دو تئاتر در فضای باز پرتماشاگر شدند/ چالش جدید در فصل سرما

منبع: ایران آرت

67

1399/7/6

13:02


نمایش‌هایی که در فضای باز و توسط کارگردانان و بازیگران شناخته شده اجرا می‌شوند در این روزها با استقبال بیشتری همراه هستند.

ایران آرت: فهیم پناه‌آذر در همشهری نوشت: روزهای پاییز امسال متفاوت‌تر از سال‌های قبل است. پاییزی که تماشای تئاتر می‌توانست یکی از بهترین انتخاب‌هایش در روزهای کوتاه پاییزی باشد. اما نمایش‌های امسال پاییز در حالی اجراهای خود را شروع کردند که به‌خاطر ویروس کرونا و آغاز موج سوم آن، گروه‌های نمایشی امیدی به تماشاگر خود ندارند اما باز هم برای حیات تئاتر، روی صحنه می‌روند.

در این میان آثاری که اجرا می‌شوند؛ 2 نمایش "عشق روزهای کرونا"‌ محمد رحمانیان و "در انتظار گودو" امیررضا کوهستانی با اجرای خود در فضای باز و البته حضور بازیگران شناخته‌ شده‌شان توانستند در این روزها بیشترین تماشاگر را داشته باشند.

فیلم- تئاترهای مهجور اما محبوب

در میان اجراهای نمایشی گاهی نیز خبر انتشار فیلم- تئاترهایی به گوش می‌رسد. آثاری که می‌توانست نویدبخش برای هنرمندان تئاتر باشد و تولید انبوه و فراگیری آن بتواند گوشه‌ای از مشکلات و بیکاری‌ها را حل کند. اما به واسطه نبود حمایت و بودجه کافی هرازگاهی یکی از تئاترها به شکل فیلم- تئاتر تولید و منتشر شده و گاهی از فیلم‌-تئاترهای گذشته در ویترین کتابفروشی‌ها و... دیده می‌شود. در بازار داغ فیلم- تئاتر از آثار اپرای عروسکی بهروز غریب‌پور تا نمایش‌های موفق روی صحنه چون "سیزیف" محمد برهمنی، "باغ آلبالو" اکبر زنجانپور، "گلن گری، گلن راس" و "سنگ در جیب‌هایش" پارسا پیروزفر، "زمین مقدس" ایوب آقاخانی و... دیده می‌شود. این آثار نمایشی با قیمت ۸ تا ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

تماشاگران در فضای باز

این روزها نزدیک به ۳۰ نمایش در تماشاخانه‌ها اجرا می‌شوند، نمایش‌هایی که در مقایسه با اجراهای قبلی حداکثر ۲۰ تا ۳۰ اجرا دارند و با وجود رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اجرا و زحمات شبانه‌روزی خود پذیرای اندک تماشاگران هستند. هر چند در این میان نمایش‌هایی نیز روی صحنه می‌روند که با داشتن متن و کارگردانی قابل‌قبول و بازی‌های توانا و بازیگرهای شناخته شده همچنان تماشاگرشان را دارند. اما با نگاهی به وضعیت پیش‌فروش بلیت‌های نمایش دیده می‌شود که عموما اگر نمایشی خوب باشد تماشاگر خود را همراه دارد. با این حال نمایش‌هایی که در فضای باز و توسط کارگردانان و بازیگران شناخته شده اجرا می‌شوند در این روزها با استقبال بیشتری همراه هستند و باید دید با سرد شدن هوا در هفته‌های پیش‌رو باز هم نمایش‌هایی در فضای باز اجرا خواهند شد؟

محمد رحمانیان به تهیه‌کنندگی آزیتا موگویی "عشق روزهای کرونا" را اجرا می‌کند. نمایشی که در این روزها به نسبت دیگر تئاترها فروش خوبی داشته و اجرای خود را در فضای باز تالار وحدت ادامه می‌دهد. رحمانیان این نمایش را با قیمت ۵ تا ۱۵۰ هزار تومان اجرا می‌کند. فضای باز پردیس باغ کتاب هم نمایش "در انتظار گودو" را دارد. نمایشی که کوهستانی آن را کارگردانی کرده و توانسته تماشاگران خود را داشته باشد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو