رژیم کتوژنیک، امیدی برای درمان سرطان

منبع: نمناک

159

1399/7/5

14:23


رژیم غذایی کتوژنیک را از زمان قدیم برای درمان دیابت استفاده می کردند ولی امروزه با انجام آزمایشات این رژیم را رژیمی مناسب در درمان سرطان می دانند.

رژیم کتوژنیک چگونه می تواند به درمان سرطان کمک کند؟ 

تحقیقات جدید بر روی موش ها نشان داده است، که تحت کنترل قرار دادن قند خون، به وسیله ی رژیم کتوژنیک و یا داروهای دیابت، می تواند با افزایش تاثیر روش های استاندارد شیمی درمانی، به درمان برخی سرطان ها کمک کند. رژیم کتوژنیک بر پایه ی غذاهایی با میزان چربی بالا است . غذاهایی که حاوی مقادیر کافی پروتئین و میزان خیلی کمی کربوهیدرات هستند. 

معمولا بدن انسان بیشترین انرژی خود را از کربوهیدرات ( قند) دریافت می کند اگر چه رژیم کتوژنیک بدن را از گلوکز محروم می کند. در طول رژیم کتوژنیک بدن مجبور می شود به جای استفاده از قند، چربی های ذخیره شده را بشکند تا منبع انرژی جایگزین تولید کند. رژیم بسیار کم کربوهیدرات کتوژنیک شباهت بسیاری با رژیم اتکینز و سایر رژیم های کم کربوهیدرات دارد. مصرف کربوهیدرات در این نوع رژیم به شدت کاهش می یابد و چربی جایگزین آن می شود. این تغییرات باعث ایجاد حالتی به نام کتوزیس یا کتون زدگی می شود و پس از چند روز رعایت آن ، چربی ها منبع اصلی انرژی در بدن خواهند شد که منجر به افزیش بسیار میزان ترکیباتی به نام کتون در خون می شوند .استفاده از رژیم کتوژنیک در درمان سرطان باعث می شود که چربی ها به بیش از 90 درصد کالری بدن تبدیل شوند.

چندین قرن است که رژیم کتوژنیک یا کتو، وجود دارد. برخی از مردم به طور سنتی از این رژیم برای درمان دیابت و صرع استفاده کرده اند. تحقیقات جدیدی برای آزمایش اثرات احتمالی رژیم کتو بر روی سایر شرایط مانند سرطان، سندروم تخمدان کیستیک و بیماری آلزایمر شروع شده است. 

به طور مثال، تحقیقات نشان داده است که رژیم کتو می تواند درمان های استاندارد سرطان مانند شیمی درمانی و رادیوتراپی را کامل کند. 

کتو قدرت درمان های رایج سرطان را به وسیله ی القای فشار اکسیدایشی بر روی سلول های سرطانی، افزایش می دهد. زیرا بیشتر سرطان ها از کربوهیدرات یا قند خون برای رشد و تکثیر خود تغذیه می کنند.

رژیم درمانی کتوژنیک

تاثیر قند خون در سرطان 

چنانچه در نمناک میخوانید تحقیقات نشان می دهد که بعضی از انواع خاص سرطان، شدیدا به انرژی گلوکز وابسته هستند. در این تحقیق که بر روی نمونه موش های مبتلا به سرطان ریه و مری انجام شده است، دانشمندان میزان گلوکز را به وسیله ی رژیم کتو و استفاده از داروهای دیابتی که جذب دوباره ی گلوکز خون از طریق کلیه را متوقف می کند، محدود کرده اند. 

تیم تحقیقاتی اخیرا کشف کرده اند که سرطان سلول های سنگفرشی بیشتر از هرنوع سرطان دیگری مانند سرطان ریه، برای بقا به گلوکز نیاز دارد ، بنابراین آن ها معتقدند که کاهش گلوکز ، این بیماری را در برابر درمان آسیب پذیر خواهد کرد. 

رژیم کتو و درمان های دارویی کاهش گلوکز به طور همزمان، مانع از رشد بیشتر تومور در موش های مبتلا به سرطان ریه می شود. اگرچه این مداخلات باعث کاهش در اندازه ی تومور نمی شود، اما از رشد آن جلوگیری می کند که همین امر می تواند ثابت کند این نوع از سرطان می تواند با محدود سازی گلوکز ، آسیب پذیر شود. 

با این حال محدود کردن گلوکز بر روی توده هایی غیر از توده های سرطان سلول های سنگفرشی موثر نبوده است و نمی توان آن را به تمام انواع سرطان ها عمومیت داد. نکته ی مهم در این پژوهش ها این است که اگر رژیم کتو با داروهای درمان دیابت و شیمی درمانی به طور همزمان انجام شود، موثرتر خواهد بود. 

بسیاری از روش های درمانی سرطان ها به گونه ای هستند که تفاوت های بیولوژیکی بین سلول های سرطانی و سلول های نرمال را هدف می گیرند. بیشتر سلولهای سرطانی از قند خون و کربوهیدرات ها برای رشد و تغذیه خود استفاده می کنند. رژیم کتوژنیک موجب کاهش قند خون می شود که به آن در اصطلاح گرسنگی سلول های سرطانی گفته می شود. اما هرگز نباید این رژیم را جایگزین درمان های سرطانی کرد. رعایت رژیم کتوژنیک و محرومیت سلول های سرطانی از قند خون و کربوهیدرات ها، موجب آهسته تر شدن روند رشد ، کوچکتر شدن و حتی از بین رفتن سلولها ی سرطانی می شود. بنابراین موجب کاهش پیشرفت سلول های سرطانی می شود زیرا میزان قند خون به سرعت کاهش می یابد.

 

رژیم غذایی کتوژنیک

نتایج تغییر الگو 

پژوهش هایی نیز بر روی میزان قند خون 192 نفر که مبتلا به سرطان سلول های سنگفرشی ریه و مری هستند ،انجام گردیده و سپس با 120 فرد مبتلا به آدنوکارسینومای ریه مقایسه شده است. 

نتایج به طرز شگفت انگیزی ، رابطه ای قوی بین میزان قند بالا و درمان سخت تر سرطان سلول های سنگفرشی را نشان داد. 

چنین ارتباطی بین بیماران مبتلا به آدنوکارسینومای ریه دیده نشد. این نتیجه ی خیلی مهمی است که نشان می دهد محدود کردن گلوکز ، باعث ضعیف شدن رشد سرطان سلول های سنگ فرشی می شود. 

با این حال باید گفت که این تحقیقات ، پیش بالینی بوده اند و همچنان به تحقیقات بیشتری نیاز است.

دستکاری میزان گلوکز میزبان ، استراتژی است که با کشتن مستقیم سلول های سرطانی متفاوت است. طبق نظر دانشمندان شاید ما بتوانیم سیستم بیولوژیکی انسان را کمی دستکاری کنیم یا چیزی که از قبل داریم را فعال کنیم تا بتوانیم به طور موثرتری با سرطان مبارزه کنیم. 

فواید و مزایای دیگر رژیم کتوژنیک در درمان سرطان 

وجود مکانیسم های متعدد دیگر نشان می دهد که رژیم کتوژنیک چگونه در درمان سرطان موثر است. عدم مصرف کربوهیدرات ها دریافت کالری را به سرعت کاهش می دهد، در نتیجه سلول های سرطانی انرژی کمتری برای ادامه حیات خود خواند داشت و رشد و پیشرفت تومورها به کندی صورت می گیرد. 

کاهش آسیب به میتوکندری 

نتایج تحقیقات نشان می دهد که سرطان باعث آسیب اکسیداتیو به میتوکندری می شود، میتوکندری ها، انرژی سلولها را تولید می کنند. 

افزایش کتون ها

سلول های سرطانی نمی توانند کتون ها را به عنوان غذا مصرف کنند . نتایج تحقیقات حاکی از آن است که کتون ها سایز تومورها و سرعت رشد آنها را کاهش می دهند. 

کاهش انسولین

انسولین یک هورمون آنابولیک است.یعنی وجود آن در بدن موجب رشد سلول ها می شود که شامل سلولهای سرطانی نیز می گردد. بنابراین کاهش انسولین در بدن موجب کاهش رشد تومور می شود. 

کیفیت زندگی

 دانشمندان مطالعه ای بر روی 16 بیمار با سرطان پیشرفته انجام دادند. در این مطالعه چند نفر از بیماران در طول تحقیقات انصراف دادند زیرا از نوع تغذیه لذت نمی بردند اما افراد دیگر رژیم کتوژنیک را تا 3 ماه ادامه دادند. پس از این مدت بدون هیچ عارضه ای علاوه بر بهبود وضعیت روحی، بی خوابی های آنها نیز کمتر شده بود. بی خوابی هایشان کاهش یافته بود، اما پایبندی به این نوع رژیم برای برخی از افراد کار مشکلی است.

فواید رژیم کتوژنیک

کاهش قند خون و ریسک دیابت 

شواهد نشان می دهد که افراد مبتلا به قند خون بالا و دیابت بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند . رژیم کتوژنیک برای کاهش قند خون و کنترل دیابت بسیار مفید است. 

کاهش وزن 

یکی از عوامل موثر در ابتلا به سرطان ، اضافه وزن و چاقی است. از آنجا که رژیم کتوژنیک در کاهش وزن بسیار موثر است می تواند با کم کردن وزن ، ریسک ابتلا به سرطان را نیز کاهش دهد. 

معایب رژیم کتوژنیک

مانند سایر رژیم ها، این برنامه غذایی نیز دارای معایبی است. نباید به طور خودسرانه و طولانی مدت از این رژیم استفاده کرد. در مطالب ذکر شده، اطلاعات پایه در مورد این رژیم و تاثیرش بر سرطان ارائه شده است. در صورت مایل بودن به استفاده از رژیم کتوژنیک بهتر است با متخصص تغذیه مشورت نمائید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو