افسس،‌ شهری یونانی در ‌تركیه + عکس

افسس،‌ شهری یونانی در ‌تركیه + عکس


منبع: سیمرغ

103

1399/7/5

17:04


افسس،‌ شهری یونانی در ‌تركیه + عکس

شهرت اصلی این شهر به دلیل داشتن معبد آرتمیس بود (كه در سال 550 بعد از میلاد مسیح ساخته شد) و در واقع یكی از عجایب هفتگانه دنیای باستان به شمار می‌رود

شهر باستانی و دیدنی ترکیه

افسس، شهری باستانی و یونانی است كه به عنوان شهر بزرگ روم در سواحل غربی آسیای صغیر، در استان ازمیر تركیه واقع شده است. افسس‌ طی قرون مختلف و با وجود چرخش ‌های حكومتی فراوان از سلسله‌ پادشاهی ‌های یونان، ایران، روم شرقی و عثمانی، باز هم به عنوان یكی از پر جنب و جوش ‌ترین كلانشهرهای جهان باستان به حساب می‌آمد. در زمان سلطنت رومی‌ها، افسس دومین شهر بزرگ امپراتوری روم ‌بود و جمعیتی حدود 300 هزار نفر در قرن اول پس از میلاد داشت. 

بیشتر بدانید : جاذبه های باستانی ترکیه که شما را حیرت زده خواهد کرد + تصاویر

شهرت اصلی این شهر به دلیل داشتن معبد آرتمیس بود (كه در سال 550 بعد از میلاد مسیح ساخته شد) و در واقع یكی از عجایب هفتگانه دنیای باستان به شمار می‌رود. متاسفانه این معبد در سال 401 پس از میلاد از سوی جان كریسزتوم تخریب شد و امروزه تنها چند ستون از معبد آن باقی مانده است، اما هنوز هم دیدنی‌های بسیاری وجود دارد كه یادآور شكوه و جلال سابق این شهر است. 

شهر تاریخی افسس ترکیه


شهر تاریخی افسس ترکیه

گفتنی است پس از آن حادثه، امپراتور كنستانتین اول اكثر شهر را نوسازی و مكان‌های عمومی جدیدی را نیز بنا كرد. پس از آن، قسمتی از شهر دوباره با زلزله سال 614 پس از میلاد تخریب شد. این مكان یكی از شلوغ‌ترین بنادر برای عبور كالا از آسیا به یونان، ایتالیا و فراتر از آن بوده است، ولی اهمیت آن به عنوان مركز تجاری و بازرگانی كاهش یافته و امروزه مانند بندری آرام در كنار رودخانه كایستر قرار گرفته است. خرابه‌های افسس یكی از مكان‌های مورد علاقه جهانی و از مراكز معروف جذب گردشگر است. 

گردشگران مذهبی در افسس

نكته قابل توجه برای مسلمانان آن است كه این شهر را شهر اصحاب كهف نیز می‌دانند، چون آنها در غاری نزدیكی شهر افسس برای قرن‌ها به خواب رفتند.

خانه مریم یا همان كلیسای مری تقریبا در 7 كیلومتری آن قرار دارد و مورد علاقه بسیاری از گردشگران است. ‌مقبره پولس نیز كه از قدیسان مسیحی بوده، در این‌شهر قرار دارد، از این رو، مسیحیان بسیاری به دیدن آن می‌شتابند. درست خارج شهر نیز كلیسای سنت جان قرار دارد كه در قرن 4 قمری ساخته شده است. 

مكان ‌های مهم افسس ترکیه

افسس دارای بزرگ‌ترین كلكسیون معماری رومی در شرق مدیترانه است، اما تنها 15درصد از خرابه‌ها كاوش شده است. ولی همین مكان‌های كاوش شده اندك، یادآور شكوه و جلال اصلی شهر و نام‌ های مرتبط با آن، خاطره زندگی سابق را به خوبی تداعی می‌ كند.

سالن تئاتر بسیار معروفی با ظرفیتی حدود 25‌هزار‌نفر و طراحی به صورت 3 ردیف روی شیبی تند ساخته شده است و در محدوده پایین خیابان هاربر قرار دارد.

آمفی تئاتر افسوس در جنوب غربی ترکیه


آمفی تئاتر افسوس در جنوب غربی ترکیه

كتابخانه سلسیوس كه نمای خارجی آن با دقت بسیار از تكه‌های اصلی بازسازی شده در سال 125 پس از میلاد ساخته شد و شامل 12هزار كتیبه است. سلسیوس مخارج ساخت این كتابخانه را از ثروت و دارایی‌های خود پرداخت كرد و جسد او نیز در تابوت سنگ‌آهكی در پای كتابخانه دفن شده است. بسیاری از مورخان ‌علت قرار گرفتن ساختمان در جهت شرقی را استفاده از نور صبحگاهی و نور طبیعی برای اتاق‌های مطالعه می‌دانند.

کتابخانه سلسوس در شهر افسوس


کتابخانه سلسوس در شهر افسوس

ادئون هم یك سالن تئاتر مسقف و دارای 22 پله است كه توسط ودیوس آنتونیوس و همسرش در حدود سال 150 بعد از میلاد ساخته شده است. اینجا مكانی كوچك برای اجرای تئاتر و كنسرت بوده و ظرفیتی حدود 1500 صندلی دارد. قسمت فوقانی سالن تئاتر با ستون‌های سنگ گرانیت قرمز تزئین شده و درهای ورودی نیز از 2 طرف‌ سالن وجود دارد.

معبد آرتمیس (‌یكی از 7 عجایب دنیا) در دهه 1870 میلادی در طول حفاری‌های باستان‌شناسی توسط موزه بریتانیا كاوش شد و بعضی قطعات زینتی و سایر یافته‌های كوچك به لندن و برخی دیگر به موزه باستان‌شناسی استانبول انتقال یافت‌.

معبد آرتمیس


معبد آرتمیس

معبد هادریان متعلق به دهه دوم میلادی است، ولی تعمیرات آن در قرن 4 صورت گرفت و از قطعات بازمانده بازسازی شد و نقش برجسته تعدادی از چهره‌ های مهم از جمله امپراتور تئودوسیوس اول، همسر و پسر ارشدش در گچبری بالای معبد قرار دارند كه امروزه در موزه باستان‌ شناسی افسس به نمایش گذاشته شده است، تصویر این معبد در پشت اسكناس 20 لیره‌ ای تركیه وجود دارد. 

معبد هادریان


معبد هادریان

معبد دومیتیان، یكی از بزرگ‌ترین معابد این شهر دارای ستون‌هایی با ابعاد 13‌× 8 متر ‌بوده است. این معبد و مجسمه‌های آن تنها بقایای نسل دومیتیان‌هاست. 

در افسس 2 بازار برای تجارت و دیگری برای كسب و كار ساخته شده بودندكه بقایای آنها هنوز وجود دارد.

 

بیشتر بدانید : 10 دلیل برای اینکه باید به استانبول سفر کنیم!

بیشتر بدانید : بهترین حمام های ترکی در استانبول، حمام خرم سلطان + تصاویر

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture 
منبع: jamejamonline.ir

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو