کاسه‌ساز: بسیاری از سینماگران حوزه مقاومت و دفاع مقدس امروز خانه‌نشین هستند

133

1399/7/6

15:30


کارگردان فیلم سینمایی "محافظ" می‌گوید محتوای یک فیلم شرط ماندگاری آن است و حتی از ساختار نقش مهم‌تری در مانایی یک اثر دارد.

کاسه‌ساز: بسیاری از سینماگران حوزه مقاومت و دفاع مقدس امروز خانه‌نشین هستند

 سرویس سینمایی هنرآنلاین: محمدجواد کاسه‌ساز کارگردان سینمای جنگ و دفاع مقدس، در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره شئون مختلف دفاع مقدس، بیان کرد: با گسترده شدن مفهوم مقاومت، جشنواره فیلم دفاع مقدس به جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تغییر نام داد و رویکردهای خود را با مقتضیات روز منطبق کرد، چراکه این مفهوم بسیار گسترده‌تر از دفاع مقدس است.

او با بیان این که فیلمساز باید از جامعه و زمان خود جلوتر باشد، تصریح کرد: این که نگاه فیلمسازان جوانی که جنگ را ندیده‌اند با سینماگران دوران دفاع مقدس، به مقوله جنگ متفاوت باشد، امری طبیعی است چراکه مفاهیم، ارزش‌ها و آرمان‌های جامعه باید با زبان روز به مخاطب ارائه شود.

کارگردان فیلم سینمایی "پروانه‌ای در مه" با اشاره به لزوم حمایت از سینماگران حوزه دفاع مقدس، تأکید کرد: در سال‌های گذشته، بی‌مهری‌های زیادی در حق سینماگران حوزه مقاومت و دفاع مقدس شده‌ است. بسیاری از سینماگران این حوزه که پیش‌تر آثار درخور توجهی ساخته بودند، امروز خانه‌نشین هستند. بخش جشنواره جشنواره‌ها در جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت می‌تواند دوباره نام بسیاری از این افراد را بر سر زبان‌ها بیندازد و بار دیگر توجه مدیران فرهنگی را به این عرصه متمرکز کند.

مدیر امور انتخاب و ارزشیابی شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تأکید کرد: استعدادیابی در حوزه سینما امری بسیار مهم و جدی است، اما نباید از کارگردانان حرفه‌ای و آزموده‌ای که سال‌ها تجربه کار در این عرصه را دارند و امروز خانه‌نشین هستند، غافل شد؛ این افراد سرمایه‌های سینما هستند و برگزاری بخش جشنواره جشنواره‌ها کمک شایانی به این امر است. این بخش فرصتی مغتنم برای محک خوردن آثاری است که در 40 سال گذشته عنوان بهترین را در جشنواره‌های داخلی کسب کرده‌اند.

وی افزود: در این بخش می‌توان تفاوت‌های آثار سینمایی تولیدشده در دفاع مقدس را در 40 سال گذشته به‌وضوح دید؛ البته این بخش تذکری برای مسئولان فرهنگی نیز هست تا بیش از گذشته به سینمای دفاع مقدس بها دهند.

کاسه‌ساز ادامه داد: تفاوت موجود در محتوای آثار دفاع مقدس طی گذشت این سال‌ها، امری طبیعی است چرا که هر فیلمسازی بنا به نسل خود و از نگاه و دریچه خود فیلم می‌سازد؛ البته در سال‌های متعدد آثار سینمای دفاع مقدس در زمره بهترین آثار سینمای کشور بودند.

او در خاتمه تصریح کرد: محتوای یک فیلم شرط ماندگاری آن است، به‌طوری‌که می‌توان گفت حتی از ساختار نقش مهم‌تری در مانایی یک اثر دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو