ایوا (Ava)

مراحل ساخت فیلم « ایوا » با حواشی بسیار همراه بود. در ابتدا قرار بود فیلم تحت عنوان « Eve » به روی پرده سینما برود اما مشکلات کارگردان قبلی، متیو نیوتن، سبب شد تا ساخت فیلم متوقف شود و نام اثر نیز تغییر کند. جسیکا چستین که یکی از تهیه کنندگان فیلم هم هست، اعتقاد زیادی به همکاری با نیوتن داشت اما پس از افشاگری زنان درباره گذشته این کارگردان که با خشونت علیه زنان مواجه بود، افکار عمومی سازندگان فیلم را تحت فشار قرار دادند تا اینکه سرانجام متیو نیوتن با انتشار متنی از کارگردانی فیلم انصراف داد. نیوتن در متنی که منتشر کرد گفته بود:« نمی‌توانم گذشته را پاک کنم و همواره شرم و مسئولیت آسیبی که به عزیزانم رساندم همراه من خواهد بود». در نهایت نیز با عنوان « Ava » منتشر شد.

داستان فیلم درباره ماموری به نام ایوا (جسیکا چستین) است که گذشته ناامید کننده ای داشته اما حالا قاتلی بی رحم است که اهداف مورد نظر سازمان را از میان می برد. با این حال یک اشتباه از ایوا سبب می شود تا او در خطر بزرگی بیفتد. اتفاقی عجیب که او برای اطلاع از جزئیات آن به دوست و مرشد خود دوک ( جان مالکوویچ ) مراجعه می کند. مردی که همواره سعی داشته از ایوا در مقابل تهدیدات محافظت نماید اما...

ایوا (Ava)

شخصیت ایوا در فیلم شبیه به برخی از نقش آفرینی هایی است که دیگر بازیگر فیلم یعنی جینا دیویس در دهه های گذشته در سینما ایفا می کرد. بازیگری که در برخی از اکشن های دهه نودی خوش درخشید و حالا در فیلم « ایوا » احتمالاً برای ادای دین، او را در نقشی فرعی می بینیم که آرام و بی تفاوت به مسائل، زندگی خود را پیش گرفته است. اما شخصیت پردازی ایوا در سال 2020 به مراتب پیش پا افتاده تر از نقش هایی است که جینا دیویس در دهه های گذشته ایفا می کرد. پس از گذشت چند دهه، حالا ما با زن قاتلی سر و کار داریم که نه فیلم علاقه ای به معرفی او دارد و نه تکلیف او با خودش مشخص است!

فیلم در مقدمه اشاره ای به وجه اخلاقی ایوا در هنگام کشتن سوژه هایش دارد. جایی که او از قربانیانش درباره کاری بدی که منجر به کشته شدنشان شده سوال می پرسد اما هرگز پاسخی دریافت نمی کند. به نظر می رسد که حتی سوژه های ایوا نمی توانند به درکی از این سوال عجیب و غریب در شرایط مذکور برسند. این مشخصه قرار است به تماشاگر اعلام کند که ایوا بر خلاف تسلطش در کار و کشتن سوژه ها، قلب رئوفی دارد که برای رهایی از بند عذاب وجدان ( چه برای خود و چه برای سوژه هایش ) سعی در گفتگو با آنها دارد. فیلم در ادامه سعی می کند دلیل چنین رفتاری را به گذشته خانوادگی این قاتل مرتبط کند. گذشته ای که ایوا از آن فرار نکرده و پاشنه آشیل فیلم هم محسوب می شود!

ایوا (Ava)

« ایوا » مانند اغلب آثار اکشنی که با محوریت زنان در چند سال اخیر ساخته شده،به دو بخش خانواده و قتل تقسیم می شود. در بخش خانواده ما طبق فرمول های کلیشه ای، با زنی سر و کار داریم که در محیط خانواده تجربیات تلخی داشته و منجر به جدایی و تبدیل شدنش به قاتلی بی رحم شده است. داستان فرعی که به دلیل شخصیت پردازی ضعیف و سکانس های بی ربط، فیلم را از نفس انداخته است. به عنوان مثال، در بخشی از فیلم ما شاهد بازگویی خاطرات ایوا از زبان خودش در میان معتادان هستیم و یا سکانس های متعدد تقابل او و خواهرش که هیچ اطلاعاتی به داستان اضافه نمی کند. فارغ از سوالات فراوان درباره منطقی روایی سکانس های حضور ایوا در اجتماع و خانواده ( با توجه به حال و روزش که یک ماشین کشتار سطح بالا برای سازمان محسوب می شود)، باید گفت که در بخش درام، « ایوا » موعظه گر و البته خسته کننده، با پیامهای اخلاقی بی ثمر است.

اما در بخش دیگر فیلم که قرار است شاهد کشتار ایوا باشیم نیز وضعیت چندان بهتر نیست. موقعیت هایی که شخصیت ایوا در آن قرار می گیرد، به سطحی ترین شکل ممکن ساخته شده و مخصوصاً سکانس ریاض در عربستان، از لحاظ منطقی در نقطه ای بحرانی به سر می برد. البته مشکل « ایوا » در ادامه به مراتب بدتر می شود و آن زمانی است که این شخصیت به تنهایی به قمارخانه مراجعه می کند و در آنجا یک تنه به دل آدمها می زند تا پولی که قولش را داده بود به صاحبش برگرداند! سکانسی با کارگردانی و اکشنی ضعیف که با کمی دقت بیشتر می توانید مشکلات ساختاری فراوانی را در آن مشاهده نمائید.

ایوا (Ava)

شخصیت منفی داستان نیز در نوع خودش جالب است. شخصیتی با عنوان سایمون که نه درباره او می دانیم و نه می فهمیم چرا تا این حد با ایوا مشکل شخصی دارد! او بی رحم است و مانند تمام کلیشه های رایج ژانر، از کشتار ابایی ندارد. متاسفانه تماشاگر درباره این شخصیت هیچ نمی داند و فیلم هم پرداخت او را در سطح مینی مال باقی می گذارد تا چیزی شبیه به یک کاریکاتور باشد! شخصیتی که نه از گذشته و نه وضعیت کنونی اش و نه دلایل منطقی که منجر به پاره شدن افسار ذهنش شده اطلاعی پیدا می کنیم و سرنوشتش هم ابداً برای مخاطب اهمیتی پیدا نمی کند.

جسیکا چستین در نقش اصلی فیلم، نه درخششی داشته و نه فیلمنامه شرایط خوبی برای گرفتن بازی خوب از او در نظر گرفته است. شخصیت ایوا برای بازیگری همچون « چستین » ظرفیت بالایی ایجاد نمی کند و به همین دلیل نباید انتظار چندانی هم از او در چنین نقشی داشت. چستین باور پذیر است و تماشاگر می تواند او را در نقش یک قاتل باور کند؛ به شرط آنکه در چارچوب سطحی فیلم به آن بنگرید! کالین فارل هم در ادامه روند سینوسی دوران بازیگری اش، در اینجا یکی از انتخاب های بدش در عرصه بازیگری را تجربه کرده است. بازیگری که توانایی های بسیار بالایی دارد اما انتخاب هایش کاملاً سینوسی است! شاید بتوان در میان بازیگران فیلم از بازی جان مالکوویچ و جینا دیویس لذت برد. دو بازیگر قدیمی که در نقش هایشان راحت و پذیرفتنی هستند و مخصوصاً دیدن جینا دیویس، شاید خاطرات بسیاری را برای مخاطبان زنده کند.

ایوا (Ava)

در نهایت باید گفت که « ایوا » اثری ضعیف و سطحی است و نمی تواند انتظار تماشاگر را برآورده کند. فیلم نه توانایی خلق اکشنی جذاب و تماشایی را دارد و نه در بخش درام می تواند کاری از پیش ببرد. فیلم تکلیف خود را با داستان نمی داند و به همین دلیل تماشاگر را هم سردرگم می کند. شخصیت پردازی ضعیف فیلم و خرده روایت هایی که پا در هوا هستند باعث شده تا انسجام اثر از دست برود. تماشای « ایوا » تجربه ای نه چندان جذاب محسوب می شود که به لطف حضور ستارگانش قابل تحمل است.

 

 

10

                                                        

imdb logo22

 

 

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

ایوا (Ava)

ایوا (Ava)

کارگردان : Tate Taylor

نویسنده : Matthew Newton

بازیگران :

Jessica Chastain...Ava

John Malkovich...Duke

Geena Davis...Bobbi

Colin Farrell...Simon

ژانر : اکشن

درجه سنی: R ( مناسب برای افراد بالای 17 سال )

زمان : 96 دقیقه