9 علت مهم گلو درد، از آنفولانزا تا تومور گلو

منبع: سیمرغ

111

1399/7/6

12:11


9 علت مهم گلو درد، از آنفولانزا تا تومور گلو

 گلو درد بسیار آزار دهنده است زیرا حتی فرو بردن آب دهان را سخت می کند پس بهتر است دلایل بروز گلو درد را بشناسید تا زودتر اقدام به درمان آن کنید

 دلایل مهم گلو درد

به طور متوسط افراد 50 بار در دقیقه می بلعند. چگونه این را محاسبه کرده ایم؟ عجیب نیست اگر در این مورد نظری ندارید، زیرا بسیاری افراد قورت دادن های خود را محاسبه نمی کنند – مگر اینکه گلو درد داشته باشند که این امر برایشان محسوس باشد. اگر دچار چنین مشکلی باشید، شما از هر بار فرو بردن مواد که برایتان دردناک است، آگاه خواهید بود، حتی اگر آن ماده آب دهانتان باشد. 

نشانه های گلودرد یکی از شایع ترین دلایل مراجعه افراد به پزشک است، طبق بررسی بین المللی مراقبت های پزشکی، دلایل دیگر مراجعه عبارتند از فشار خون بالا، مشکلات کمر و جوش. 

نشانه های گلودرد می توانند خیلی حاد – خیلی ناگهانی بروز کرده و به مدت طولانی هم طول می کشد – یا مزمن باشند، به این معنا که گلودرد می تواند برای هفته ها و یا حتی ماه ها طول بکشد. جان اینگل، متخصص حنجره و استادیار گوش و حلق و بینی در مرکز پزشکی راچستر، می گوید در برخی موارد نشانه ها در طول زمان نوسان دارند و باعث می شوند تصور کنید آنها بیشتر از یک گلودرد ساده هستند. 

دلایل گلو درد گاهی گیج کننده هستند – حتی برای پزشکان. اینگل می گوید، اگر دچار علائمی هستید که شدید و یا پایدار هستند، فورا به پزشک عمومی خود و یا یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. به برخی از این علائم دقت کنید و ببینید چگونه و کجا گلو درد شما کمتر می شود. 

1- سرماخوردگی ها

عفونت های تنفسی فوقانی که به خاطر ویروس ها به وجود می آیند – مانند سرماخوردگی های معمولی – متداول ترین دلیل گلودرد هستند. این مورد معمولا با گلوی تحریک آموز یا گرفتگی بینی شروع می شود. سپس علائم دیگری مانند عطسه، سرفه و آب ریزش بینی ظاهر می شوند. برخی از این ویروس ها مستقیما گلوی شما را مورد حمله قرار می دهند که باعث می شوند زخمی به شکل لایه ای ظریف در حلق شما، واقع در نزدیکی لوزه، به وجود آید. 

ابراهیم آلاوا، استادیار در دپارتمان بیماری های حنجره و جراحی سر و گردن در دانشگاه مرکز علوم سلامت در تگزاس در دانشکده ی پزشکی هاستون، می گوید این باعث ایجاد سوزشی می شود که حتی وقتی چیزی فرو نمی برید هم ادامه دارد.

حتی اگر ویروس ها به گلوی شما حمله نکرده باشند، باز هم به خاطر سرفه کردن ها و صاف کردن گلو خود، نوعی سوزش در گلوی خود حس می کنید. در این مورد گلوی شما فقط هنگام بلعیدن مواد احساس درد می کند. دیگر مایعات و همچنین داروهای ضدالتهاب و غیراستروئیدی  (NSAID)، می توانند موثر باشند و با مصرف آنها طی چند روز احساس بهتری خواهید داشت. 

بیشتر بدانید : 7 نشانه که می گوید سرماخوردگی شما جدی تر از آن است که فکر می کنید

2- آنفلوآنزا

گلودرد لزوما نشانه ی آنفلوآنزای ویروسی نیست، اما به هرحال آنفلوآنزا با گلودرد همراه است. در سرماخوردگی، سرفه کردن می تواند گلوی شما را تحریک کند و باعث تشدید درد شود. این یکی از تفاوت های این دو است. گرچه سرماخوردگی معمولا به تدریج ظاهر می شود. اما معمولا شروع آنفلوآنزا خیلی محسوس و چشمگیر است. اینگل می گوید: شما ممکن است در هر دو دچار گلو درد شوید، اما گلو درد مربوط به آنفلوآنزا خیلی شدیدتر است. علاوه بر این آنفلوآنزا با بدن درد، تب شدیدتر و خستگی همراه است. اگر فکر می کنید که دچار آنفلوآنزا شده اید، حتمت به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک به شما ضد ویروس هایی مانند تامی فلو (Tamiflu) معرفی می کند که می تواند طول دوره بیماری را کوتاه کند. 

بیشتر بدانید : آنفولانزا و هر آنچه باید بدانید، از علائم تا درمان

3- عفونت های باکتریایی

گلودردهایی که بر اثر عفونت های باکتریایی به وجود آمده اند – مانند گلو درد یا التهاب لوزه ها – ممکن است خیلی شدید باشند. احتمالا تاکنون دچار گلو درد شده و با آن آشنایی دارید که تنها 10 درصد از بزرگسالان از این مسئله شکایت دارند. 

برخلاف سرماخوردگی، گلو درد با سرفه و عطسه همراه نیست. آنچه وجود دارد گلو دردی است که خیلی به سرعت شروع شده و می تواند باعث درد شدید در هنگام بلعیدن شود. همچنین ممکن است دچار مشکل تنفسی، تب و تورم غدد لنفاوی در گلوی خود شوید. اگر تب هم دارید که مکررا در حال افزایش است، حتما به پزشک مراجعه کنید. ممکن است یک معاینه ی پزشکی به استرپتوکوکی اشاره کند – وجود چرک در پشت لوزه ها. برای مبارزه با باکتری ها، گلبول های سفید خون شما افزایش می یابند. ( نگاه کردن به گلو در آینه هیچ کمکی نمی کند؛ مردم اغلب تصور می کنند که می توانند چرک را در گلوی خود پیدا کنند، اما معمولا ذرات کوچک سنگی مانند و حتی ذرات غذا را مشاهده می کنند. پس این مشکل را به متخصصان واگذار کنید.)

4- مونونوکلئوز

مونونوکلئوز به عنوان بیماری بوسیدن معروف است زیرا که از طریق بزاق منتقل می شود. ویروس Epstein-Barr  دلیل این بیماریست و در بین افراد جوان رایج تر می باشد. تشخیص مونو سخت است، زیرا هم به تدریج و هم سریع اتفاق می افتد. علائم رایج این بیماری عبارتند از گلو درد، تب، خستگی و متورم شدن گلو و غدد زیر بغل. علائم آن ممکن است نوسان داشته باشند و یا به مدت چندین هفته طول بکشند. اگر شما نیز دچار چنین علائمی هستید، به پزشک مراجعه کنید.

گاهی اوقات مونو خیلی شبیه به گلودرد به نظر می رسد. اگر تشخیص پزشک گلو درد باشد و برای درمان آن آنتی بیوتیک تجویز کند، ممکن است جوش های ریز و صورتی، مانند سرخک در بدن خود مشاهده خواهید کرد. بنابراین برای اطمینان از پزشک بخواهید که گلوی شما را تست کند. بیماری مونو ممکن است با چیزی به نام آزمون مونواسپات تایید شود، اما درمانی برای ویروس وجود ندارد. آلاوا می گوید:" باید منتظر بمانید تا این بیماری به تدریج بهتر شود." به هرحال اگر درد قابل ملاحظه ای در گلوی خود دارید، احتمالا پزشک استروئید تجویز می کند. استروئید التهاب را کمتر کرده و بلعیدن را برای شما راحت تر می کند. 

5- حساسیت ها

حساسیت ها که به یونجه معروف هستند – عطسه، آب ریزش از چشم و آبریزش بینی که پس از تنفس مواردی مانند گردو غبار و یا شوره دچار آن می شوید – می توانند باعث بروز ناراحتی در گلو شوند. این نوع گلو درد معمولا با نوعی خارش و درد همراه است که آزار دهنده تر از گلو درد معمولی می باشد. در فصل هایی که حساسیت شما شدیدتر می شود، این گلو درد نیز بدتر خواهد شد. برخی غذاها نیز می توانند باعث گلو درد شوند و علائم آنها نیز طوری است که اصلا فکر نمی کنید مربوط به غذایی باشد که خورده اید. اینگونه غذاها با مشکلاتی همراه هستند، از جمله سوزش گلو، خارش دهان و مشکلاتی در معده و دستگاه گوارش مانند دل درد و اسهال. اگر این علائم را پس از یک وعده ی غذایی – به ویزه خوردن آجیل، مرکبات، غلات و یا لبنیات – مشاهده کردید، بهتر است از پزشک خود درخواست یک تست آلرژی کنید. حساسیت غذایی در هر سنی می تواند ظاهر شود و فقط مربوط به کودکان نیست. 

6 -رفلکس حنجره و حلق (LPR)

 رفلکس حنجره و حلق یا LPR شبیه بیماری رفلکس معده به مری  است، به جز اینکه LPR روی گلو تاثیر می گذارد، که به عنوان reflux خاموش شناخته می شود، زیرا معمولا علائمی که انتظار دارید، مانند ترش کردن و دل درد، را به دنبال ندارد. در LPR اسیدها یا مایعات هضم کننده، از طریق مری به بالا و به سمت گلو یا حنجره می روند، جایی که تارهای حساسی وجود دارد. شکم و مری شما دارای مکانیزم دفاعی است که می توانند اسیدها را خنثی کنند، اما گلوی  دارای چنین ویژگی نیست. 

اینگل توضیح می دهد که" گلو حساسیت بیشتری دارد، حتی مقدار کمی از این ماده ی اسیدی هم می تواند باعث آزار شدید شود." در نتیجه ممکن است گلو درد را به همراه گرفتگی صدا، در هنگام صبح تجربه کنید. همچنین ممکن است دچار سرفه های خشک شوید و دائم گلوی خود را صاف کنید و یا اینکه احساس کنید یک قطعه غذا در گلوی شما مانده است. این علائم در طول زمان حالت نوسانی دارند، کم و زیاد می شوند. اگر تشخیص پزشک LPR باشد، ممکن است pH شما یا وجود مقدار آنزیم های هضم کننده  را در گلوی تست کند. به وسیله ی آنتی اسیدها و یا کاهش دهنده های اسید معده معالجه می شوید. کم کردن چربی غذا، کم کردن ادویه در غذا و اجتناب از الکل و کافئین نیز موثر هستند. 

بیشتر بدانید : رفلاکس معده | علت رفلاکس معده و درمان آن

7- هوای خشک

sore-throat.jpg

هوای خشک زمستان برای گلو خیلی خوب نیست. حرارت اجباری موجود در هوا و کم شدن رطوبت هوا مربوط به این فصل هستند که در هنگام تنفس آن را به داخل می برید. اگر شما از طریق دهان تنفس می کنید – چه به خاطر مشکلات تنفسی از بینی و یا به خاطر اینکه کلا در هنگام خواب دهانتان کمی باز می ماند – حتی در معرض خطر بیشتری برای خشکی گلو هستید. در واقع بینی به عنوان یک مرطوب کننده ی هوا عمل می کند، قبل از اینکه هوا را به داخل ریه های خود ببرید. 

اینگل می گوید " اگر از طریق بینی نفس می کشید، هوای خشکی که از طریق دهان به داخل می کشید، خیلی آسیب رساننده تر خواهد بود." این امر باعث می شود وقتی از خواب بیدار می شوید دچار خارش شدید در قسمت گلوی خود شوید. با افزایش میزان رطوبت دهان خود می توانید این مسئله را بهبود بخشید. نوشیدن آب فراوان در طول روز و مرطوب نگاه داشتن گلو کمک بزرگی می کند. استفاده از دستگاه های بخار ساز در اتاق خواب نیز بسیار موثر می باشد. اما اگر با تمام این احوال هنوز هم چنین علائمی مشاهده می کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید، ممکن است دچار آپنه ی خواب هستید. 

8- فشار عضلانی

ممکن است در تماشای یک بازی فوتبال چند باردر لحظات حساس صدای خود را به شدت بالا برده باشید. اما به هرحال با به کار بردن ماهیچه ها به روش اشتباه، ممکن است دچار گلو درد هم شوید. این نوع گلودرد بیشتر در افرادی دیده می شود که تازه شغل خود را عوض کرده و در شغل جدید خود باید زیاد صحبت کنند، آن هم به روش متفاوت ، یا افرادی که در طول روز از صدای خود استفاده می کنند، مانند معلم ها و بازیگران. اتفاقی که در اینجا رخ می دهد این است که این افراد از عضلات زیاد و حتی عضلات اضافه تر برای ایجاد صدا استفاده می کنند و در نتیجه دچار گلو درد مزمن می شوند. گرفتگی عضلات معمولا توسط یک دکتر صدا یا vocologist تشخیص داده می شود. اما پزشک شما به دنبال توضیحات جدید تری در مورد این نوع گلو درد است. به هرحال این گلو درد با صدا درمانی بهبود می یابد. 

9- تومورهای گلو

ممکن است در قسمت های بالای گلو یا پایین گلو و یا در قسمت حنجره دچار سرطان شوید. گاهی اینگونه سرطان ها در دهه ی 40 زندگی افراد تشخیص داده می شود، اما به طور متداول در دهه ی 50، 60 و یا 70 چنین سرطانی در افراد تشخیص داده می شود. علل بروز چنین سرطان هایی سیگار کشیدن و استفاده ی زیاد از نوشیدنی های الکلی می باشد. علائم نگران کننده عبارتند از گلو درد مداوم، گرفتگی صدا که در طول 2 هفته بهبود حاصل نمی شود، داشتن مشکل در بلع غذا یا فرو دادن بزاق دهان، کاهش وزن، مشکل در تنفس، و سرفه ی همراه با خون. 

اینگل می گوید " معمولا گلو درد مربوط به سرطان یا تومور به صورت ثابت و ملایم شروع می شود. این درد در طولانی مدت اصلا بهبودی پیدا نمی کند و بدتر هم می شود." اگر چنین علائمی را مشاهده کردید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. طی درمان های اولیه، پزشک به شما  سی تی اسکن تجویز خواهد کرد، اما بهتر است قبل از هرچیزی یک پزشک گوش، حلق و بینی را ببینید. این پزشکان laryngoscopy  ( دیدن حنجره) انجام می هند. یک نوار انعطاف پذیر به همراه یک دوربین از طریق بینی وارد حنجره شده و به پزشک اجازه می دهد گلو و حنجره ی شما را برای علائم سرطان، بهتر معالجه کند. این فرایند ارزان تر و مفیدتر از سی تی اسکن است – علاوه بر این در معرض هیچ اشعه ی مضری قرار نمی گیرید. 

بیشتر بدانید : گلو درد طولانی مدت نشانه سرطان تیروئید است

بیشتر بدانید : این نوع گلودرد را جدی بگیرید

بیشتر بدانید : چرا احساس می کنم چیزی در گلویم گیر کرده؟ علت و درمان

بیشتر بدانید : رهایی از گلو درد با چند راهکار خانگی

بیشتر بدانید : درمان گلودرد با غرغره های طبیعی

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ / منبع: healthline

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو