مجید راستی: وجود کتابخانه از نیازهای جدی جامعه است / ناشران تجدید چاپ کتاب را در اولویت قرار دهند

80

1399/7/6

13:28


مجید راستی معتقد است، ناشران باید به تجدید چاپ کتاب اهتمام داشته باشند تا آثار خوب تکثیر و به دست عموم مخاطبان برسد.

مجید راستی: وجود کتابخانه از نیازهای جدی جامعه است / ناشران تجدید چاپ کتاب را در اولویت قرار دهند

سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مجید راستی نویسنده، با این توضیح که تعدد کتاب‌های ترجمه به‌معنای اضافه‌کاری و غلط بودن همه آن‌ها نیست به هنرآنلاین گفت: درصد بالا رفتن کتاب‌های ترجمه‌ به مسایل اقتصادی نشر برمی‌گردد، چرا که آماده‌سازی کار تالیفی و هزینه‌های آن بسیار بیشتر است. در ترجمه تصویرسازی آماده است و بخش مهمی از هزینه‌ حذف می‌شود. مسئله دیگر کپی‌رایت است. معدود ناشرانی هستند که حق کپی‌رایت را خریداری می‌کنند. در نتیجه گرایش به سمت نشر کتاب‌های ترجمه چندین برابر شده است.

او تجدید چاپ کتاب را یکی مهم‌ترین فعالیت‌هایی دانست که ناشران باید به آن اهتمام داشته باشند و افزود: با توجه به شمارگان کم کتاب‌ها نسبت به تعداد دانش‌آموزان لازم است کتاب‌های خوب ناشران تکثیر شود تا به دست عموم مخاطبان برسد. وزارت ارشاد می‌تواند از تجدید چاپ کتاب‌های خوب حمایت کند. از واجبات است که یک کتاب خوب و مناسب را همه بخوانند اما نکته این‌جاست که باید در دسترس باشد. به نظرم ناشران باید در کنار چاپ مجدد کتب، عناوین جدید نشر دهند نه بالعکس. در مبحث ترجمه وضعیت متفاوت است و گاهی یک کتاب از سوی 5- 6 ناشر هم‎زمان منتشر می‌شود و به راحتی بدست خواننده می‌رسد.

نویسنده مجموعه چهار جلدی "پسر کوچولویی به نام غوره" بخش عمده گستردگی کتاب‌های بازاری را به توجه مصرف‌کننده آن نسبت داد و تصریح‌کرد: انواع محصول در همه صنایع وجود دارد این مشتری است که نباید پول خود را دور بریزد. پس در این زمینه مشکل فرهنگی داریم و باید به آن نگاه جدی شود. شخصی که در پی جنس خوب است کتاب بی‌کیفیت هم نمی‌خرد ولی وقتی شناخت نباشد و آن‌هایی که وظیفه دارند کمک بدهند غایبند، شاهد این مشکلات هستیم. چرا که تولیدکننده هم به این سمت می‌رود که کیفیت را کم کند. بنابراین خانواده‌ها باید نقش خود را در این زمینه به صورت فراگیر و جدی‌تر بازی کنند و صاحب فکر و اندیشه باشند. 

او وجود کتابخانه در سراسر کشور را از نیازهای جدی جامعه دانست و ادامه داد: کتابخانه‌ها در سراسر کشور به شکل منصفانه تقسیم‌بندی نشدند. به مناطقی سفر کردم که اصلا کتابخانه ندارند. دانش‌آموزان باید عضو کتابخانه‌هایی در دسترس باشند. تعداد کتابخانه‌ها 20 برابر شود و وقتی تعداد کتابخانه‌ها زیاد شد نیاز است از هر کتاب 20 هزار نسخه تکثیر شود. این روند موجب می‌شود کودک و نوجوان در پی کتاب‌های جدید باشند و خانواده‌ها مجبورند برای کتاب خواندن فرزند خود هزینه کنند. البته یکی از دلایل وجود مهم و تاثیرگذار کتابخانه‌ها این است بچه‌هایی که خانواده‌های آن‌ها امکانات مالی مناسبی ندارند با عضویت به انواع کتاب‌ها دسترسی پیدا می‌کنند.

راستی با تاکید بر این که کتاب خلاقه نوشتن برای کودکان و نوجوانان زمان می‌برد، اظهارداشت: برخی نویسندگان در طول یک سال 50 کتاب می‌نویسند. به نظرم یک نویسنده هر چقدر هم پرکار باشد نمی‌تواند این تعداد کتاب بنویسد مگر رونویسی کند. وقت آن رسیده اتفاقات عقلانی‌تر پیش برود وگرنه همین‌طور گرفتار روزمرگی خواهیم بود. حرف از کار و تلاش فرهنگ است اما در عمل کارها معمولی است. کارهای خوب نیز باید دیده و حمایت شوند. نویسنده‌ای که سه کتاب را در طول یک سال نوشته نباید معادل نویسنده‌ای که در 15 روز سه کتاب می‌نویسد، دستمزد دریافت کند. به هر حال نویسنده‌ها کار خود را می‌کنند ولی دوست داریم شرایط به همه ما کمک کند کار کمتر ولی با کیفیت‌تر تولید کنیم.  

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو