خواص کاکوتی و مهمترین فواید درمانی آن را بشناسید

خواص کاکوتی و مهمترین فواید درمانی آن را بشناسید


منبع: آرگا

114

1399/7/6

11:54


یکی از گیاهان دارویی با خواص درمانی و فواید بسیار زیاد کاکوتی می باشد. این گیاه به صورت خودرو در مناطق مختلف استان خراسان در مسیر رودها می روید. در این مطلب با خواص کاکوتی و فواید درمانی و دارویی آن آشنا خواهید شد.

خواص کاکوتی و مهمترین فواید درمانی آن را بشناسید

در نقاط مختلف ایران در مسیر جویبارها و رودخانه ها گیاهان خودرو مختلفی یافت می شوند که بسیاری از آن ها به عنوان سبزی صحرایی مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله این گیاهان می توان به نعنا، پونه و کاکوتی اشاره کرد. در این مطلب خواص کاکوتی سبزی صحرایی و فواید درمانی آن را مورد بررسی قرار می دهیم، بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید

نام لاتین گیاه کاکوتی ziziphora tenuior است. کاکوتی دارای عطری خوش، خوشبو  و مقوی معده است و برای ضد عفونی کردن مجاری تنفسی مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه که جز خانواده نعناع است برای خوش طعم کردن ماست و دوغ مورد استفاده قرار می گیرد. فواید کاکوتی همانند آویشن می باشد گیاه آویشن در درمان بیماری های تنفسی مورد استفاده قرار می گیرد اما فواید درمانی کاکوتی در درمان اختلالات گوارشی از جمله اسهال و دل پیچه نیز موثر می باشد.

خاصیت های کاکوتی

خواص کاکوتی و مزیت های این گیاه با ارزش

گیاه کاکوتی که در گویش خراسانی ها به آن آنخ نیز گفته می شود ضد نفخ و مقوی معده می باشد. دارای ترکیبات شیمیایی اسانس (پولگون، منتون، ایزومنتون و منتول)، تانن و فلاونویید ها می باشد. این گیاه مقوی معده، قلب، ضد عفونی کننده و تب بر است. برای رفع و درمان تپش قلب و سردرد های یک طرفه مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین برای بند آمدن خون از بینی موثر است. تمام بخش های این گیاه قابل استفاده می باشند. شما می توانید از برگ های آن در ماست و دوغ استفاده کنید اما بذر آن به عنوان دارو در نظر گرفته می شود. در ادامه فواید مهم کاکوتی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

خواص درمانی کاکوتی

  • کاکوتی دارای طبعی گرم می باشد.
  • برگ های گیاه کاکوتی برای ملایم کردن سینه و بند آمدن اسهال مورد استفاده قرار می گیرند.
  • از دیگر فواید کاکوتی می توان به مقوی معده و ضدعفونی کننده دستگاه تنفس اشاره کرد. بهتر است یک ساعت پس از صرف غذا دم کرده آن را بنوشید.
  • از آنجا که دارای خاصیت بادشکن می باشد جوشانده کاکوتی برای درمان نفخ معده مورد استفاده قرار می گیرد.
  • برای رفع عفونت های بدن و درمان سکسکه و تنگی نفس مورد استفاده قرار می گیرد.
  • فواید کاکوتی همچنین برای سلامت صفرا مفید است. برای بهبود سلامت صفرا صبح و عصر به جای چایی آن را میل کنید. ۳ گرم از آن را در ۲۰۰ سی سی آب بجوشانید و اجازه دهید برای ۲۰ دقیقه دم بکشد.
  • قاعده آور و خلط آور است و همچنین دارای ویژگی باد شکن می باشد. برای رفع باد و یا گاز معده پس از غذا دم کرده آن را میل نمایید.
  • برای تقویت قلب آن را به صورت جوشانده مصرف کنید. ۲ گرم از آن را در ۱۵۰ سی سی آب بجوشانید و پس از ۲۰ دقیقه که دم کشید پس از غذا آن را بنوشید.
  • جوشانده آن برای درمان بیماری های مختلف از جمله تب مالت مورد استفاده قرار می گیرد.
  • باعث جذب بهتر غذا شده و تاثیری منفی بر آهن غذا ندارد.
  • افرادی که دارای بدن ضعیفی می باشند بهتر است حمام کاکوتی بگیرند.
  • از دیگر فواید کاکوتی تقویت نیروی جنسی در آقایان است.

خواص کاکوتی در طب سنتی و فواید درمانی و دارویی آن

خاصیت های دارویی کاکوتی

  • مصرف این گیاه به افراد مبتلا به کیسه صفرا و عوارض کبدی توصیه می گردد.
  • یکی دیگر از خواص کاکوتی تسکین درد و رفع ناراحتی های مختلف می باشد از جوشانده آن برای تسکین درد ها استفاده کنید.
  • برای درمان سرماخوردگی ششی موثر است و استفاده از آن باعث آرام شدن سرفه می شود.
  • بدلیل دارا بودن خاصیت محرک کننده، هضم غذا را آسان می سازد. پس از غذا جوشانده آن را بنوشید این عمل در جذب آهن به بدن هیچ گونه اختلالی ایجاد نمی کند.
  • استفاده از جوشانده این گیاه دارویی برای درمان رماتیسم، سیاتیک و نرمی استخوان توصیه می شود. همچنین می توانید ۳ گرم از آن را در ۳ لیتر آب جوشیده شده ریخته و آن را در وان قرار دهید سپس در وان بنشینید. برای درمان سیاتیک می توانید این گیاه را به صورت ضماد روی محل سیاتیک قرار دهید.
  • برای درمان ورم لوزه ها می توانید جوشانده آن را غرغره کنید.
  • برای درمان سیاه سرفه ۵ گرم از آن را در ۳۰۰ سی سی آب بجوشانید و روزی سه بار آن را مصرف کنید.
  • برای درمان برونشیت مزمن ۳ گرم از آن را در ۳۰۰ سی سی آب بجوشانید و روزی ۴ فنجان میل کنید.
  • از دیگر خواص درمانی کاکوتی می توان به نقش آن در درمان خونریزی بینی اشاره کرد. برای بند آوردن خونریزی بینی می توانید از دم کرده آن استفاده کنید بطوری که پنبه ای را به آن آغشته کرده و جلوی بینی قرار دهید.
  • در فصل تابستان برای خنک شدن بدن می توانید از آن به عنوان نوشیدنی استفاده کنید.

خاصیت دمنوش کاکوتی

استفاده از این گیاه دارویی در دوران بارداری منع شده است. برخی از پزشکان طب سنتی می گویند مصرف کاکوتی در درمان نازایی بسیار موثر می باشد. مصرف کاکوتی نباید بطور مداوم و زیاد باشد پس از هر ۶ روز مصرف آن یک روز از استفاده از آن خودداری کنید.

فواید دیگر کاکوتی

کاکوتی از فواید شگفت انگیزی برخوردار است که در ادامه مطلب شما را با دیگر فواید بی نظیر ان آشنا خواهیم کرد :

ضد سرطان

طبق تحقیقات انجام شده کاکوتی دارای خاصیت ضد سرطانی است و در واقع از بهترین گیاهان به منظور پیشگیری و درمان سرطان معده محسوب می شود.

خواص درمانی کاکوتی

درمان درد قاعدگی

بسیاری از خانم ها از داشتن قاعدگی نامنظم رنج می برند که با کمک کاکوتی کوهی می توانید این مشکل را برطرف کنید همچنین کاکوتی به دلیل داشتن خاصیت ضد درد کمک شایانی به درمان دل درد و کمر درد در دوران قاعدگی می کند، برای تنظیم قاعدگی ۳ گرم از آن را در ۱۵۰ سی سی آب جوشانده و سه بار در روز از آن استفاده کنید.

پاکسازی پوست

با کمک روغن کاکوتی می توانید پوست تان را از آلودگی ها پاک کنید از این رو استفاده از روغن کاکوتی به عنوان یک روش درخشان شدن پوست به شمار می رود.

خاصیت روغن کاکوتی بر سلامت پوست

نحوه تهیه دمنوش کاکوتی

به یک فنجان آب جوش یک گرم کاکوتی خشک شده بیفزایید و اجازه دهید به مدت ده دقیقه بماند تا کاملا دم بکشد سپس می توانید آن را با یک قاشق عسل میل کنید.

فواید عرق کاکوتی

این عرق به دلیل داشتن خاصیت ضد عفونی کنندگی که دارد بهترین نوشیدنی برای رفع معده درد، نفخ شکم و بهبود دستگاه گوارش محسوب می شود.

فواید گیاه کاکوتی و کاربرد دارویی آن

برسی مضرات کاکوتی

۱. طبق تحقیقات انجام شده کاکوتی سبب افزایش فشار خون می شود از این رو افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند باید از مصرف این گیاه دارویی خودداری کنند.

۲. استفاده از این گیاه دارویی در دوران بارداری توصیه نمی شود زیرا این گیاه قاعده آور است و خطر سقط جنین را افزایش می دهد.

۳. به صورت کلی می توان گفت باید از مصرف مداوم و زیاد این گیاه خودداری نمایید.

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما عزیزان مفید و سودمند بوده باشد، در صورت تمایل برای کسب اطلاعات در مورد فواید دیگر گیاهان می توانید به بخش خواص گیاهان دارویی مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو