آزمایش دیابت بارداری، چگونه است؟

منبع: نی نی بان

96

1398/4/15

20:35


دیابت بارداری باعث ایجاد قند خون بالاتر از حد نرمال می شود. این فقط در دوران بارداری اتفاق می افتد، و هنگامی که کودک خود را زایمان کردید، معمولا از بین می رود.
زنان مبتلا به دیابت بارداری دارای قند خون بالاتر از حد طبیعی هستند زیرا بدن آنها به انسولین مقاوم می شود. انسولین هورمونی است که قند خون را تنظیم می کند.
دیابت بارداری می تواند تقریبا در هر زمان در بارداری رخ دهد، اما معمولا بین هفته 24 بارداری تا هفته 28 بارداری اتفاق می افتد. این نیز زمانی است که آزمایش معمولا انجام می شود.
آزمایش دیابت بارداری یکی از بخش های مهم مراقبت های قبل از زایمان است. تمام زنان باردار حداقل یکبار در دوران بارداری آزمایش می شوند. پزشک شما فاکتورهای خطر را در نظر می گیرد
یاد بگیرید که این آزمایش چگونه است و چطور باید برای آن آماده شوید.

علائم دیابت بارداری
بسیاری از زنان مبتلا به دیابت بارداری هیچ علائمی ندارند. اگر علائم ظاهر می شود، ممکن است شما آنها را نادیده بگیرید زیرا آنها شبیه علائم بارداری معمولی هستند.
این علائم عبارتند از:
- تکرر ادرار
- افسردگی شدید
- خستگی
- خرناس
شما باید با پزشک خود تماس بگیرید اگر این علائم را به میزان بیشتری نسبت به عادت همیشگی خود تجربه می کنید.

علت دیابت بارداری
علت دقیق دیابت بارداری ناشناخته است، اما ممکن است به علت هورمون هایی باشد که جفت شما تولید می کند.
این هورمون ها به رشد کودک کمک می کنند اما همچنین می توانند انسولین را از انجام کار خود متوقف کنند.
اگر بدن شما به انسولین حساس نیست، قند موجود در جریان خون شما قرار می گیرد و از خون شما به سلول های شما منتقل نمی شود. سپس قند قادر به تبدیل انرژی به سلول ها نیست. این مقاومت به انسولین نامیده می شود. این باعث افزایش سطح قند خون می شود.
اگر این مورد درمان نشده باقی بماند دیابت بارداری می تواند عواقب قابل توجهی برای شما و کودک شما داشته باشد. هنگامی که پزشک شما می داند که این وضعیت را دارید، آنها با شما در یک برنامه درمان کار خواهند کرد تا سلامت شما و فرزندتان را تضمین کنید.

عوامل خطر برای دیابت بارداری
هر زن باردار می تواند دیابت بارداری را دریافت کند. به همین دلیل پزشکان هر زن باردار را آزمایش می کنند. دیابت بارداری حدود 2 تا 10 درصد از بارداری ها را تحت تاثیر قرار می دهد.
برخی عوامل ممکن است خطر شما را افزایش دهند و به شما در طول اولین بازدید قبل از زایمان کمک کنند. همچنین ممکن است دکتر شما چندین بار شما را آزمایش کند. عوامل خطر عبارتند از:
- چاقی
- بیش از 25 سال سن دارید
- داشتن سابقه خانوادگی دیابت
- داشتن یک سابقه دیابت بارداری در دوران بارداری قبلی
- به دست آوردن مقدار قابل توجهی از وزن در اوایل بزرگسالی و بین بارداری
- بدست آوردن وزن بیش از حد در دوران بارداری
- باردار شدن چندقلو، مانند دوقلو یا سه قلو
- داشتن زایمان قبلی کودک که وزن بیش از 9 پوند دارد
- داشتن فشار خون بالا
- داشتن سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
- مصرف گلوکوکورتیکوئیدها

چه اتفاقی در طول آزمایش دیابت بارداری رخ می دهد؟
پزشکان از انواع مختلف آزمایش های غربالگری استفاده می کنند. بسیاری از پزشکان از یک رویکرد دو مرحله ای استفاده می کنند که از آزمایش چالش گلوکز آغاز می شود. این آزمون احتمال ابتلا به اختلال را تعیین می کند.
آزمون چالش گلوکز
شما لازم نیست هر چیزی را برای آماده شدن برای این آزمون انجام دهید. شما می توانید قبل از غذا خوردن و نوشیدن بطور معمول نیز این کار را انجام دهید.
هنگامی که به مطب دکتر خود می روید، یک راه حل شربتی است که حاوی گلوکز است، می نوشید. یک ساعت بعد، شما یک آزمایش خون می کنید. اگر قند خون شما بالا باشد، پزشک شما یک آزمایش تحمل گلوکز را تنظیم می کند.
تست تحمل گلوکز
این آزمایش پاسخ بدن شما را به گلوکز اندازه گیری می کند. این برای تعیین این است که بدن شما پس از غذا چگونه گلوکز را کنترل می کند، مورد استفاده قرار می گیرد.
دکتر شما از شما می خواهد که چه چیزی در شب قبل خورده اید. در صورتی که بتوانید آب را در این مدت بخورید، از پزشک خود بپرسید. شما باید هر داروی مصرفی خود را به پزشک خود یادآوری کنید و در صورتی که در طول این مدت آنها را متوقف کنید، از آنها بخواهید.
سپس آزمون به صورت زیر انجام می شود:
- دکتر میزان قند خون ناشتا را اندازه گیری می کند.
- پس از آن، شما یک لیوان گلوکز به میزان 8 اونس می خورید.
- پزشک شما میزان گلوکز را یک بار و در فواصل سه ساعته اندازه گیری می کند.

چه مدت تشخیص دکتر طول می کشد
اگر دو اندازه گیری نشان دهنده قند خون بالا باشد، پزشک شما دیابت بارداری را تشخیص می دهد.
برخی از پزشکان آزمایش چالش گلوکز را انجام می دهند و یا تنها آزمایش تحمل گلوکز را انجام می دهند. با پزشک خود صحبت کنید که کدام پروتکل برای شما مناسب است.

گزینه های درمان دیابت بارداری
اگر دیابت بارداری دارید، پزشک شما وضعیت شما را به طور مرتب نظارت خواهد کرد. آنها از سونوگرافی ها برای توجه دقیق به رشد کودک شما استفاده می کنند.
در دوران بارداری، شما همچنین می توانید خود را در خانه نظارت کنید. شما می توانید از یک سوزن کوچک به نام یک لانستر استفاده کنید تا از طریق یک قطره خون قند خون را اندازه بگیرید. سپس با استفاده از یک مانیتور قند خون، مقدار آن را تجزیه و تحلیل کنید. افراد معمولا این آزمون را هنگامی که از خواب بیدار می شوند و بعد از غذا نیز انجام می دهند.
اگر تغییر سبک زندگی با رژیم غذایی و افزایش تمرینات برای کاهش میزان قند خون مفید نباشد، پزشک ممکن است توصیه کند که تزریق انسولین را انجام دهید. با توجه به درمانگاه Mayo، بین 10 تا 20 درصد از زنان باردار مبتلا به دیابت بارداری به این نوع از کمک به کاهش قند خون خود نیاز دارند.
پزشک شما همچنین می تواند داروهای خوراکی را برای کنترل قند خون تجویز کند.

عوارض دیابت بارداری درمان نشده
مهم است که دیابت بارداری را تحت کنترل داشته باشید. اگر درمان نشده باقی بماند، عوارض احتمالی عبارتند از:
- فشار خون بالا، همچنین به عنوان پره اکلامپسی شناخته می شود
- زایمان زودرس
- دیستوشی شانه که هنگامی اتفاق می افند که شانه های کودک در کانال تولد در حین زایمان گیر می کند
- بالا بودن میزان مرگ و میر جنین و نوزاد
دیابت بارداری بدون درمان همچنین می تواند باعث کاهش وزن نوزاد شود. این به نام ماکروزومی است. ماکروزومی ممکن است باعث آسیب شانه در هنگام تولد شود و می تواند نیاز به زایمان سزارین داشته باشد. نوزادان مبتلا به ماکروزومی احتمال ابتلا به چاقی کودکان و دیابت نوع 2 بیشتر است.

چشم انداز افراد مبتلا به دیابت بارداری
دیابت بارداری معمولا پس از زایمان از بین می رود. خوردن درست و تمرین برای حفظ سلامت بعد از زایمان ادامه می یابد.
شیوه زندگی کودک شما نیز باید سالم باشد. غذاهای پرچرب و کم چرب را برای هر دو شما انتخاب کنید. شما باید هر زمان که ممکن است از شیرینی ها و نشاسته ساده را اجتناب کنید.
ایجاد حرکات و تمرین بخشی از زندگی خانوادگی شما یک راه عالی برای حمایت از یکدیگر در پیگیری زندگی سالم است.
داشتن دیابت بارداری، شما را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار می دهد. دکتر شما یک بار دیگر تست تحمل گلوکز را 6 تا 12 هفته بعد از اینکه کودک خود را زایمان می کنید انجام خواهد داد تا مطمئن شوید دیابت شما دیگر نیست. در آینده، شما باید آزمایش خون را حداقل هر سه سال یک بار انجام دهید.

چگونه می توان از ابتلا به دیابت بارداری پیشگیری کرد یا تاثیر آن را کاهش داد
تغییرات شیوه زندگی ممکن است به جلوگیری از دیابت بارداری یا کاهش تاثیر آن کمک کند. این تغییرات عبارتند از:
- از دست دادن وزن قبل از بارداری
- تنظیم یک هدف برای افزایش وزن بارداری
- مصرف غذاهای کم چرب با فیبر بالا
- کاهش حجم مواد غذایی
- ورزش
رژیم غذایی
شما باید رژیم غذایی زیر را در نظر بگیرید:
- دانه های کامل مانند کینوا
- پروتئین کم چربی مانند توفو، مرغ و ماهی
- لبنیات کم چرب
- میوه ها
- سبزیجات
کربوهیدرات های تصفیه شده، که در دسرهای شیرین و نوشابه یافت می شود، قند خون را افزایش می دهند. شما باید این نوع غذاها را در رژیم غذایی خود محدود کنید.
ورزش
پیاده روی، شنا و یوگا می تواند گزینه های عالی برای ورزش باشد. قبل از شروع رژیم ورزشی جدید، با پزشک خود مشورت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو