بهترین زمان بارداری چه موقع است؟

منبع: نی نی بان

186

1399/7/4

21:11


زمان بندی صحیح برقراری رابطه جنسی جهت باردار شدن بسیار مهم است. اگر در در روزهای مشخصی در ماه رابطه جنسی برقرار نکنید، متأسفانه باردار نخواهید شد. اما فهمیدن بهترین زمان برای باردار شدن همیشه آسان نیست. باورهای غلط زیادی در این مورد وجود دارد و بهترین زمان برای باردار شدن ممکن است زمانی باشد که حتی فکرش را هم نمی کنید!

کلیات و اصول اولیه در مورد بارداری
قبل از اینکه به بهترین زمان باردار شدن و واقعیت ها بپردازیم، بیایید ابتدا با اصول کار آشنا شویم. همانطور که می دانید، برای باردار شدن ابتدا باید اسپرم مرد با تخمک زن برخورد کند تا لقاح اتفاق بیفتد و نطفه تشکیل شود. اما رسیدن اسپرم به تخمک همیشه اتفاق نمی افتد و این یک نوع بازی شانس و احتمال محسوب می شود.
زمان باروری شما هر ماه بسته به طول عمر اسپرم و تخمک کاهش می یابد. مردان به طور مداوم اسپرم تولید می کنند. به همین دلیل، تا زمانی که اسپرم مرد متناسب و سالم باشد، او همیشه قدرت باروری دارد و می تواند هر زمان زن را باردار کند.
اما در مورد خانم ها اینطور نیست. زنان در هر چرخه قاعدگی فقط یک بار تخمک تولید می کنند. حتی اگر دو تخمک تولید شود (که ممکن است منجر به دوقلو زایی شود)، تخمک ها در عرض ۲۴ ساعت از یکدیگر جدا می شوند. بنابراین این رویداد هنگام تلاش برای باردار شدن بسیار مورد توجه قرار می گیرد.
روند آزاد سازی تخمک از یکی از تخمدان ها، به تخمک گذاری معروف است. تخمک بعد از آزاد شدن، برای مدت طولانی در محل مورد نظر باقی نمی ماند. در واقع این تخمک فقط ۱۲ تا ۲۴ ساعت زندگی می کند. اگر در این بازه زمانی کوتاه توسط اسپرم بارور نشود، می میرد و توسط بدن دوباره جذب می شود. هنگامی که تخمک از بین رفت، دیگر تا چرخه ی قاعدگی بعدی شانس بارداری وجود ندارد.
با این حال خوشبختانه اسپرم ها کمی قدرت ماندگاری بیشتری دارند! آنها می توانند در شرایط مناسب محیطی ۵ تا ۷ روز در بدن زن زنده بمانند. این محیط مطلوب بطور طبیعی در طی روزهای قبل از تخمک گذاری فراهم می شود. در هر زمان دیگر در چرخه قاعدگی، اسپرم بیش از دو ساعت زنده نمی ماند و هرگز فرصتی برای لقاح با تخمک نخواهند داشت.

بهترین زمان برای باردار شدن چه زمانی است؟
این چند روزی که اسپرم و تخمک زنده می مانند بسیار ارزشمند است و عامل بارداری فرد را فراهم می کنند و فقط در این مدت است که رابطه جنسی ممکن است منجر به بارداری شود.
این چند روز حداکثر ۶ روز طول می کشد و از ۵ روز منتهی به تخمک گذاری و روز تخمک گذاری تشکیل شده است. با این حال در اکثر موارد، در طی ۲ تا ۳ روز، بیشترین شانس برای بارور شدن تخمک وجود دارد.
بنابراین بهترین زمان برای برقراری رابطه جنسی جهت باردار شدن، حدود ۲ – ۳ روز قبل از تخمک گذاری است. این زمانی ست که اسپرم به احتمال زیاد زنده می ماند. در حالت ایده آل شما می توانید با برقراری رابطه ی جنسی، اسپرم را وارد دستگاه تناسلی خود کنید تا به محض آزاد شدن تخمک، آن را باردار کند (به یاد داشته باشید که اسپرم می تواند حدود ۶ روز در داخل بدن شما زندگی کند و در طول این ۶ روز، پس از آزاد شدن تخمک احتمال بارداری وجود دارد).
از آنجا که تخمک حداکثر فقط ۲۴ ساعت زنده می ماند، برقراری هرگونه رابطه جنسی بعد از روز تخمک گذاری منجر به بارداری نمی شود. در حقیقت حتی داشتن رابطه جنسی در روز تخمک گذاری نیز ممکن است گاهی خیلی دیر باشد چون تحقیقات نشان داده است که احتمال باروری در روز تخمک گذاری معمولاً زیاد نیست.

بنابراین تخمک گذاری دقیقاً چه زمانی انجام می شود؟
جواب این سوال کمی مشکل است چون روز دقیق تخمک گذاری برای همه ی افراد یکسان نیست و در روزهای مشابهی انجام نمی شود. تخمک گذاری می تواند برای زنان مختلف در روزهای متفاوتی انجام شود. علاوه بر این، تخمک گذاری می تواند حتی برای یک زن نیز هر ماه متفاوت باشد و در روزهای مختلفی مشاهده شود!
متأسفانه، اطلاعات غلط زیادی نیز وجود دارد که به راحتی می تواند شما را به اشتباه بیندازد. در اینجا ۳ مورد از اشتباهات رایج در مورد زمان تخمک گذاری آورده شده است:
باور غلط ۱: تخمک گذاری در روز چهاردهم چرخه ی قاعدگی اتفاق می افتد
اگرچه بسیاری از کتاب ها و وب سایت ها ادعا می کنند که تخمک گذاری همیشه در روز چهاردهم قاعدگی اتفاق می افتد، اما این صحیح نیست. در حقیقت تصور می شود که تخمک گذاری فقط در ۱۳٫۵٪ از چرخه های قاعدگی، در روز چهاردهم اتفاق می افتد!
تخمک گذاری برای برخی از زنان مطمئناً در این زمان اتفاق می افتد اما تغییرات زیادی می تواند وجود داشته باشد و ثابت نیست. یک مطالعه ی آمریکایی، در مجموع ۶۹۶ چرخه قاعدگی را در یک گروه ۲۱۳ نفری زنان بررسی کرده است. در این مطالعه، اکثر تخمک گذاری ها، در روز هشتم چرخه ی قاعدگی اتفاق افتاد! (با این حال باید بدانید که اگر تخمک گذاری بعد از روز ۲۵ چرخه قاعدگی شما اتفاق می افتد، معمولاً به دلیل استرس یا نوعی عدم تعادل هورمونی است).
باور غلط ۲: تخمک گذاری ۱۴ روز قبل از شروع قاعدگی بعدی اتفاق می افتد
شاید شنیده باشید که تخمک گذاری ۱۴ روز قبل از شروع پریود بعدی اتفاق می افتد و این بهترین زمان برای بارداری است. این توصیه متکی بر این فرض است که مرحله دوم چرخه قاعدگی (مرحله لوتئال) ۱۴ روز است. اما باید بدانید که همیشه اینطور نیست.
مرحله لوتئال چرخه قاعدگی در واقع روزهای بین روز تخمک گذاری و شروع قاعدگی بعدی است. اغلب به ما گفته می شود که فاز لوتئال دقیقاً ۱۴ روز طول می کشد. اما در واقع طول آن در زنان مختلف متفاوت است. در حقیقت یک مرحله طبیعی لوتئال می تواند از ۱۰ تا ۱۶ روز طول بکشد.
بنابراین اگر برای پی بردن به زمان تخمک گذاری، روزها را می شمرید، باید بدانید که در اشتباهید چون روز دقیق تخمک گذاری در زنان متفاوت است و حتی ممکن است در یک زن در طول چرخه های مختلف، متفاوت باشد. اگر فاز لوتئال شما طولانی تر یا کوتاهتر از ۱۴ روز باشد، محاسبات تان اشتباه است. ساده ترین راه برای فهمیدن طول فاز لوتئال، یادگیری آگاهی از باروری و ترسیم نمودار باروری است.
باور غلط ۳: تخمک گذاری در اواسط چرخه رخ می دهد
این باور غلط بر این فرض استوار است که همه ی زنان سیکل قاعدگی ۲۸ روزه دارند و تخمک گذاری همیشه در روز چهاردهم اتفاق می افتد. اگر چنین بود، تخمک گذاری در واقع در اواسط چرخه اتفاق می افتاد.
در حقیقت چرخه قاعدگی طبیعی می تواند از ۲۱ تا ۳۵ روز طول بکشد. در واقع چرخه های قاعدگی دقیق ۲۸ روزه، فقط در ۱۳٪ از مواقع اتفاق می افتد! و همانطور که در بالا گفته شد، روز تخمک گذاری نیز می تواند متفاوت باشد.
بنابراین اگر شما به طور مثال چرخه قاعدگی ۳۵ روزه داشتید و تخمک گذاری در روز ۲۴م اتفاق افتاده است، نمی توان گفت که تخمک گذاری در اواسط چرخه رخ می دهد!

آیا می توان از روی علایم و نشانه ها، متوجه تخمک گذاری شد؟
بسیاری از خانم ها می گویند که از روی علایمی که دارند، روز تخمک گذاری را تشخیص می دهند. این بدین دلیل است که برخی خانم ها “گرفتگی میان دوره ای” (درد یک طرفه شکم، بسته به اینکه کدام تخمدان تخمک را آزاد می کند) را تجربه می کنند یا علائم دیگری مانند درد سینه یا افزایش میل جنسی را مشاهده می کنند. برای دیگران فقط یک حس داخل شکمی وجود دارد که متوجه تخمک گذاری می شوند.
اگرچه احساس هماهنگی با بدن می تواند به شما کمک کند تا رابطه جنسی را در زمان صحیح انجام دهید اما این روش اثبات شده و دقیقی نیست. زنان زیادی وجود دارند که اطمینان دارند، از زمان تخمک گذاری خود اطلاع دارند و بر این اساس، زمان مناسب رابطه جنسی را تعیین می کنند. اما پس از یادگیری آگاهی از باروری و ترسیم نمودار باروری خود، آنها پی می برند که در حقیقت تخمک گذاری ندارند و به این ترتیب، فرصت های ارزشمند بارداری را از دست داده اند.
نتایج مطالعات نیز نشان می دهد که درصد کمی از زنان قادرند زمان تخمک گذاری خود را پیش بینی کنند. یک مطالعه نشان داد که تنها ۱۲٫۷٪ از زنانی که قصد بارداری دارند، روز تخمک گذاری خود را به درستی تخمین زده اند و تنها ۲۷٪ آنها، بهترین زمان برای باردار شدن را مشخص کرده اند.
مطالعه اخیر دیگری نیز نتایج مشابهی را نشان داد. این مطالعه نشان داد که تنها ۱۳٪ از زنان قادرند روز صحیح تخمک گذاری خود را مشخص کنند. این در حالی بود که یک سوم از شرکت کنندگان ادعا می کردند که قادر به تشخیص زمان تخمک گذاری هستند!
بنابراین اگرچه این روش (پیش بینی روز تخمک گذاری از روی علایم و نشانه ها) برای برخی از خانم ها کاربردی است، اما روش دقیق و اثبات شده ای محسوب نمی شود و متاسفانه این می تواند منجر به تاخیر غیر ضروری در بارداری شود.

بنابراین بهترین زمان برای بارداری چه زمانی ست و چگونه می توان آن را فهمید؟
احتمالاً از خود می پرسید که چطور ممکن است بهترین زمان برای باردار شدن را مشخص کرد، به خصوص اگر چرخه ی قاعدگی نامنظم باشد! نگران نباشید این آسان تر از آن چیزی است که به نظر می رسد.
وقتی روش “آگاهی از زمان باروری” را یاد بگیرید، شناسایی روزهایی که شانس باروری در آن زیاد است، آسان می باشد. با این روش نه تنها در هر چرخه بهترین زمان باردار شدن خود را پیدا خواهید کرد، بلکه به اطلاعات ارزشمندی در مورد سلامت باروری تان نیز دست خواهید یافت!

چند روز بعد از تخمک گذاری احتمال بارداری وجود دارد؟
در روش آگاهی از زمان باروری، اطلاعاتی به خانم ها داده می شود تا آنها بدانند در چه روزهایی از ماه، احتمال بارور شدن بیشتر است. روش آگاهی از باروری مبتنی بر مشاهده علائم باروری علمی ثابت شده است که همه ی زنان در دوره های قاعدگی خود تجربه می کنند. این علائم باروری در یک نمودار مخصوص باروری، یا روی کاغذ یا به صورت دیجیتال در رایانه یا دستگاه، ثبت می شود.
هنگامی که یاد گرفتید چگونه این اطلاعات را به درستی تفسیر کنید، درک کاملی از اتفاقات باروری در هر چرخه قاعدگی خواهید داشت و میفهمید که بهترین زمان برای باردار شدن، چه روزی است.

در مورد کیت های پیش بینی تخمک گذاری (OPK) یا اپلیکیشن های باروری چطور؟
بسیاری از زوجین استفاده از کیت های پیش بینی تخمک گذاری (OPK) یا اپلیکیشن های باروری را برای تشخیص بهترین زمان بارداری انتخاب می کنند.
کیت های پیش بینی تخمک گذاری براساس آزمایش ادرار یا بزاق طراحی شده اند و با تشخیص تغییر در سطح برخی از هورمون ها که درست قبل از تخمک گذاری رخ می دهد، کار می کنند. در مقابل، برنامه های باروری یا ماشین حساب های تخمک گذاری، بر آمار چرخه قاعدگی (و گاهی علائم باروری) متکی هستند.
اگر شما می خواهید باردار شوید این گزینه می تواند برای تشخیص زمان تخمک گذاری مفید باشند اما باز هم بصورت ۱۰۰درصد تضمینی نیستند و خطاهایی دارد
برخلاف تصور عمومی، بهتری روز برای باردار شدن، معمولاً روز تخمک گذاری نیست. تحقیقات نشان می دهد که اوج باروری می تواند حدود ۳ روز قبل از روز تخمک گذاری اتفاق بیفتد. به این ترتیب پس از آزاد شدن تخمک، احتمال بارداری به طور قابل توجهی کاهش می یابد (و جالب است بدانید که کیت های پیش بینی تخمک گذاری اغلب پس از اوج باروری، نتیجه مثبت می دهند!).
با این حال با یادگیری روش آگاهی از باروری، قادر خواهید بود روز یا روزهای اوج باروری خود را در هر چرخه، شناسایی کنید.
بهترین زمان برای باردار شدن در هر چرخه قاعدگی، ۳ روز قبل از آزاد شدن تخمک است. بنابراین در این ۳ روز شانس بارداری زیاد است و زمان آن می تواند از یک زن به زن دیگر و از یک چرخه به چرخه دیگر به طور قابل توجهی متفاوت باشد.
بر خلاف آنچه ممکن است شنیده باشید، تخمک گذاری همیشه در روز چهاردم چرخه ی قاعدگی یا “در اواسط چرخه” یا ۱۴ روز قبل از قاعدگی بعدی اتفاق نمی افتد. برای بسیاری از زوج ها زمان های مذکور، بهترین زمان برای بارداری نیست.
یادگیری شناسایی بهترین روزها برای باردار شدن و داشتن رابطه جنسی در این روزها می تواند شانس بارداری را به طور چشمگیری بهبود بخشد و زمان بارداری را تسریع کند. یکی از بهترین (و از نظر علمی ثابت شده) راه های دستیابی به این هدف، یادگیری روش “آگاهی از زمان باروری” و “ترسیم نمودار باروری” است که در بالا شرح داده شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو