روز جهانی جهانگردی؛ روزی برای لذت بردن از مفهوم واقعی زندگی

روز جهانی جهانگردی؛ روزی برای لذت بردن از مفهوم واقعی زندگی


منبع: همگردی

103

1399/7/6

10:00


سفر، بهترین راه برای نجات از خستگی و روزمره های زندگی است. جهان مملو از مشکلات بوده که ما سعی می کنیم با سفر و لذت بردن از زیبایی ها، اندکی به ذهن و قلب خود فرصت دهیم تا به آرامش برسند. روز 27 سپتامبر، روز جهانی جهانگردی است؛ سفری به سرزمینهای دور و ناشناخته و لذت بردن از بودن در کنار مردمی با فرهنگهای متفاوت. بسیاری از کشورها هر سال به مناسبت روز جهانی گردشگری یا روز جهانی جهانگردی، جشنهایی را برگزار کرده و برای رونق اقتصادی خود و بیشتر درگیر کردن مردم، تخفیف و فرصتهایی را در اختیار مسافران داخلی و خارجی قرار می دهند. با ما در این مقاله جذاب همراه شوید تا شما را با تاریخچه این روز و روز گردشگری در ایران آشنا کنیم.

روز جهانی گردشگری

تاریخچه

مسافرت به مفهوم از جایی به جای دیگر رفتن بدون در نظر داشتن قصد مهاجرت، اشتغال یا اقامت مستمر، جهانگردی است. از نظر سازمان ملل متحد، «جهانگرد فردی است که کشوری به جز کشور خود را مورد بازدید قرار دهد، به شرط اینکه این بازدید به منظور دست یابی به شغلی نباشد و حداقل 24 ساعت و حداکثر سه ماه در کشور میزبان توقف نماید و مسافرتش به دلایل زیر باشد: تفریح، استراحت، گذراندن تعطیلات یا شرکت در هم اندیشی ها».

براساس مقاله روز گردشگری در ایران باید بدانید که تاریخچه جهانگردی را می توان به گذشته های دور نسبت داد. در دوران پیش از اسلام، برخی از یونانیان و رومیان به ایران سفر می کردند. تعدادی از آنان سفرنامه هایی را نیز با موضوع دیدار از ایران نوشته اند. در دوران بعد از اسلام، نخستین کسی که از اروپا به ایران سفر کرد و سفرنامه هایی را در این باب نوشت، بنیامین تودلای اسپانیایی بود که در سال 1159 میلادی به کشورهای مختلف از جمله ایران سفر کرد.

بنیامین تودلای اسپانیایی

در قرن نوزدهم اصطلاح جهانگرد یا توریست جایگزین سیاح شد. ثروتمندان فرانسوی به جهت تکمیل تحصیلات و کسب تجربه های لازم زندگی مسافرت می کردند و این جوانان در آن زمان توریست نامیده می شدند. بعدها، این اصطلاح برای افرادی بکار رفت که برای سرگرمی، وقت گذرانی و گردش به فرانسه سفر می کردند. اطلاعات نشان می دهند که مسافرت به جهت استراحت و تفریح از اوایل قرن شانزدهم میلادی شروع شده است.

توسعه ای ارزشمند برای زندگی بهتر

سازمان جهانی گردشگری به اختصار (UNWTO) در مادرید یکی از نمایندگان سازمان ملل متحد بوده که وظیفه هدایت صنعت گردشگری را برعهده دارد. سازمان جهانی گردشگری بعنوان محل گفتگوی کشورها درباره تجارب عملی آنهاست. این سازمان نقش مهمی در ترفیع وضعیت تعهد و توانایی های موجود کشورهای در حال توسعه در زمینه گردشگری دارد.

سازمان جهانی گردشگری

براساس مقاله روز جهانی گردشگری، بهتر است بدانید که جهانگردی بطور کلی انواع مختلفی داشت از جمله جهانگردی تفریحی، جهانگردی درمانی، جهانگردی فرهنگی، جهانگردی مذهبی، جهانگردی ورزشی، جهانگردی تجاری و جهانگردی سیاسی. امروزه، گردشگری یکی از پر رونق ترین فعالیتهای اقتصادی جهان است. این صنعت اکنون در بسیاری از کشورها با رشد سریع تر نسبت به سایر بخشهای اقتصادی، یک صنعت پیشرو تلقی می شود. امروزه، گردشگری بقدری در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آن را صادرات نامریی نام نهاده اند.

کلام پایانی

جهانگردی با انگیزه‏ های مختلف از گذشته در بین انسان ها رواج داشته و آثار مکتوب و به جا مانده از این گردش‏ها به نسل‏های مختلف بشری در شناخت تاریخ و جغرافیای مکان و شرایط زندگی و حکومتی گذشتگان کمک می‏ کنند. به مناسبت روز جهانی گردشگری یا به عبارتی روز جهانی جهانگردی، بهتر است بدانید که جهانگردی می تواند چراغی برای جامعه باشد تا ضمن رونق بخشیدن به اقتصاد خود، با فرهنگها، اقوام و زبانهای مختلف آشنا شده و لذت بودن در کنار مردمی از سرزمینهای مختلف را تجربه نماید.

جهانگردی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو