طرز تهیه خاگینه ساده و خاگینه تبریزی با دستور پخت آسان

طرز تهیه خاگینه ساده و خاگینه تبریزی با دستور پخت آسان


منبع: آرگا

138

1399/7/5

13:52


خاگینه نوعی پیش غذا و عصرانه خوشمزه است که در این بخش از آشپزی آرگا سه نوع روش متفاوت طرز تهیه خاگینه را به صورت مرحله به مرحله در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم.

طرز تهیه خاگینه ساده و خاگینه تبریزی با دستور پخت آسان

خاگینه یکی از انواع خوراکی های ایرانی مقوی است که می توانید آن را با مواد لازم گوناگون در منزل طبخ کنید و روش های طبخ متفاوتی دارد. در این مطلب طرز تهیه خاگینه را به سه روش تبریزی، ساده و مغزدار را به شما دوستان عزیز آموزش می دهیم.

طرز تهیه خاگینه تبریزی

نام محلی و اصیل خاگینه تبریزی قیقناق است که از عصرانه های محلی شهر تبریز می باشد. در این مجموعه روش رایج و متداول خاگینه تبریزی را مشاهده خواهید کرد.

روش پخت خاگینه تبریزی

مواد لازم

ماست : ۵ قاشق غذاخوری
آرد : ۵ قاشق غذاخوری
پودر گل محمدی : نصف قاشق چای خوری
شکر : ۱ لیوان
پودر هل : به میزان لازم
پودر دارچین : نصف قاشق غذاخوری
تخم مرغ : ۵ عدد
زعفران آب کرده : ۱/۴ قاشق چای خوری
آب : دو لیوان
مغز گردو : به میزان لازم
روغن : به میزان لازم

روش طبخ خاگینه تبریزی

در مرحله اول ابتدا در قابلمه ای مناسب شکر و آب را باهم مخلوط کنید و قابلمه را بر روی حرارت گاز قرار دهید تا شکر به خوبی در آب حل شود و شربت خاگینه قوام بیاید.

آب و شکر برای طرز تهیه شزبت خاگینه تبریزی

سپس زعفران به شربت قوام یافته خاگینه اضافه کنید.

افزون زعفران به شربت قوام یافته خاگینه

تخم مرغ ها در ظرفی مناسب قرار دهید و آن ها را با چنگال به خوبی هم بزنید.

تخم مرغ هم زده شده با چنگال

سپس آرد و ماست را به همراه پودر هل و پودر گل محمدی و پودر دارچین و مغز گردو خرد شده را به تخم مرغ ها اضافه کنید و مخلوط این مواد را به خوبی هم بزنید تا یکدست شوند. مقداری روغن در تابه بریزید تا داغ شود سپس مایه خاگینه را به طور کامل در تابه بریزید.

خاگینه تبریزی خوشمزه

مخلو مواد خاگینه تبریزی در تایه

و بعد از اینکه یک طرف آن به خوبی سرخ شد طرف دیگر خاگینه را بر گردانید تا سرخ شود. می توانید مایه خاگینه را به صورت قاشق قاشق و دانه دانه در روغن سرخ کنید. بعد از اینکه خاگینه به طور کامل سرخ شد آن را در درون صافی قرار بدهید تا روغن اضافی از خاگینه خارج شود.

برش دادن خاگینه سرخ شده

سپس در مرحله بعد آن را به مدت چند دقیقه در درون شربت قرار دهید سپس دوباره خاگینه را در صافی قرار دهید تا شربت اضافی آن خارج شود. میتوانید خاگینه تبریزی را با شیره انگور نیز طبخ کنید.
بعد از اینکه خاگینه آماده شد شما می توانید آن را در درون ظرف و یا دیس مناسبی قرار دهید و با مقداری دارچین و مغز گردو خرد شده و پودر گل محمدی و … آن را تزیین کنید.

طرز تهیه خاگینه تبریزی خوشمزه در خانه

طرز تهیه خاگینه به روش ساده

نوع دیگر روش پخت خاگینه که روش مرسومی در بین اکثر شهر های ایرانی است خاگینه ساده می باشد که در ادامه مطلب  دستور ساخت خاگینه ساده را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم.

خاگینه ساده و خوشمزه

مواد لازم

تخم مرغ : ۵ عدد
فلفل و زردچوبه : به میزان لازم
نمک : به میزان لازم
روغن : به میزان لازم
نعناع : ۲ قاشق سوپ خوری

روش پخت خاگینه ساده

ابتدا تخم مرغ ها در ظرفی مناسب با کمک چنگال و یا همزن به خوبی هم بزنید.

تخم مرغ

سپس در مرحله بعد آرد سفید را به همراه نمک و فلفل و زردچوبه و نعناع به تخم مرغ ها اضافه کنید و مواد خاگینه را باهم مخلوط کنید و خوب هم بزنید.

مایه خاگینه ساده

سپس در تابه ای مناسب مقداری روغن بریزید و تابه را بر روی حرارت گاز قرار دهید تا روغن داغ شود سپس مایه خاگینه را در تابه بریزید و سطح آن را صاف و یکدست کنید تا به خوبی سرخ شود.

آموزش پخت خاگینه ساده در خانه

بعد از اینکه یک طرف خاگینه سرخ شد طرف دیگر آن را برگردانید تا سرخ شود.

خاگینه سرخ شده

خاگینه ساده

دستور تهیه خاگینه مغز دار

خاگینه مغزدار تبریزی یکی از انواع خاگینه های خوشمزه و مقوی می باشد که برای سفره افطار ماه رمضان بسیار مناسب می باشد، در ادامه می توانید با دستور تهیه این خاگینه لذیذ و پرطرفدار به همراه تهیه شربت آن آشنا شوید.

دستور تهیه خاگینه

مواد مورد نیاز

  • تخم مرغ/ ۴ عدد
  • آرد/ ۵ قاشق غذا خوری
  • ماست شیرین/ ۴ قاشق غذا خوری
  • بکینگ پودر/ یک قاشق غذا خوری
  • وانیل/ یک قاشق غذا خوری

مواد لازم برای تهیه شربت

  • آب/ یک لیوان
  • شکر/ یک لیوان
  • گلاب/ نصف لیوان
  • زعفران دم کرده غلیظ/ به مقدار لازم
  • هل/ ۴ عدد

مواد میانی خاگینه

  • پودر دارچین/ یک قاشق غذا خوری
  • پودر گل سرخ /یک قاشق غذاخوری
  • گردو خرد شده/ نصف لیوان

نکته : می توانید قبل از تهیه خاگینه در ابتدا همه مواد میانی آن را با هم مخلوط کنید و کنار بگذارید.

روش تهیه خاگینه

در ابتدا شربت خاگینه را درست کنید، برای این منظور آب و شکر را با هم مخلوط کنید، سپس دانه های هل را بعد از شکستن داخل شربت بیندازید، مخلوط شربت را روی حرارت ملایم اجاق گاز قرار دهید تا زمانی که به جوش بیاید، بعد زعفران را اضافه کرده و بگذارید چند دقیقه بماند تا قوام آید، سپس از روی حرارت بردارید و گلاب را بیفزایید، اکنون شربت را کنار بگذارید تا کاملا خنک شود.

برای تهیه خاگینه نیز تخم مرغ ها را بشکنید و به همراه وانیل هم بزنید به طوری که به خوبی پف کرده و کرم رنگ شود، اکنون ماست را اضافه کنید و هم بزنید.

در مرحله بعدی، آرد و بکینگ پودر را که چند بار الک کرده اید به آرامی به مواد قبلی اضافه کنید. سپس داخل ظرفی را که برای پختن خاگینه انتخاب کرده اید, چرب کرده و روی حرارت ملایم بگذارید، نصف مواد را داخل ظرف بریزید و بعد از بستن درب ظرف, اجازه دهید تا خودش را بگیرد.

اکنون روی آن را مواد میانی بریزید و به صورت یکدست پهن کنید و بعد باقی مواد خاگینه را به آرامی روی آن بریزید و دوباره در ظرف را بگیرید تا خودش را بگیرد.

بعد از سرخ شدن یک طرف آن، خاگینه را برگردانید تا طرف دیگر نیز طلایی رنگ شده و پخته شود، سپس می توانید خاگینه را آماده سرو کنید.

روش تهیه خاگینه

در آخرین مرحله طرز تهیه خاگینه مغزدار، شربتی که از قبل آماده کرده اید و خنک شده است را کم کم روی خاگینه بریزید تا جایی که به خورد آن رفته و آبکی نشود و بعد از تزیین به صورت دلخواه و با پودر پسته، پودر بادام، پودر نارگیل، غنچه گل محمدی و یا پودر گلبرگ گل محمدی، می توانید آن را نوش جان کنید.

خاگینه را می تونید به طور یک جا در تابه بریزید تا سرخ شود و سپس به فرم های دلخواه آن را برش دهید. امیدواریم از طرز تهیه خاگینه لذت کافی را برده باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو