مجازات برای افرادی که ماسک نمی‌زنند

59

1399/7/6

15:30


مجازات برای افرادی که ماسک نمی‌زنند

سلامت نیوز:بالارفتن تعداد مبتلایان به بیماری کرونا و نیز فوتی‌های کووید19 در کشور بالاخره موجب واکنش رییس‌جمهوری شد. در چند هفته اخیر تعداد مبتلایان جدید و قربانیان کرونا بالا گرفته است اما همزمان دورکاری در تهران و برخی شهرها لغو شده است! همچنین شلوغی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در پایتخت به‌دلیل اجرای طرح ترافیک و عوامل دیگر موجب شده تا وضعیت استان تهران و نیز بسیاری از استان‌های دیگر کشور در وضعیت قرمز قرار بگیرند.

به گزار سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،روز گذشته 3204‌بیمار جدید شناسایی و 172‌بیمار کرونایی نیز فوت کردند.بر‌اساس آخرین آمار وزارت بهداشت و درمان که ظهر روز گذشته از سوی سخنگوی وزارت بهداشت و درمان اعلام شد 3204‌بیمار جدید کرونایی در کشور شناسایی شده‌اند که از این تعداد 1274‌نفر در بیمارستان‌های کشور بستری شدند. همچنین با فوت 172‌بیمار دیگر در فاصله ظهر روز جمعه تا ظهر روز شنبه در کشور مجموع جان‌باختگان کرونایی کشور به 25‌هزار و 394‌نفر رسید.

خانم سیماسادات لاری همچنین اظهار داشت: ۴۰۴۱‌نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت درباره وضعیت ابتلا به کرونا در استان‌های مختلف کشور نیز اظهار داشت: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان‌شرقی، خراسان‌جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان‌رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان‌غربی، مرکزی، کرمان، خراسان‌شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند. وی در توضیح استان‌های در شرایط هشدار گفت: استان‌های کهگیلویه‌و‌بویراحمد، چهارمحال‌و‌بختیاری، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.


مقررات جدید برای تهران

افزایش درصد ابتلا به فوتی در تهران و حتی برخی شهرهای دیگر موجب نگرانی کادر درمان و مسوولان وزارت بهداشت شده است. رییس‌جمهوری نیز صبح دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا به افزایش آمار کرونا در کشور واکنش نشان داد. حسن روحانی دراین باره با بیان اینکه امروز ما وارد ماه هشتم مقابله با کرونا شدیم، اظهار کرد: ممکن است عده‌ای دستورالعمل‌های بهداشتی را مراعات نکرده باشند، اما همیشه آمار را که بررسی کنیم به‌جز آمارهایی که موارد مراعات نشده، می‌بینیم ۴۸ تا ۵۳‌درصد مراعات کرده‌اند.

این آمار البته پایین است و دل‌مان می‌خواهد که بالای ۹۰‌درصد باشد، اما در عین حال همیشه نیمی از جمعیت و بیش از نیمی از جمعیت همراه بودند و همراهی کردند و از مردم می‌خواهیم این همکاری‌ها را افزایش بدهند تا از این مراحل عبور کنیم. روحانی با یادآوری اینکه زمانی که کرونا در دی ماه سال گذشته در چین آغاز شد، کمتر کسی فکر می‌کرد این بیماری عالم‌گیر شود، ادامه داد:

آن زمان می‌گفتند یک استان دچار مشکل شده که آن هم قرنطینه و اصلاح می‌شود کسی این فکرها را نمی‌کرد، همه اخباری که در دنیا مطرح می‌شد همه درباره ووهان بود اما در همان حین ناگهان این بیماری از مرزها عبور کرد و سرازیر شد. رییس‌جمهوری افزود: اول که اروپا هنوز مبتلا نشده بود بیشتر این بیماری را توضیح داده و نواقص کشورهای مبتلا را بیان می‌کردند. زمانی که گرم انتقاد گرفتن بودند یک مرتبه دیدند سیل، فرش زیرپای‌شان را برد و این بیماری همه کشورهای‌شان را فرا گرفت و همه نقدها یکباره خاموش شد.


بیماری که ماندگار شد

روحانی با بیان اینکه برخی فکر می‌کردند این بیماری آمده، مدتی هست و بعد می‌رود، تاکید کرد: اما معلوم شد این بیماری از بیماری‌هایی که جزو اجداد این بیماری است خطرناک‌تر است. بعد فکر می‌کردند این بیماری در زمستان است و وقتی هوا گرم شود تمام می‌شود احساس‌شان این بود که این بیماری مانند آنفلوآنزاست اما گرم شدن هوا نه تنها اثر نداشت بلکه در گرم‌ترین نقطه کشور این بیماری اوج گرفت.

رییس‌جمهوری گفت: بعد آمدند گفتند ما رسیدیم به داروهایی و فکر می‌کردند با این داروها این مساله حل می‌شود، تبلیغات کردند که از ما بخرید اما در عین حال هنوز تا امروز یک درمان قطعی برای این بیماری پیدا نشده است. تصور می‌شد هر‌جا این بیماری رفت و افراد مبتلا شدند دیگر سراغ مردم آن شهر نمی‌رود، خیلی‌ها می‌گفتند ایمنی جمعی ایجاد می‌کند یا تصور می‌شد اگر کسی یکبار دچار این بیماری شد یک سال و دو سال دیگر دچار این بیماری نمی‌شود، ولی در عمل دیدیم اینگونه نیست.


تصمیم برای محدود‌سازی

اعمال سیاست‌های محدود‌کننده یکی از اقداماتی بود که دولت‌ها برای مقابله با کرونا به‌کار بستند که البته نتیجه چنین تصمیم‌گیری‌هایی چند هفته بعد به‌طور مشخص نمود پیدا کردند. روز گذشته رییس‌جمهوری نیز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه تصویب کردیم ستاد استانی بتواند برای خودش مواردی را محدود کند، اظهار کرد:

مساجد، تالارها، باشگاه‌ها، شهربازی و نماز جمعه و حوزه‌های علمیه و موارد اینچنینی را به ستاد استانی بسپریم که اگر احساس کردند لازم است این‌ها برای یک هفته تعطیل شوند، پیشنهاد آن را به ستاد مقابله با کرونا در مرکز می‌دهند تا اگر مقبول واقع شد، انجام شود و کمی از شرایطی که الان در آن قرار گرفتیم، عبور کنیم.روحانی در ادامه افزود: دومین نکته عدم نظارت است.

هر چه نظارت را بیشتر کنیم برای اینکه به اهداف‌مان برسیم اهمیت دارد. اقدامات ناکافی مشکلات ما را افزایش می‌دهد. اگر کسی یکبار گرفت و خوب شد نگوید تمام شد. چنین امانی به کسی داده نمی‌شود و باید همچنان مراقبت‌ها را ادامه دهند. باید به مردم اعلام کنیم ناچاریم مقررات و نظارت‌ها را تشدید کنیم. سازمان صدا و سیما، فضای مجازی، علما و بزرگان باید فرهنگسازی را توسعه دهند چراکه راهی جز این نداریم. روحانی تاکید کرد:

فعلاً از کسی که ماسک نمی‌زند به سادگی عبور نخواهیم کرد. افراد باید به کسی خدمت دهند که ماسک دارد، حالا راننده تاکسی، اتوبوس، مغازه و بانک باشد. بنابراین اگر خدمت‌دهنده مراعات نکند به نوعی با او برخورد خواهد شد که قرار شد چارچوب آن مشخص شود. به اندازه کافی ابزار داریم که تشخیص دهیم فرد در خیابان ماسک دارد یا ندارد و می‌توانیم تشخیص دهیم کسی که ماسک نمی‌زند چه کسی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو