نوزاد چقدر باید بخوابد؟

منبع: نی نی بان

91

1399/7/4

23:50


نیازهای خواب نوزادان متفاوت است. نوزادان تا سن 3 ماهگی، نیاز به 14 تا 17 ساعت خواب دارند، و تا 12 ماهگی نیاز به 12 تا 16 ساعت (که شامل چرت زدن می شود) خواب نیاز دارند
هر کسی که اصطلاح «خواب برای نوزاد» را ایجاد کرده است، چیزهای زیادی در مورد آن نمی دانست، زیرا نوزادان تازه متولد شده، می خوابند ولی بی قرار هستند، هر چند ساعت گرسنه می شوند و به ندرت و شاید هرگز پیش نیاید در تمام طول شب به خواب بروند. اگر در مورد عادات خواب کودک تازه متولد شده تان نگران هستید، مطالبی که در ذیل میخوانید شما را آرام کرده و از کودک شایان ستایش خود لذت می برید.

خواب نوزادان چگونه است؟
نیازهای خواب نوزادان متفاوت است. نوزادان تا سن 3 ماهگی، نیاز به 14 تا 17 ساعت خواب دارند، و تا 12 ماهگی نیاز به 12 تا 16 ساعت (که شامل چرت زدن می شود) خواب نیاز دارند. اما قبل از اینکه تصمیم بگیرید که بیشتر از این میزان به خواب بروند (یا کمتر بخوابند)، به خاطر داشته باشید که کیفیت خواب نیز حائز اهمیت است. بنابراین اگر کودکتان سالم و آرام به نظر می رسد، بیش از حد درگیر این مساله که چقدر زیاد یا چقدر کم می خوابند، نشوید.
نوزادان باید در تمام ساعات روز غذا بخورند. نوزادان شکم خیلی کوچکی دارند، بنابراین اگر چه خوب است که در زمان خواب به کودک شیر مادر یا شیر خشک بدهید و تا صبح به خواب برود، اما واقعا این روش اثر ندارد... و نوزاد نمی تواند اینگونه باشد. نوزادان حداقل هر دو تا چهار ساعت به میان وعده نیاز دارند. خواب به میزان پنج ساعت در واقع خواب کامل شبانه برای کودک در این سن محسوب می شود. بنابراین، چگونه می توان متوجه شد که گریه کردن، خر و پف کردن و از خواب بیدار شدن گاه به گاه برای غذا خوردن است؟ نکته اصلی تفاوت بین «به من غذا بده!» و سایر موارد است، پس می توانید سریعا واکنش نشان دهید که آیا او واقعا گرسنه است (با این امید که پس از کمی غذا، او سریعا به وضعیت خواب رویایی خود باز می گردد) در این صورت ، اجازه دهید که بخوابد.
خواب نوزادان با بی قراری همراه است. اگرچه سایر کودکان می توانند ساعت ها با آرامش چرت بزنند، اما نوزادان پیچ و تاپ می خورند و در واقع زیاد از خواب بیدار می شوند. این امر بدان دلیل است که تقریبا نیمی از زمان خوابشان در حالت حرکت سریع چشم (REM) سپری می شود- خواب سبک و فعالی که کودکان در طی آن حرکت می کنند- و شاید با گریه بیدار شوند. نگران نباشید. همانطور که کودک بالغ می شود، عادات خواب او نیز بهبود پیدا می کنند، چرخه های حرکت سریع چشم کمتر و دوره های خواب عمیق تر و آرام تر خواهند شد.
خواب نوزادان پر سر و صدا است. تنفس نامنظم، ممکن است مکث های کوتاه و صداهای عجیب و غریب داشته باشند که به ندرت زنگ خطر محسوب می شود ، اما ممکن است برخی از والدین را بترساند. در این قسمت چند حقیقت در مورد تنفس کودک ذکر شده است که باید مورد توجه قرار بگیرد: میزان تنفس طبیعی نوزاد در حالی که بیدار است در حدود 40 تا 60 تنفس در دقیقه است، هر چند که ممکن است این میزان در زمان خواب به نصف برسد. یا ممکن است به مدت 15 تا 20 ثانیه کم و سریع نفس بکشد و سپس یک مکث کامل وجود داشته باشد که کودک کاملا برای چند ثانیه نفس نمی کشد. مسئول تمام این موارد مرکز کنترل تنفس در مغز کودک است، که هنوز هم برای کار کردن نیاز به رشد دارد.

خواب کودک به طور ایمن
از دستورالعمل های زیر در مورد چگونگی خواباندن کودک تبعیت کنید:
خواب کودک به صورت دراز کشیده بسیار ایمنی است.کارشناسان موافق هستند که باید کودک را به پشت بخوابانید تا از گرمای بیش از حد و خفه شدن جلوگیری کرده و خطر ابتلا به سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را کاهش دهید.
اگر کودک در زمان بیداری به روی شکم (دمر) بخوابد اشکالی ندارد ، اما اگر او در هنگام خواب با صورت رو به پایین(دمر) خوابیده است ، حتما برای یک چرت زدن طولانی مدت او را به آرامی به پشت برگردانید.
وقتی کودک شروع به غلت زدن کرد (در حدود 4 ماهگی) ، مشکلی ندارد که او به پهلوها یا به پشت خود بخوابد زیرا او به میزانی که بتواند از خودش در برابر آسیب هنگام خواب محافظت کند، رشد کرده است.
در هنگام خواب کودک ، رخت خواب، بالش، پتو و حیوانات عروسکی نرم که داخل آنها پر شده است یا بالش های اطراف گهواره کودک را تا یک سالگی بیرون از رخت خواب نگه دارید.

چگونه به خواب بهتر کودک کمک کنیم
این نکات ایمنی ، اطلاعات بیشتری در مورد خواب کودک به شما می دهد تا به کودک کمک کنید با خیال راحت و سالم به خواب برود.
گاهی اوقات به خواب رفتن در مکان های غریب برای نوزادان دشوار است ، به خصوص وقتی هوا در داخل شکم مادر گرم ، تاریک و بسیار دنج بود. وقتی صحبت از وفق دادن خود با محیط بیرون می شود، ممکن است وسایل راحتی که به او یادآوری کنند که در «خانه» قرار دارد، او را خوشحال کند. هر یک یا تمام این استراتژی های خواب کودک را امتحان کنید تا به خواب رویایی رفتن کودک کمک کند.
با کمک لالایی خواندن و تکان دادن او را بخوابانید. در طول دوران بارداری، کودک با حرکت شما به اطراف به خواب می رفت. او هنوز هم تکان خوردن را آرامش دهنده و کمک کننده به خواب می داند. بنابراین تکان دادن نوسانی، حرکت دادن و نوزاش کردن او به آرامی را امتحان کنید تا ببینید که چه چیزی باعث می شود تا کودک راحت تر به خواب برود. ایده دیگر: سعی کنید که با دست خود کودک را قبل از به خواب رفتن ماساژ دهید، زیرا مطالعات نشان می دهند که نوزادانی که قبل از خواب ماساژ داده می شوند، هورمون تقویت کننده خواب ملاتونین بیشتری تولید می کنند.
او را گرم و نرم نگه دارید. بعد از گذراندن 9 ماه در داخل شکم کوچک، تعجبی ندارد که کودک مکان گرم و نرم را ترجیح می دهد. مطمئنا او کمی که بزرگتر شد داخل تخت خواب کودک یا بیرون تخت خواب را برای خواب ترجیح خواهد داد، اما اکنون او سبد یا تشک را ترجیح می دهد، که فضای گرم و نرم تر و محدودتری را برای خواب دارد. قنداق پیچ کردن کودک با پتو، یا قرار دادن او در یک کیسه خواب، میزان امنیت بیشتری را فراهم می کند و ممکن است کمک کند تا خواب کودک با آرامش بیشتری همراه باشد.
هنگام خواب کودک میزان سر و صدای ایجاد شده را کنترل کنید. سکوت فوق العاده است، اما برای اکثر کودکان خوب نیست. از این گذشته، نوزاد به شنیدن صدای غر غر کردن شکم و ضربان قلبتان عادت دارد. او ممکن است صدای وز وز پنکه، یک موسیقی آرام یا صدای چند بسامدی یک ماشین یا یک برنامه را آرامش بخش بداند. اگر کودکتان به طور خاص به صدا حساس است، تنها کافی است که او را در محل خواب آرام نگه دارید.
دمای اتاق خواب کودک را ایده آل کنید. بیش از حد گرم یا سرد نباشد و اتاق دارای دمای مناسب باشد. چرا؟ گرمای بیش از حد ممکن است باعث عرق بیش از حد کودک در خواب شود، و خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) را افزایش می دهد. در مورد اتاق های بسیار سرد، نوزادان به راحتی دچار لرز می شوند، و اگر ناراحت باشند، احتمالا از خواب بیدار می شوند. برای فهمیدن اینکه دمای اتاق برای کودک مناسب است، دمای گردن او را بسنجید: اگر عرق کرده است، بیش از حد گرم است. و اگر وقتی به گردن او دست می زنید سرد است، کمی بیشتر او را قنداق پیچ کنید. اما کودک را برای خوابیدن به صورت لایه ای یا با کلاه نپوشانید.
نور چراغ ها را کم کنید. حتی اگر بعضی از کودکان می توانند در هر مکانی بخوابند، احتمالا بهتر است که نور را کم کرده و فضای تاریک و تحریک کننده خواب را ایجاد کنید. هر چه سریع تر کودک بیاموزد که تاریکی، سیگنالی برای به خواب رفتن است و سریع تر در هنگام شب به خواب می رود.

خواب نوزاد در ماه های مختلف چقدر است؟
نیاز به خواب نوزادان متفاوت است.در این قسمت به نیاز خواب نوزاد در ماهای مختلف می پردازیم.
خواب نوزاد در سن 0 تا 6 ماهگی
نوزادان هر روز به میزان 14 تا 17 ساعت خواب نیاز دارند (و معمولا هر دو تا سه ساعت از خواب بیدار می شوند). تا سن 4 ماهگی، اکثر کودکان 10 تا 12 ساعت در شب می خوابند (با یک یا دو ساعت برای تغذیه)، و به حدود 3 تا 5 ساعت چرت زدن نیاز دارند (فاصله بین دو تا 3 چرت زدن).
خواب نوزاد در سن 6 تا 12 ماهگی
در این سن، کودکان عموما 11 ساعت در شب می خوابند (بسیاری از آنها در طول شب بیدار نمی شوند)، و روزانه دو مرتبه چرت می زنند که به مدت 3 تا 4 ساعت است.

نوزادان در هنگام خواب چه صداهایی ایجاد می کنند؟
خر خر کردن: کودک در بینی خود مخاط دارد، که می تواند مجرای هوا را مسدود کرده و باعث خر خر کردن شود. اگر آب ریزش بینی بیش از حد است، از آسپیراتور بینی (لطفا در اندازه مناسب برای کودک) برای کمک به پاک کردن بینی استفاده کنید.
سوت زدن: کودکان تازه متولد شده، از طریق دهان نه، بلکه از طریق بینی خود نفس می کشند، زیرا این کار به آنها اجازه می دهد که به طور همزمان غذا خورده و نفس بکشند. اما این بینی کوچک نوزاد دارای مجرای هوای عبوری کوچکی است، بنابراین مقدار کمی مخاط یا شیر خشک به راحتی می تواند مجرای هوا را مسدود کند و در نتیجه باعث صدای سوت زدن می شود.
غرغر کردن: هیچ راز بزرگی وجود ندارد او تنها گلوی خود را صاف می کند.

علت تنفس صدادار در نوزادان و کودکان چیست؟
چه زمانی باید نگران باشید؟ احتمال بسیار بالایی وجود دارد که هیچ کدام از علائم زیر را هرگز مشاهده نکنید، اما خوب است که علائم ایجاد مشکل را بدانید:
تنفس سریع و متوالی: دفعات تنفس کودک به بیش از 70 تنفس در دقیقه افزایش پیدا کرده و در همین حالت باقی می ماند.
خر خر کردن مداوم: کمی صدای خر خر کردن ناخوشایند در پایان هر تنفس می شنوید که او در تلاش است تا راه هوایی مسدود شده را باز کند.
سوراخ های بینی در هنگام تنفس عریض می شوند: سوراخ بینی او در هنگام تنفس عریض می شود، نشان می دهد که برای دریافت هوا بسیار تلاش می کند.
ریترکشن: عضلات موجود در قفسه سینه (زیر دنده ها) و گردن واضح تر بوده و بسیار بیشتر از حد معمول منقبض می شوند.

اگر متوجه هر کدام از این علائم مشکلات تنفسی شده اید، فورا با پزشک متخصص زنان و زایمان تماس بگیرید، یا اگر نمی توانید سریعا به پزشک مراجعه کنید، با شماره 911 تماس گرفته یا به نزدیک ترین اورژانس مراجعه کنید.

تنظیم خواب نوزاد در چند ماهگی امکانپذیر است؟
اگر شما و کودکتان در یک برنامه زمانی مخالف هم عمل می کنید، مسلما احساس راحتی نمی کنید. اما خود را اذیت نکنید که سریعا یک برنامه روتین خواب برای او ایجاد کنید هر دو شما برای تنظیم زندگی در کنار هم به کمی زمان نیاز دارید.
هنگامی که به برنامه خواب روزانه و شبانه کودک خود عادت کردید، در همان ماه اول یا ماه های بعد، می توانید چیزهای جزئی را در نظر بگیرید که به کودک کوچک خود بگویید که زمان نشستن، آرام شدن و احتمالا به خواب رفتن است. اما اکثر نوزادان تا زمانی که حداقل 3 ماهه شده باشند، بر اساس برنامه زمانی به خواب نمی روند.

آیا باید به کودک اجازه دهم تا گریه کند یا باید به او کمک کنم که به خواب رفته و در تمام طول شب بخوابد؟
همه موافق هستند که هدف اصلی پدر و مادر جدید، یک نوزاد خوشحال و آرام است. اما چگونگی رسیدن به این هدف کمی دشوار است.
برخی عقیده دارند که والدین باید غریزه طبیعی خود برای تغذیه و نوازش کودک را نادیده بگیرند و به کودک اجازه دهند که گریه کند (CIO). هدف از گریه کردن کودک این است که به او یاد بدهید تا خود را آرام کند، بنابراین کودک یاد می گیرد که بدون کمک دیگران به خواب برود.
اما سایر والدین متوجه شدند که اگر به کودک اجازه دهند تا گریه کند، بسیار ناراحت کننده است، اگرچه روش های امروزی گریه کردن کودک، حتی اگر تمایلی به آن ندارید، ارزش امتحان کردن را دارد، زیرا این روش ها کمی ملایم تر از روش های نسل قبلی هستند.
سخن آخر: کارشناسان می گویند تا زمانی که کودکان به خوبی به خواب می روند، هیچ راه غلط و درستی برای به خواب رفتن کودک وجود ندارد.

چه زمانی می توان انتظار داشت که نوزاد در تمام طول شب بخوابد؟
برای نوزاد کوچک تر از 6 ماه، «خوابیدن در کل طول شب» می تواند حداقل از سه ساعت تا هشت ساعت باشد (حالت اولی دقیقا تعریف شما از خواب خوب در طول شب نیست) ، درست است؟ علت؟ نوزادان دستگاه های غذاخوری کوچکی هستند که هر سه ساعت نیاز به غذا خوردن دارند.
در سن 4 تا 5 ماهگی، نیاز به غذا کمی فروکش می کند، اما عادات قدیمی به سختی متوقف می شوند و کودک تان ممکن است هنوز هم هر چند ساعت برای مصرف میان وعده از خواب بیدار شود.
در سن 6 ماهگی: اگر خوش شانس باشید، کودک تان می تواند در طول شب به مدت 7 تا 8 ساعت بخوابد، اما هر کودکی متفاوت است، پس اگر این زمان برای کودکتان کمی طولانی تر شد، نگران نباشید.

چرت زدن نوزاد در ماههای مختلف چگونه است؟
چرت زدن نوزادان تا سن 6 ماهگی ، در طول روز دو تا سه مرتبه خواهد بود، که زمان کلی چرت زدن 3 تا 5 ساعت است. در سن 6 تا 12 ماهگی، انتظار داشته باشید که کودکتان دو مرتبه در روز چرت بزند، و هر بار یک تا دو ساعت طول بکشد. اگرچه کودکتان به طور قطعی به چرت زدن در طول روز نیاز دارد، اما مدت زمانی که در یک مرتبه به خواب می رود بستگی به ساعات داخلی بدن او و برنامه ای که از آن تبعیت می کنید، دارد.
نوزادان و کودکان به عنوان به خواب روندگان فوق العاده متولد نشده اند. شما برای خوابیدن خود به اندازه کافی مشکل دارید و احتمالا دچار بی خوابی هستید، پس سعی کنید که بیش از حد به خواب کودکان فکر نکنید.
تا زمانی که به نظر می رسد کودک شما خوشحال است و به خوبی استراحت کرده است، بیش از حد به خصوص در اوایل زندگی کودک نگران برنامه خواب، الگوها و عادات خواب کودک نباشید. وقتی شما و کودک به زندگی در کنار هم عادت می کنید، همه چیز آسان تر و ملایم تر خواهد شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو