به این ترتیب متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکنی که تا پایان دی‌ماه قرارداد اجاره‌شان منعقد شود برای سال جاری می‌توانند وام ودیعه مسکن را دریافت کنند.

 البته بنا به گفته پروانه اصلانی - مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی - در شرایط فعلی ثبت نام جدید برای وام ودیعه مسکن انجام نمی‌شود. افرادی که پیش‌تر ثبت‌نام کرده‌اند ساماندهی می‌شوند و مبالغی که برای پرداخت وام ودیعه مسکن در نظر گرفته شده به متقاضیان واجد شرایط به مرور و تدریجی پرداخت خواهد شد.

اصلانی اعلام کرده که حدود ۵۰۰ هزار نفر تا کنون مدارک خود را بارگذاری و به مرور به بانک‌ها معرفی می‌شوند.   پیش از این محمود محمودزاده - معاون وزیر راه و شهرسازی - تعداد کل متقاضیان واجد شرایط دریافت وام ودیعه مسکن را ۳۵۵ هزار نفر اعلام کرده بود. با این حساب به نظر می‌رسد همه متقاضیان به بانک معرفی می‌شوند و هر زمان که عدم احراز شروط دریافت این تسهیلات محرز شود از روند پرداخت وام کنار گذاشته می‌شوند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن درباره آخرین آمار ثبت نام متقاضیان وام اجاره گفته است: پیش‌تر و در زمان ثبت نامی که تعیین شده بود، دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر پیامک درخواست وام ودیعه مسکن ارسال کرده بودند که از این میزان، تعدادی کد ملی مخدوش داشتتند. حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر کد ملی صحیح داشتند که به آنها پیامک ارسال شده و به مرور مدارک خود را بارگذاری و تکمیل درخواست می‌کنند. تاکنون حدود ۵۰۰ هزار نفر تکمیل درخواست کردند و به مرور به بانک معرفی می‌شوند و در فرآیند دریافت وام ودیعه مسکن، قرار می‌گیرند.

پرداخت وام اجاره در بانک‌ها به کندی انجام می‌شود و به نظر می‌رسد کماکان این مشکل وجود دارد. رئیس کمیسیون عمران مجلس گفته که تا کنون به حدود ۲۲ هزار نفر وام ودیعه مسکن پرداخت شده که همکاری و همراهی لازم در سیستم بانکی برای پرداخت تسهیلات وجود ندارد.

رضایی کوچی اعلام کرده که در هفته جاری متولیان امر از بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی برای پیگیری و رفع موانع پرداخت وام ودیعه مسکن به کمیسیون عمران مجلس دعوت خواهند شد.

با شیوع ویروس کرونا دولت تصمیم گرفت برای کمک به خانوارهای اجاره‌نشین تسهیلات پرداخت کند. این وام در تهران ۵۰ میلیون تومان، ‌ کلانشهرها ۳۰ میلیون و شهرهای کوچک ۱۵ میلیون تومان است که به مستأجران واجد شرایط دارای قرارداد معتبر پرداخت شود. سود این وام ۱۳ درصد است و مستأجران در تهران ماهانه ۵۴۰ هزار تومان، ‌ کلانشهرها ۳۲۰ هزار و سایر شهرها ۱۶۰ هزار تومان پرداخت خواهند کرد. با وجود تقاضای ۲.۲ میلیون نفری تنها ۳۵۵ هزار نفر واجد شرایط دریافت این وام هستند و البته وزارت راه و شهرسازی هشدار داده در هر زمان که مالکیت متقاضیان احراز شود از لیست دریافت این وام کنار گذاشته می‌شوند.