حمام سلطان امیراحمد کاشان؛ بنایی شگفت انگیز با معماری بی نظیر

منبع: همگردی

157

1399/7/4

22:02


حمام سلطان امیراحمد کاشان با گنبدهای طاق دار زیبا و دکور داخلی درخشان، بنایی جذاب متعلق به قرن 16 بوده و یکی از نفیس ترین بناهای حفاظت شده ایران بشمار می رود. این میراث ملی که نام خود را از یک امامزاده صفوی گرفته، به نام حمام امامزاده قاسم نیز شناخته می شود. اگرچه رشد و شکوفایی حمامها بعد از ظهور اسلام اتفاق افتاد، ولی آنها بخشی قدیمی از فرهنگ ایرانیان بشمار می روند. حمامها در فرهنگ ایرانی هرگز بعنوان مکانی تنها برای نظافت نبوده و مکانی برای جمع شدن افراد دور یکدیگر نیز بشمار می رفتند. گاه گاهی نیز برای اقامه نماز ظهر و عصر استفاده می شدند. با ما در مقاله حمام سلطان امیراحمد کجاست همراه شوید تا شما را با معماری و تاریخچه حمام تاریخی سلطان امیراحمد آشنا کنیم.

حمام سلطان امیراحمد کجاست

مساحت

مساحت 1000 مترمربعی حمام تاریخی سلطان امیراحمد شامل دو بخش اصلی است: گرمخانه و رختکن. رختکن یک سالن هشت ضلعی بوده و در وسطش یک استخر هشت ضلعی نیز قرار دارد که با نیمکتهای بلند احاطه شده است. رختکن از طریق چندین راه پیچ دار به گرمخانه متصل می شود. پیچ های این راهها از این بابت طراحی شده اند که گرما و رطوبت تبادل شده بین این دو قسمت را کم کنند. گرمخانه مکان اصلی شستشو بوده که از چندین مکان نشستن و استخرهای حمام سرد تشکیل شد. لازم هست بدانید که چهار ستون، خزینه را از فضاهای خصوصی و کوچکتر حمام جدا می کنند.

فعالیت

بعد از اینکه این بنا چندین قرن بعنوان حمام سلطان امیراحمد کاشان فعالیت کرد، برای مدت اندکی یک چایخانه شد و کمی بعدتر یک موزه. تمام بنای داخلی این ساختمان شگفت انگیز با نقاشی ها، کاشیکاری طلایی، آجرکاری و گچکاری های زیبا تزئین شده است. همچنین، این حمام محلی هست برای مشاهده نمونه های خیلی خوبی از کاشیکاری های ایرانی فیروزه ای. زیر طاقهای مختلف و زیبای این بنای لوکس به سختی می شود مکانی را پیدا کرد که دکور نشده باشد. طاقها خودشان با شیشه های محدب به صورتی تزئین شده اند که مقدار زیادی از نور را به داخل حمام راه داده و گرما را در خودشان نگه می دارند.

فعالیت حمام سلطان امیراحمد کاشان

اطلاعات تکمیلی

آدرس: خیابان علوی، کوچه سلطان امیر احمد
ساعات بازدید: هر روز از ساعت 8 صبح تا 20:30
قیمت بلیت ورودی: 35000 ریال برای ایرانی ها و 200000 ریال برای غیر ایرانی ها

اطلاعات تکمیلی حمام سلطان امیر احمد

در ادامه بخوانیدکاشان گردی | راهنمای جامع جاذبه های گردشگری کاشان برای سفر به کاشان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو