معنی ضرب المثل از تو حرکت از خدا برکت و داستان آن

منبع: ستاره

248

1399/7/5

14:31


ریشه ضرب المثل از تو حرکت از خدا برکت داستان کوتاهی است که اعتقاد به تلاش و کوشش در عین روزی رسان بودن خداوند را بیان می‌کند. معنی این ضرب المثل، ضرب المثل انگلیسی و فرانسوی مشابه، و ریشه های قرآنی و حدیث از تو حرکت از خدا برکت را بخوانید.

ضرب المثل از تو حرکت از خدا برکت

 

ستاره | سرویس فرهنگ و هنر - یکی از معروف ترین ضرب المثل ها در زبان فارسی که ریشه در آیات قرآنی هم دارد و البته اعتقادی درست و بنیادی را بیان می‌کند ضرب المثل از تو حرکت از خدا برکت است. البته چنین مفهومی در زبان های ملل دیگر هم به عنوان ضرب المثل وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنتیم. معنی و ریشه و داستان ضرب المثل از ما حرکت تا از خدا برکت را بخوانید. 

 

معنی ضرب المثل از تو حرکت از خدا برکت

اگر انسان تلاش و کوشش کند، خداوند حتماً به او روزی و موفقیت در انجام کاری که در آن قدم برداشته عطا خواهد کرد.

هر کسی به اندازه تلاش خود و استفاده از نیرو‌های خدادادی همانند عقل، استعداد، فعالیت بدنی و … روزی خود را به دست می‌آورد و این رزق با اراده خداوند و خواست او فراهم می‌شود.

از تو حرکت یعنی تنبلی نکن و با نیرویی که خدا به تو بخشیده تلاش کن، از خدا برکت یعنی رزق و برکت دست خداست، در کنار تلاش خود به خدا ایمان داشته باش و امیدوار باش. 

ضرب المثل از تو حرکت از خدا برکت به انگلیسی

God helps those who help themselves.

ترجمه: خدا کسانی را که به خود کمک می‌کنند، کمک می‌کند.

ضرب المثل فرانسوی مشابه از تو حرکت از خدا برکت 

Aide-toi, le ciel t'aidera

ترجمه: به خودت کمک کن تا خدا به تو کمک کند. 

ضرب المثل مشابه از تو حرکت از خدا برکت به فارسی

خدا روزی رسان است ولی یک سرفه ای هم باید کرد!

 

ریشه و داستان ضرب المثل از تو حرکت از خدا برکت

مرد ساده لوحی بارها شنیده بود خداوند متعال روزی رسان است و ضامن رزق و روزی بنده هایش است.پس به این فکر افتاد که به گوشه مسجدی برود و مشغول عبادت شود و از خداوند روزی خود را بگیرد! به همین قصد یک روز صبح به مسجدی رفت و مشغول عبادت شد. همین که ظهر رسید از خداوند طلب ناهار کرد، ولی هرچه به انتظار نشست برایش ناهار نرسید. کم کم شب شد و او باز از خدا طلب شام کرد و چشم به راه ماند.
چند ساعتی از شب گذشته بود که درویشی وارد مسجد شد و در پای ستونی نشست. شمعی روشن کرد و از کیسه خود غذایی بیرون آورد و شروع به خوردن کرد. مرد ساده لوح که از صبح تا آن موقع با شکم گرسنه از خدا طلب روزی کرده بود و در تاریکی چشم به غذا خوردن درویش دوخته بود، دید درویش نیمی از غذای خود را خورد و به زودی نیم دیگر را هم خواهد خورد.
آن وقت بی اختیار سرفه‌ای کرد و درویش تا صدای سرفه را شنید گفت: هر که هستی بفرما اینجا تا با هم غذا بخوریم.
مرد بینوا که از گرسنگی داشت می‌لرزید پیش آمد و مشغول خوردن شد. وقتی سیر شد، درویش شرح حالش را پرسید و آن مرد هم حکایت خود را تعریف کرد.
درویش به آن مرد گفت: تو اگر سرفه نکرده بودی، من از کجا می‌دانستم که تو در مسجد هستی تا به تو تعارف کنم و تو هم به روزی خودت برسی؟ درست است که خدا روزی رسان است، ولی یک سرفه‌ای (حرکت و تلاشی) هم خودت باید بکنی تا روزی ات به تو برسد.
 

نقاشی ضرب المثل از تو حرکت ازخدا برکت

 

ریشه های قرآنی ضرب المثل از تو حرکت 

آیه های در قران با این مفهوم موجود است که این توصیه اخلاقی را می توان از انها برداشت کرد.از جمله میتوان به چهار ایه از قرآن اشاره کرد:

  • «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ». محمد، ۷٫
    «اى کسانى که ایمان آورده‌‏اید، اگر خدا را (پیامبر و دین و کتاب او را) یارى نمایید، خدا هم شما را (در رسیدن به اهدافتان) یارى می‌کند و قدم‏‌هاى شما را استوار می‌دارد».

  •  «وَ مَنْ یُهاجِرْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ یَجِدْ فِی الْأَرْضِ مُراغَماً کَثیراً وَ سَعَهً». نساء، ۱۰۰٫
    «و هر کس در راه خدا هجرت کند (براى جهاد یا تحصیل علم دین یا دنیاى لازم) در روى زمین جایگاه دلخواه فراوان و با وسعت خواهد یافت، و کسى که از خانه خود به قصد هجرت به سوى خدا و فرستاده او بیرون رود، سپس مرگ او را دریابد حقّا که پاداش او بر عهده خدا است، و خداوند همواره بسیار آمرزنده و مهربان است».

  • «هُوَ الَّذی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ ذَلُولاً فَامْشُوا فی‏ مَناکِبِها وَ کُلُوا مِنْ رِزْقِهِ وَ إِلَیْهِ النُّشُور». ملک، ۱۵٫
    «او کسى است که زمین را براى شما رام کرد، بر شانه‌‏هاى آن راه بروید و از روزی‌هاى خداوند بخورید و بازگشت و اجتماع همه به سوى او است».

  • «وَ أَنْکِحُوا الْأَیامى‏ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیم‏». نور، ۳۲٫
    «مردان و زنان بی‌‏همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درست‌کارتان را! اگر فقیر و تنگ‌دست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز می‌سازد، خداوند گشایش‌‏دهنده و آگاه است»

حدیث از تو حرکت از خدا برکت

امام صادق (علیه السلام) هم در ضمن حدیثی فرمودند:
... هنگامی که آیه و من یتق الله... نازل شد گروهی از اصحاب رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) درها را به سوی خود بستند و به عبادت روی آوردند و تنها کارشان عبادت خدا بود و گفتند روزی ما از طرف خدا تضمین شده است. وقتی خبر به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) رسید، دنبال آنان فرستاد. هنگامی که خدمت حضرت رسیدند، فرمودند: چه چیز شما را به این کار واداشت؟ عرض کردند: یا رسول الله! خدای متعال - طبق این آیه - روزی ما را ضمانت کرده است، به همین جهت دنبال کسب و کار نمی رویم و به عبادت خدا روی آورده ایم.
فرمودند: هر کس این گونه رفتار کند دعایش مستجاب نمی شود. دنبال کسب و کار بروید و برای تهیه روزی کوشش کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو