مضرات جوش شیرین برای پوست چیست؟

مضرات جوش شیرین برای پوست چیست؟


منبع: زیبامون

358

1399/7/5

10:42


جوش شیرین در کنار فواید و مزایایی که برای پوست داره، درصورتی که به شکل اشتباه مورد استفاده قرار بگیره، میتونه منجر به آسیب دیدن پوست هم بشه. در این بخش از زیبامون با مضرات جوش شیرین برای پوست بیشتر آشنا شوید.

مضرات جوش شیرین برای پوست چیست؟

احتمالا شما هم یک بسته جوش شیرین (baking soda) در کابینت یا یخچال خود دارید تا در مواقع نیاز بتونید از این ماده سفید رنگ برای پخت کیک و شیرینی استفاده کنید! علاوه بر این ممکنه جوش شیرین رو برای تمیز کردن لباس، سطوح چرب و غیره نیز مورد استفاده قرار بدید.

در واقع میشه گفت، جوش شیرین یکی از اصلی‌ترین مواد در هر آشپرخانه‌ای هست و در کنار کاربردهایی که بیشتر افراد با اون آشنا هستند، مزایا و فوایدی هم برای افزایش سلامت و زیبایی پوست داره؛ اما با این حال، اگر روش درست استفاده از جوش شیرین رو ندونید، ممکنه استفاده از جوش شیرین باعث آسیب رساندن به پوست شما بشه!

ما در این بخش از زیبامون دات کام هم به مزایا و کاربردهای جوش شیرین اشاره کردیم و هم شما رو با مضرات جوش شیرین برای پوست آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید و اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کنید!

 

مضرات خوردن جوش شیرین

جوش شیرین به عنوان یک عامل فرآیند در پخت و پز شناخته شده هست و به همین دلیل در بیشتر آشپزخانه‌ها وجود داره. جوش شیرین عملکردی مانند مخمر داره و از طریق یک واکنش شیمیایی باعث تولید گاز میشه. علاوه بر این از جوش شیرین برای جذب بوی ناخوشایند یخچال هم استفاده میشه. 

هنگام بررسی سمی بودن جوش شیرین باید دو بخش در نظر گرفته بشه: سدیم و بی کربنات که بر سطح PH مایعات بدن تاثیرگذار هستند.

از مضرات خوردن جوش شیرین میتونیم به ایجاد اسهال و استفراغ اشاره کنیم. اگر مقدار زیادی جوش شیرین خورده بشه، باعث افزایش غلظت سدیم در بدن میشه و بدن سعی میکنه این مشکل رو با افزایش کشیدن آب به دستگاه گوارش، اصلاح کنه. این غلظت بالای سدیم در بدن میتونه باعث تشنج، کم آبی و نارسایی کلیه بشه.

هنگامی که PH بدن بیش از حد بالا میره و بدن حالت قلیایی پیدا میکنه، بدن تلاش میکنه تا با حفظ دی اکسید کربن، اسیدیته مناسبی برای بدن به وجود بیاره و همین موضوع باعث کاهش تنفس میشه.

استفاده بیش از حد جوش شیرین به عنوان یک ضد اسید خانگی، می تونه باعث تشکیل سریع گاز در معده بشه و به همین دلیل هست که توصیه میشه اگر ناراحتی معده دارید، به هیچ عنوان به سراغ استفاده از جوش شیرین یا محصولاتی که حاوی جوش شیرین هستند، نروید.

از دیگر مضرات خوردن جوش شیرین میتونیم به آسیب دیدن کلیه، سر درد شدید، حالت تهوع، احساس تشنگی زیاد، استفراغ، از دست دادن اشتها، تورم خون در پایین پاها، تنگی نفس، بر هم زدن تعادل الکترولیتها در خون و ایجاد خون در ادرار اشاره کرد. 

 

مضرات جوش شیرین

 

حتما بخوانید: جوش شیرین، ترفندهای زیبایی برای پوست و مو

 

کاربردهای جوش شیرین برای پوست بدن (کاربرد جوش شیرین در زیبایی)

 

1. از بین بردن جای جوش و جای زخم جوش

وقتی منافذ پوستی با سلولهای مرده، چربی اضافی و باکتری مسدود بشه، شرایط مناسبی برای ایجاد جوشهای ریز و درشت بر روی پوست آماده میشه. اگر این جوشها رو به روش درست و اصولی درمان نکنید، ممکن هست با جای جوش بر روی پوست صورت مواجه بشید. ترکیبی از جوش شیرین و آب میتونه به شما کمک کنه تا جای جوش و زخم جای جوش رو از بین ببرید. 

جوش شیرین دارای خاصیت لایه برداری هست و اگر بر روی پوست صورت ماساژ داده بشه، میتونه به راحتی سلولهای مرده رو از روی سطح پوست پاک کنه و باعث بشه تا لایه پوست جدید بر روی صورت نمایان بشه. شما باید مقدار کمی جوش شیرین رو با چند قطره آب ترکیب کنید تا حالت خمیری پیدا کنه و بعد این خمیر رو به آرومی بر روی پوست صورت ماساژ بدید. بهتره اینکار رو به مدت 3 تا 4 دقیقه به آرومی انجام بدید تا به تدریج جای جوش از روی پوست محو بشه.

 

2. تکسین بثورات پوستی

جوش شیرین دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری هست و همچنین به دلیل دارا بودن خاصیت قلیایی، باعث خشک شدن پوست میشه و از این طریق میتونه خارش و تورم ناشی از بثورات پوستی رو کاهش بده. برای این منظور باید مقداری جوش شیرین رو با روغن نارگیل مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کنه و بعد به مدت 3 تا 4 دقیقه به آرومی بر روی پوست دارای بثورات قرار بدید. استفاده از این ترکیب به مدت 2 بار در روز، تاثیر خیلی خوبی در تسکین بثورات پوستی خواهد داشت.

 

3. درمان عفونتهای قارچی

عفونت قارچی معمولا در محیط‌های مرطوب مثل دهان، گلو، روده و ناحیه تناسلی ایجاد میشه. جوش شیرین به دلیل دارا بودن خاصیت قلیایی، میتونه باعث ایجاد تعادل در PH پوست بدن بشه و عفونت قارچی رو از بین ببره. 

اگر عفونت قارچی در قسمتهای داخلی بدن ایجاد شده میتونید نصف قاشق جوش شیرین رو در یک لیوان آب حل کنید و به مدت 10 تا 15 روز این ترکیب رو بنوشید. اما اگر عفونت قارچی روی پوست ایجاد شده باید یک خمیر با جوش شیرین و آب درست کنید و این خمیر رو بر روی قسمتهایی از پوست که دچار عفونت قارچی شده، به مدت 2 تا 4 دقیقه قرار بدید و بعد بشویید.

 

4. درمانی برای آفتاب سوختگی

اگر پوستتون دچار آفتاب سوختگی شده و به این دلیل خارش پیدا کرده، بهتره برای درمان این مشکل، به سراغ جوش شیرین برید. چرا که جوش شیرین دارای اثر خنک کننده برای پوست هست. شما باید مقداری جوش شیرین رو با آب سرد مخلوط کنید و بر روی پوست آفتاب سوخته قرار بدید و بعد از گذشت چند دقیقه بشویید.

 

کاربرد جوش شیرین

 

5. از بین بردن جوش‌های سر سیاه

جوش شیرین دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی هست و میتونه عفونتهایی که باعث ایجاد جوش سر سیاه بر روی پوست میشن رو از بین ببره. علاوه بر این، کمک میکنه تا پوست اطراف این جوشهای سر سیاه شل شوند و به راحتی بتونید این جوشها رو از روی پوست تخلیه کنید.

 

6. پاک کننده طبیعی برای پوست

جوش شیرین دارای خاصیت قلیایی هست و به همین دلیل برای نرم شدن سبوم و سلولهای مرده پوست بسیار مفید هست. این ماده میتونه منافذ پوستی رو تمیز کنه، روغن اضافی پوست رو جذب کنه و مانع از مسدود شدن منافذ پوستی میشه. تنها کاری باید انجام بدید این هست که مقداری جوش شیرین رو با آب ترکیب کنید و به آرومی و ملایمت به مدت 2 تا 3 دقیقه روی پوست ماساژ بدید و بعد پوستتون رو آبکشی کنید.

 

7. سفید کننده پوست

شستن صورت با جوش شیرین، تاثیر خیلی خوبی در روشن و سفید شدن رنگ پوست هم داره. شما باید یک خمیر با جوش شیرین و چند قطره آب درست کنید و بعد این خمیر رو به آرومی و با حرکات دورانی به مدت 2 دقیقه روی پوست ماساژ بدید. سپس پوستتون رو با 
آب بشویید و مرطوب کننده بزنید.

 

حتما بخوانید: بوی بد دهان و رفع فوری آن با جوش شیرین

 

مضرات جوش شیرین در طب سنتی

بعد از بررسی کاربردهای جوش شیرین برای پوست صورت، لازمه با مضرات استفاده از جوش شیرین بر روی پوست صورت و بدن هم آشنا بشید. عوارض جانبی و مضرات شایعی که بعد از استفاده از جوش شیرین بر روی پوست گزارش شده عبارتند از:

 

1. ایجاد حساسیت بیش از حد برای پوست

برخی از افراد معتقدند که بعد از استفاده از جوش شیرین بر روی پوست، حساسیت خیلی زیادی برای پوستشون به وجود میاد. این موضوع به خاطر این هست که ممکنه این افراد تا قبل از استفاده از جوش شیرین، اطلاعی از حساسیت پوستی خود نسبت به این ماده رو نداشته باشند و در صورت استفاده، با حساسیت بیش از حد پوست مواجه میشن.

برای اینکه بدونید پوستتون به جوش شیرین حساس هست یا نه، بهتره ابتدا مقدار کمی جوش شیرین رو بر روی پوست بازو تست کنید و اگر بعد از گذشت 24 تا 48 ساعت، هیچگونه حساسیتی روی پوست دیده نشد، میتونید از این ماده برای برطرف کردن مشکلات پوستی استفاده کنید.

 

2. قلیایی بودن بیش از حد

استفاده بیش از حد از جوش شیرین بر روی پوست ممکنه بر روی PH پوست تاثیر گذار باشه و باعث قلیایی شدن بیش از حد پوست بشه و مشکلات جدی تری رو براتون به وجود بیاره. شما باید در هر شرایطی، تعادل PH پوست رو حفظ کنید و مانع از برهم خوردن این تعادل بشید.

 

3. لایه برداری بیش از حد از پوست

استفاده از جوش شیرین برای لایه برداری از پوست میتونه تاثیرات مثبت و خیلی خوبی در این زمینه داشته باشه اما با این حال، اگر مراقب نباشید و جوش شیرین رو به مقدار زیاد و خیلی شدید روی پوست ماساژ بدید، ممکنه باعث لایه برداری بیش از حد پوست بشه و شرایط طبیعی پوست شما رو بر هم بزنه.

 

جوش شیرین

 

حتما بخوانیدلایه برداری پوست با جوش شیرین + ماسک های خانگی دیگر

 

4. ایجاد جوش و آکنه بر روی پوست

اگرچه استفاده از جوش شیرین میتونه یک درمان عالی برای جوش و اکنه باشه اما در برخی موارد گزارش شده که استفاده از جوش شیرین منجر به ایجاد آکنه میشه. این مشکل معمولا در اثر لایه برداری بیش از حد پوست و آسیب دیدن بافت پوست در اثر استفاده از جوش شیرین به وجود میاد.

 

5. قرمز شدن پوست

استفاده بیش از حد از جوش شیرین بر روی پوست صورت و یا حمام جوش شیرین باعث ایجاد قرمزی پوست میشه و این قرمزی پوست میتونه به سادگی باعث ایجاد مشکلات جدیدی برای افرادی که از جوش شیرین استفاده میکنند، بشه.

 

حتما بخوانید: خاصیت ها و موارد کاربردی شگفت انگیز جوش شیرین در حمام

 

6. افزایش جای جوش و اسکار پوست

استفاده مرتب از جوش شیرین ممکن هست باعث برجسته شدن و افزایش جای جوش و اسکار روی پوست بشه. این موضوع به دلیل لایه برداری بیش از حد از پوست هست که بعد از استفاده از جوش شیرین ایجاد مشه و میتونه مشکلات پوستی رو بیشتر کنه.

 

این عوارض جانبی که برای جوش شیرین به آن اشاره شد، در هر فرد با فرد دیگر متفاوت هست و به هدفی که برای استفاده از جوش شیرین در نظر دارید، بستگی داره. ممکنه همه این عوارض برای یک فرد ایجاد بشه و ممکنه برای فرد دیگری هیچکدام از این عوارش به وجود نیاد و برخی نیز فقط چند مورد رو مشاهده کنند!

 

جوش شیرین چگونه به پوست آسیب وارد میکند؟

پوست انسان اسیدی هست و سطح PH آن بین 4 تا 5 قرار داره. سطح PH جوش شیرین 9 هست و PH آب 7 و خنثی هست. لایه اسیدی پوست برای محافظت از پوست در برابر آلودگی و آسیب طراحی شده و اجازه نمیده تا رطوبت پوست بخیر بشه و در نتیجه پوست رو سالم و مرطوب نگه میداره.

اما وقتی از جوش شیرین بر روی پوست استفاده میشه، لایه اسیدی روی پوست به طور کامل از بین میره و در نتیجه تمام رطوبت و چربی طبیعی پوست از بین خواهد رفت و همین موضوع شرایط رو برای ایجاد مشکلات پوستی فراهم میکنه. به همین دلیل هست که توصیه میشه به هیچ عنوان از جوش شیرین بیش از حد بر روی پوست، استفاده نکنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو