الناز رجبیان: نمایشگاه‌های آنلاین فرصتی برای ارتباط با هنرمندان خارج از کشور پیش روی ما گذاشت / در نمایشگاه‌های حضوری تعداد مخاطب بسیار ریزش کرده است

68

1399/7/5

11:07


مدیر گالری اکنون اصفهان گفت: نمایشگاه‌های آنلاین فروش چندانی ندارد چون خریدار اثر هنری دوست دارد کارها را از نزدیک ببیند.

الناز رجبیان: نمایشگاه‌های آنلاین فرصتی برای ارتباط با هنرمندان خارج از کشور پیش روی ما گذاشت / در نمایشگاه‌های حضوری تعداد مخاطب بسیار ریزش کرده است

سرویس تجسمی هنرآنلاین: الناز رجبیان مدیر گالری "اکنون" در شهر اصفهان است. او فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل است و سال 94 گالری هنرهای تجسمی اکنون را تأسیس کرد. رجبیان در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره رویکرد این گالری گفت: به دلیل علاقه زیادی که به هنر و مدیریت هنری دارم این گالری را با رویکرد هنر مدرن و معاصر راه‌اندازی کردم. زمانی که گالری اکنون را افتتاح کردیم در اصفهان به ندرت گالری هنر مدرن و معاصر وجود داشت، اما خوشبختانه توانستیم فعالیت خوبی در شهرمان داشته باشیم و سعی کردیم هنرمندانی که کمتر شناخته شده هستند اما استعداد زیادی دارند را معرفی کنیم. 

او با اشاره به تأثیرات شیوع کرونا بر فعالیت‌های گالری اکنون گفت: شیوع کرونا هم‌زمان با حراج سالیانه گالری اکنون در پایان سال بود و ما مجبور شدیم نمایشگاه فیزیکی را تعطیل کرده و نمایشگاه و فروش آثار را به صورت آنلاین برگزار کنیم. این مسئله باعث شد استقبال از این نمایشگاه به اندازه گذشته نباشد، با این‌حال فروش تقریبا خوبی داشتیم.

رجبیان ادامه داد: بر طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار بود که از اسفند تابه‌حال بالغ بر ۳۰ نمایشگاه داشته باشیم، اما تقریبا همه آنها لغو شدند. در این مدت ۶ نمایشگاه حضوری برگزار کردیم و بیش از ۱۵ نمایشگاه نیز به صورت آنلاین داشتیم. بنابراین به لحاظ مالی آن فروشی که می‌توانستیم داشته باشیم، رخ نداد و نمایشگاه‌های آنلاین نیز فروش چندانی نداشت، چون خریدار اثر هنری دوست دارد کارها را از نزدیک ببیند.

او درباره تجربه نمایشگاه‌های آنلاین گفت: نمایشگاه‌های آنلاین فرصت جدیدی پیش روی ما گذاشت و توانستیم با هنرمندانی که خارج از ایران هستند ارتباط برقرار کرده و آثار آنها را نمایش دهیم. نمایشگاه‌های آنلاین در سایت و اینستاگرام گالری با استقبال زیادی مواجه شد و ویدئوهایی که از آتلیه و آثار هنرمندان در اینستاگرام قرار می‌دادیم بازدیدکنندگان فراوانی داشتند که حتی شاید بیشتر از مخاطبان یک نمایشگاه در گالری باشد. اما به‌هرحال آن واکنش و انرژی مخاطب را نمی‌توانیم در نمایشگاه آنلاین دریافت کنیم. 

 رجبیان افزود: در نمایشگاه‌های فیزیکی که برگزار کردیم تعداد مخاطب بسیار ریزش کرده و اصلاً مانند گذشته نیست. نمایشگاه‌هایی که در حال حاضر به صورت حضوری در اصفهان برگزار می‌شود اگر گروهی باشند تعداد بازدیدکننده خوبی دارند، اما از نمایشگاه‌های انفرادی استقبال خیلی کمی می‌شود.

مدیر گالری اکنون ادامه داد: وقتی تعداد مخاطبان را با نمایشگاه‌های سال گذشته که در شرایط عادی برگزار می‌شد، مقایسه می‌کنم مشخص است که بازدیدکننده بسیار کم است و از نظر فروش هم بسیار دچار ضرر شده‌ایم. سال گذشته ما فروش بسیار خوبی داشتیم و توریست‌ها خریدهای خیلی زیادی از گالری کردند. حتی مخاطبان ایرانی که از خارج آمده بودند آثار زیادی از ما می‌خریدند، اما امسال تمام این موارد از بین رفت و این ضربه بسیار بزرگی برای فروش آثار در گالری ما بود. در نمایشگاه‌های آنلاین نیز کمابیش فروش اتفاق می‌افتد، اما قابل مقایسه با نمایشگاه‌های فیزیکی نیست. با این حال فکر می‌کنم رویدادهای آنلاین و فروش‌های آنلاین در صورتی که حمایت شوند به مرور میان مخاطبان جا بیفتد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو