اعراب گذاری در ورد

اعراب گذاری در ورد


منبع: آرگا

236

1399/7/4

15:06


در این مطلب شما را با روش گذاشتن اعراب بر روی کلمات آشنا می کنیم و کلید های میان بر را به شما آموزش می دهیم. تا پایان این مطلب با ما باشید.

اعراب گذاری در ورد

بسیاری از افراد برای اعراب گذاشتن روی کلمات فارسی و عربی در هنگام نوشتن مطالبی در ورد مشکل دارند. باید بدانید که هیچ کلیدی برای این اعراب ها به صورت جداگانه در نظر گرفته نشده است و شما باید با ترکیبی از کلید ها این عراب ها را بر روی کلمات قرار بدهید.

نحوه نوشتن اعراب

اعراب گذاری در ورد

اعراب گذاری در ورد کار بسیار ساده ای می باشد و شما می توانید با فشار دادن چند کلید به صورت همزمان این اعراب ها را در ورد ایجاد کنید. Shift یکی از پرکاربرد ترین کلید های صفحه کلید می باشد و شما باید برای اعراب گذاری از آن استفاده کنید. در نظر داشته باشید که قبل از اعراب گذاری در ورد باید کلمه مورد نظر را بنویسید و با فشار دادن Shift و دکمه ای دیگر این اعراب ها را روی آن کلمه اعمال کنید. برای مثال برای قرار دادن اعراب  کسره بر روی حرف الف باید ابتدا الف را بنویسید و «Shift + D» را فشار دهید. باز هم تاکید می کنیم که باید دو کلید را به صورت همزمان اعمال کنید. در ادامه کلید ها و اعراب ها را برای شما توضیح می دهیم.

فتحه ( _َ )

فتحه یکی از اعراب هایی می باشد که کاربرد زیادی در زبان عربی داشته و در صورتی که کلمه ای اشتباه خوانده شود ممکن است معنای دیگری پیدا کند. برای نوشتن فتحه بر روی کلمات باید ابتدا کلمه مورد نظر را بنویسید و دکمه Shift را همزمان با دکمه A فشار بدهید.

نکته : تنوین فتحه ( _ً ) یکی از تنوین هایی می باشد که کاربرد کمی دارد ولی ممکن است نیازمند اعراب گذاری آن باشید. برای این که این تنوین را بر روی نوشته داشته باشید لازم است دکمه Shift را همزمان با دکمه Q فشار بدهید.

کسره ( -ِ )

کسره نیز مانند فتحه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و اگر این اعراب ها را در ورد اعمال نکنید ممکن است معنای کلمه ای اشتباه شود. برای جلوگیری از چنین خطا هایی می توانید به راحتی کلمه مورد نظر را نوشته و دکمه Shift را همزمان با دکمه D فشار بدهید.

نکته : تنوین کسره ( _ٍ ) را می توانید با اعمال کردن دکمه Shift همزمان با دکمه E بر روی کلمات اعراب گذاری کنید.

ضمه ( _ُ )

ضمه کاربرد بسیار زیادی ندارد ولی در صورتی که می خواهید از ضمه در ورد استفاده کنید باید دکمه Shift را همزمان با دکمه S فشار بدهید تا حرف ضمه بر روی نوشته شما اعمال شود.

نکته : برای داشتن تنوین ضمه کافی است تا از دکمه Shift همزمان با دکمه W استفاده کنید.

تنوین ها را چگونه در ورد بنویسیم؟

ساکن ( _ْ )

 این اعراب بیش تر برای راحت خوانده شدن کلمه ها نوشته می شود. برای اعمال کردن این اعراب بر روی کلمه ها نیاز است تا کلمه را بنویسید و دکمه Alt را نگهدارید و عدد ۰۲۵۰ را بزنید.

نکته : در نظر داشته باشید که از اعداد بالای صفحه کلید نمی توانید برای این کار استفاده کنید و باید حتما عدد ۰۲۵۰ را از قسمت سمت راست صفحه کلید اعمال کنید.

تشدید ( _ّ )

تشدید یکی از اعراب هایی می باشد که کاربرد بسیار زیادی برای کلمات فارسی و عربی دارد. برای نوشتن این اعراب نیاز است تا دکمه Shift و F را به طور همزمان اعمال کنید.

 نوشتن برخی حروف در ورد

برخی از حروف عربی هستند که برای نوشتن آن ها باید از کلید های میانبر استفاده کنید زیرا چنین حرف هایی در صفحه کلید جایگاهی ندارند. این کلمات را به صورت خلاصه برای شما بیان می کنیم.

  • برای نوشتن حرف إ نیاز است تا دکمه Shift و B  را فشار بدهید.
  • برای حرف أ باید دکمه Shift و N را بزنید.
  • ء را می توانید با فشار دادن همزمان دکمه Shift و M را در کنار کلمه اعمال کنید.

اعراب گذاری در ورد

نکته مهم

برای نوشتن تاء گرد باید دکمه Shift و Z را فشار بدهید ولی باید بدانید که این مورد در تعدادی از فونت ها عمل می کند که این فونت ها شامل (Arial , Times New Roman , Arabic style ) می باشد. در غیر این صورت شما با فشار دادن Shift و Z هاء همزه دار را خواهید دید.

در ادامه می توانید سایر مقالات آرگا را درباره عمودی نوشتن در ورد و نحوه رسم محور مختصات در ورد را مشاهده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو