مصرف بی‌رویه ویتامین D مسمومیت‌زاست

منبع: برترین ها

127

1399/7/5

04:07


یک متخصص تغذیه گفت: مصرف بی‌رویه ویتامین D برای استخوان، مغز و خیلی از بافت‌های دیگر بدن مسمومیت‌زاست.

خبرگزاری ایسنا: یک متخصص تغذیه گفت: مصرف بی‌رویه ویتامین D برای استخوان، مغز و خیلی از بافت‌های دیگر بدن مسمومیت‌زاست.

محمد صفریان در گفت‌وگویی در خصوص نقش ویتامین D در بدن اظهار کرد:‌ این ویتامین جزو ویتامین‌های هزارکاره در بدن است که کارهای مختلفی را انجام می‌دهد و به همین خاطر است که بیشتر دارای نقش‌های هورمونی است.

وی افزود:‌ این ویتامین در تکامل سیستم قلبی و عروقی نوزادان و همچنین به صورت کلی در تقویت استخوان‌ها، سیستم ایمنی بدن، سیستم قلبی و عروقی، دیابت و... بسیار اهمیت دارد و دارای نقش‌های متعددی است. منتهی این ویتامین بیشتر باید در زیرپوست ساخته شود که این مساله نیازمند هوای پاکیزه است.

این متخصص تغذیه در خصوص ارتباط بین مصرف ویتامین D و کرونا اظهار کرد: بیماری کرونا یک مرض نوپدید است و ما هنوز اطلاعات کافی در این زمینه نداریم اما این ویتامین قطعا در سیستم ایمنی بدن نقش موثری دارد. افرادی که کمبود ویتامین D دارند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری هستند و ریسک‌پذیری بیشتری دارند. تعداد این افراد نیز بسیار زیاد است. می‌توان گفت حدود ۹۰ یا ۹۵ درصد مردم کمبود ویتامین D دارند .

وی ادامه داد: مصرف بی‌رویه ویتامین D برای استخوان، مغز و خیلی از بافت‌های دیگر بدن مسمومیت‌زاست و این ویتامین را نباید خودسرانه مصرف کرد. این ویتامین ضمن اینکه دارای نقش‌های مفید زیادی است اما مسمومیت‌های جدی در پی مصرف بی‌رویه و خودسرانه به ‌دنبال دارد. ویتامین D فقط باید با تجویز پزشک و به همان اندازه‌ای که تجویز شده، مصرف شود.

این متخصص تغذیه در خصوص اینکه لازم است همه افراد ویتامین D مصرف کنند، بیان کرد: نمی‌توان گفت همه افراد باید این ویتامین را مصرف کنند اما مصرف مکمل این ویتامین را ماهی یک مرتبه می‌توان توصیه کرد. بیشتر این ویتامین را می‌توان از نور خورشید دریافت کرد؛ یعنی دو ساعت بعد از طلوع تا دو ساعت قبل از غروب به میزان حداقل ۲۵ یا ۳۰ دقیقه و به فاصله حدودا ۲۵۰ سانتی‌متر مربع از پرتو خورشید، می‌توان این ویتامین را دریافت کرد.

صفریان افزود: ما معمولا برای ویتامین D از ۴ سالگی تا ۶۴ سالگی، مقداری را تعیین نمی‌کنیم زیرا باید در این بازه ویتامین D تامین شود اما در حال حاضر اینگونه نیست و کمبود این ویتامین بسیار شایع شده است. بدن ما ۴۰۰ واحد از این ویتامین را روزانه احتیاج دارد. نکته بسیار مهم این است که برای کودکان قطره‌های AD بسیار مهم است و والدین نباید به هیچ عنوان در این زمینه کوتاهی کنند زیرا این قطره‌ها در رشد کودکان بسیار مفید است. همچنین به سالمندانی که تحرک کم‌تری دارند و کم‌تر بیرون می‌روند، لازم است حتما از مکمل‌ها استفاده کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو