داروی سیتریزین برای چیست؟ و آیا خواب آور است؟

داروی سیتریزین برای چیست؟ و آیا خواب آور است؟


منبع: مینویسم

207

1399/7/5

11:27


داروی سیتریزین برای چیست؟ و آیا خواب آور است؟

داروی ستیریزین (Cetirizine) از نسل دوم داروی آنتی‌هیستامین می باشد و برخلاف باورهای رایج میان مردم خواب آلودگی آن نسبت به آنتی هیستامین کمتر است و تداخلی با داروهای آرام بخش ندارد. در خواندن این مطلب می توانید پاسخ پرسش قرص سیتریزین برای چیست؟ و آیا خواب آور است؟ را بیابید.

بطور کلی می توان گفت که سیتریزین نوعی قر ضد حساسیت می باشد که از عوارض مصرف می توان به خواب آلودگی، احساس بی حوصلگی شدید و  گیجی و مشکلات بینایی اشاره نمود.

آیا مصرف قرص ژلوفن ضرر دارد؟ (عوارض و موارد منع مصرف)

قرص سیتریزین برای چیست؟و آیا خواب آور است؟

داروی ستیریزین یک نوع آنتی‌هیستامین می باشد که مصرف آن برای از بین بردن علائم آلرژی و حساسیت مانند آب‌ریزش بینی ، سوزش چشم ، خارش چشم و بینی، عطسه، کهیر توصیه می شود. هم چنین قرص سیتریزین برای درمان تب یونجه ،خارش‌های پوستی ناشی از حساسیت‌ها و آلرژی ‌ها نیز استفاده می‌شود.

داروی سیتریزین با مسدود کردن و بستن موادی که بدن به صورت طبیعی برای درمان بروز واکنش حساسیت تولید می کند عمل می کند. این دارو مانع از کهیر زدگی و حساسیت های جدی مانند آنافیلاکسی می شود. در صورتی که پزشک شما برای درمان آلرژی شما اپی‌نفرین تجویز کرده است، انژکتور اپی‌نفرین را همیشه همراه داشته باشید و از سیتریزین به جای آن استفاده نکنید.

در صورتی که بدون نسخه و تجویز پزشک این دارو را مصرف می کنید حتما قبل از مصرف تمام اطلاعات دارویی آن را مطالعه کنید و در صورت پاسخ سوالتان را نیافتید از دکتر داروخانه بپرسید.

برای مصرف قرص جویدنی سیتریزین آن را خوب بجویید و سپس آن را قورت دهید. در صورت استفاده از قرص زود حل شونده سیتریزین اجازه دهید قرص روی زبانتان حل شود و بعد آن را با آب قورت دهید. برای مصرف سیتریزین مایع هم میزان دارو را با دقت اندازه بگیرید.

اندازه مصرفی داروی سیتریزین متناسب با شرایط و واکنش بدن تعیین می شود. میزان دارو را در حد نسخه پزشک استفاده کنید و خودسرانه میزان آن را افزایش ندهید.

قرص سیتریزین برای چیست؟و آیا خواب آور است؟

عوارض جانبی سیتریزین

از عوارض جانبی مصرف داروی سیتریزین می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • افزایش تعداد ضربان قلب
  • نامنظم شدن ضربان
  • احساس بی حوصلگی شدید
  • بیش فعالی
  • گیجی و مشکلات بینایی
  • عدم حفظ تعادل
  • کاهش مقدار ادرار
  • خواب آلودگی
  • خشک شدن دهان و گلو
  • حالت تهوع
  • سرفه
  • یبوست

علاوه بر موارد فوق می توان از عوارض سکته مغزی، خستگی شدید، خشکی دهان و گلو، سردرد، شکم درد، بیش فعالی و بی حوصلگی است و عوارض تخصصی مصرف آن عوارض آن و تاثیر بر روی سیستم عصبی به عنوان سایر عمومی مصرف این دارو یاد کرد. عوارض مصرف سیتریزین بر دستگاه گوارش و سیستم تنفسی نیز ثابت شده است. گاهی سردرگمی، اختلال حافظه، کاهش میل جنسی، اضطراب، بیش فعالی، اختلال خواب، افسردگی، توهم، تیک عصبی، افزایش احتمال خودکشی نیز که جزو عوارض روانی مصرف سیتریزین هستند هم امکان بروز دارند.

کپسول ونوستات (موارد مصرف – عوارض جانبی و احتیاط – تداخل دارویی)

با توجه به عوارض مصرف سیتریزین، مصرف این دارو برای مادران شیرده  و همچنین زنان بارداری و کسانی که از بیماری های خونی ، سرع رنج می برند ممنوع می باشد و در صورت لزوم باید تحت نظر پزشک آن را مصرف کنند.

تداخل دارویی مصرف سیتریزین

در صورتی که داروی دیگری مصرف می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید تا اگر قرار است سیتریزین تجویز کند تداخل دارویی را در نظر بگیرد. سیتریزین ممکن است با سایر داروهای آنتی هیستامین یا داروهای سرماخوردگی، مسکن، فشارخون، ضد افسردگی، ضد اضطراب، داروهای خواب‌آور و … تداخل داشته باشد.

سیتریزین

آیا مصرف قرص سرماخوردگی ضرر دارد؟

توصیه های مصرف سیتریزین

  1. مصرف این دارو برای کودکان زیر دو سال مناسب نیست.
  2. مصرف قهوه و چای می‌تواند از گیجی ناشی از دارو کم کند.
  3. در صورتی که به بیماری‌های مزمن کبدی مبتلا هستید از مصرف این دارو خودداری کنید.
  4.  اثر این دارو حدود یک ساعت بعد از مصرف می باشد.  مصرف دارو با غذا سرعت جذب دارو را کاهش می دهد.
  5.  قرص‌های سیتریزین را قبل یا بعد از غذا نیز می توانید استفاده کنید. می‌توانید این قرص را با استفاده از یک لیوان نوشیدنی یا آب مصرف کنید.
  6. اعتیاد و وابستگی در رابطه با مصرف سیتریزین هنوز اثبات نشده است.
  7. اگر بیماری صرع یا تشنج دارید قبل از مصرف قرص سیتریزین با پزشک خود مشورت کنید.
  8. اگر هر یک از علایم عوارض قرص سیتریزین که در بالا عنوان شده‌است ادامه یافت یا برای شما مشکلاتی ایجاد کرد بهتر است پزشک یا متخصص خود را در جریان قرار دهید.
  9. در صورتی که با مصرف دارو احساس خواب‌آلودگی کردید، از انجام فعالیت‌هایی که نیاز به تمرکز دارند همچون رانندگی خودداری کنید.

فروشگاه قطعات آسانسور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو