انفجار سیاسی در بیروت

منبع: برترین ها

54

1399/7/6

08:14


انصراف مصطفی ادیب از تشکیل کابینه در بیروت، شوک دیگری را به لبنان وارد کرده است.

روزنامه جام‌جم: انصراف مصطفی ادیب از تشکیل کابینه در بیروت، شوک دیگری را به لبنان وارد کرده است. استعفای ادیب، بار دیگر فرآیند توافق احزاب و گروه‌های لبنانی بر سر تعیین نخست وزیر جدید در این کشور را پیچیده خواهد کرد.این استعفا زمانی اعلام شده است که لبنان به سبب تبعات ناشی از انفجار در بندر بیروت و شیوع گسترده ویروس کرونا در این کشور، در شرایط وخیمی به سر می برد.

مصطفی ادیب، مامور تشکیل کابینه لبنان دیروز ( شنبه ) استعفا و امتناع خود از تشکیل دولت جدید این کشور را اعلام کرد.وی در بیانیه‌ای که از شبکه‌های عربی پخش شد، گفته‌است: دلیل استعفای من این بود که بلوک‌های سیاسی شرط من را برآورده نکردند و آنها از سیاسی کردن روند تشکیل دولت امتناع نورزیدند.

در عین حال، وی مدعی شده است که ابتکار امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه باید ادامه یابد، زیرا نیت پاریس برای کمک به بیروت صادقانه است.یادآور می‌شود ادیب اواخر ماه آگوست به طور موقت مامور تشکیل کابینه شد؛ اما به رغم شرایط اعلام شده توسط مکرون که قرار بود قبل از 14 سپتامبر دولت جدید در لبنان اعلام شود، قادر به ارائه کابینه جدید نبود. در صورت تحقق این شرط، مکرون متعهد شد در ماه اکتبر کنفرانسی درباره کمک به لبنان در پاریس برگزار کند.

روند تشکیل دولت با وضع تحریم‌های یکجانبه جدید توسط ایالات متحده علیه دو وزیر سابق که دولت آمریکا آنها را به ارتباط با جنبش شیعه حزب‌ا... متهم کرده ، پیچیده شده است.به عبارت بهتر، دولت آمریکا اصلی‌ترین عامل خارجی مداخله‌گر در امور داخلی لبنان محسوب می‌شود. کاخ سفید قطعا نقشی به‌سزا در شکست مصطفی ادیب در تشکیل کابینه لبنان ایفا کرده و با وضع تحریم‌های غیرقانونی علیه مقامات سیاسی وابسته به حزب‌ا... ، زمینه را برای تشدید بحران در بیروت فراهم ساخته‌است. اصرار آمریکا بر تحریم مقامات حزب‌ا...، به وضوح نشان می‌دهد آمریکا کماکان از گزینه ایجاد ناآرامی‌های مزمن در لبنان ( با هدف دخالت در این کشور) استقبال می کند.

مصطفی ادیب چه گفت؟

مصطفی ادیب، نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه در لبنان، با انصراف از اجرای این ماموریت اعلام کرد تلاش‌هایش برای تشکیل دولت به نتیجه نرسید.

وی که دیروز(شنبه) مستقیما از کاخ بعبدا سخن می گفت،تاکید کرد:«زمانی که که بیشتر نمایندگان مرا برای مشورت‌ها به منظور تشکیل کابینه معرفی کردند و آن‌گاه که جناب میشل عون رئیس‌جمهور مرا برای تشکیل دولت مامور کرد، با کمال میل پذیرفتم از مهلت دو هفته‌ای برای تشکیل دولت نجات تخطی نکنم، دولتی براساس خواسته‌های مردم لبنان برای اصلاحات تشکیل دهم تا به یاری خدا از افراد متخصص و پاک کمک بگیرم؛ افرادی که دارای گرایش‌های حزبی نباشند یا توصیه شده از سوی احزاب نباشند. با این حال من متوجه شدم کابینه‌ای با توصیفاتی که من توضیح دادم و تعیین کرده‌بودم، در نهایت از پیش شکست خورده‌است. من بر این موضوع اصرار دارم که کابینه براساس اتحاد ملی و براساس قانون اساسی تشکیل شود و دارای اعتبار باشد.»

نامزد نخست وزیری لبنان در نهایت تصریح کرد:«من از ادامه ماموریت تشکیل دولت عذرخواهی می‌کنم و آرزومندم کسی که برای این ماموریت دشوار پس از من برگزیده می‌شود و کسانی که او را بر خواهندگزید، از موفقیت کامل در رویارویی با خطرهای سهمگین که در کمین کشور، مردم و اقتصاد ما نشسته است، برخوردار باشد.

به همین مناسبت از رئیس‌جمهور، و نخست وزیران پیشین که در این ماموریت مرا یاری کردند، اعضای پارلمان و از اصحاب رسانه که در این مدت ما را همراهی کردند، قدردانی می‌کنم. من همچنین پیشاپیش از مردم لبنان عذر خواهی می‌کنم.

گره‌های سیاسی در لبنان کورتر می‌شود

ناصر قندیل، سیاستمدار و تحلیلگر لبنانی در خصوص آنچه در این کشور می گذرد به جام‌جم می گوید: وضعیت لبنان از این پس پیچیده‌تر و گره‌های سیاسی در این کشور کورتر می‌شود. شهروندان لبنانی انتظار داشته و دارند هر کسی در راس معادلات سیاسی و اجرایی کشور قرار بگیرد، صدای آنها را بشنود. آنها انتظاری خارق‌العاده از سیاستمداران‌شان و خصوصا نخست وزیر نداشته و نخواهندداشت. آنها می‌خواهند مسیر اصلاحات اقتصادی و خصوصا مبارزه با فساد در کشور هموار شود. این انتظاری منطقی و طبیعی است که از سوی لبنانی‌ها بیان می شود.

سردبیر روزنامه البناء لبنان در ادامه تاکید کرده‌است: امروز شهروندان لبنانی هزینه مداخله آمریکا و رژیم صهیونیستی را در امور داخلی خود می‌دهند. با این حال ملت لبنان هرگز حاضر نمی‌شود کرامت و اصالت خود را در مقابل واشنگتن و تل‌آویو از دست بدهد و کشور را تسلیم آنها کند. آمریکا و رژیم صهیونیستی قصد دارند با بحران‌سازی در لبنان و اعمال تحریم‌های اقتصادی سخت، چنانچه در طول سال‌های اخیر نیز شاهد آنها هستیم، کرامت انسانی لبنانی‌ها را هدف قرار دهن؛د اما افرادی مانند ترامپ و نتانیاهو باید بدانند هرگز به خواسته خود در بیروت نخواهند رسید.

آنها اطمینان داشته‌باشند ایجاد بحران از سوی آنها در فضای سیاسی و اقتصادی لبنان، با مقاومت بیشتر شهروندان مواجه خواهدشد.ملت ما ( لبنان ) به خوبی تحولات جاری در کشور را رصد می کنند و می دانند بازی جریان‌های بحران‌ساز و مداخله‌گری مانند واشنگتن و تل‌آویو در امور داخلی لبنان چگونه و بر اساس چه روش و الگویی صورت می‌گیرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو