمه آگلونما در آب موجب ضعیف شدن ریشه ها می شود.

 

روش سوم تکثیر آگلونما >> تقسیم بوته 

  • بهترین و ساده ترین روش تکثیر آگلونما ، تکثیر از طریق تقسیم بوته است .
  • حتی افراد مبتدی در نگهداری گیاهان نیز میتوانند به راحتی آن را انجام دهند.
  • زمان مناسب تکثیر آگلونما به این روش اواسط فصل بهار تا اوایل تابستان است.
  • گیاه را از گلدان خارج کرده و خاک اطراف آن را کمی جدا کنید.
  • باید دقت کنید که به ریشه ها آسیبی نرسانید.
  • به آرامی با کمک یک چاقوی تیز ضدعفونی جوانه های کناری گیاه مادری جدا کنید.
  • جوانه هایی را انتخاب کنید که بیش از ۲ برگ دارند.
  • توجه داشته باشید که این جوانه ها باید ریشه داشته باشند.
  • می توانید قسمت های جدا شده را به پودر ریشه زایی آغشته کنید .
  • ایم کار احتمال رشد جوانه ها را بیشتر می کند.
  • ترکیب خاک با پایه پیت ماس به همراه کمپوست را آماده کنید.
  • با این ترکیب خاک بستر کاشت گیاه را آماده و قسمتی از گلدان را با آن پر کنید.
  • جوانه هایی را که جدا کرده اید در گلدانی کوچک بکارید.
  • توجه داشته باشید که نباید هوا به ریشه ی گیاه برسد.
  • پس خاک اطراف گیاه را با دست فشرده کنید و گیاه را آبیاری کنید.

چند توصیه مهم :

  • دمای مناسب برای نگهداری این گیاهان جوان حدود ۲۰ درجه است.
  • بهتر است این جوانه ها به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شود.
  • ریشه دهی و گرفتن این گیاهان تا مدت ۲ ماه ممکن است طول بکشد.
  • برای گرفتن نتیجه بهتر می توانید روی جوانه ها را با کیسه ی پلاستیکی شفاف بکشید.
  • خوب است برای چرخش هوا چند سوراخ روی آن ایجاد کنید.

 

روش چهارم تکثیر آگلونما >> کاشت بذر 

  • زمان مناسب کاشت بذر آگلونما اواخر فصل بهار است.
  • بعد از دوره گلدهی ، گیاه میوه هایی قرمز رنگ تولید میکند .
  • بذر آگلونما داخل این میوه ها قرار دارد .
  • با کاشت این بذرها میتوانید آگلونماهای جدیدی داشته باشید.
  • توصیه میشود اگر به این بذرها نیازی ندارید حتما گل ها را از گیاه جدا کنید .
  • چرا که گیاه را به شدت ضعیف میکنند.
  • دمای مناسب انجام این کار حدود ۲۵ الی۲۷ درجه سانتیگراد است.

 

گل آگلونما (۸)