بهترین زمان برای بارداری چه زمانی است؟

منبع: نی نی بان

83

1399/7/6

15:47


برخی خانم ها فکر می کنند که برقراری رابطه ی جنسی در هر زمان از چرخه ی قاعدگی می تواند منجر به بارداری شود. اگرچه نمی توان زمان دقیق تخمک گذاری را مشخص کرد اما داشتن نزدیکی در برخی روزهای چرخه ی قاعدگی، می تواند شانس بارداری را افزایش دهد.

نکات مهم راجب بارداری
هر زمان اسپرم به مجاورت واژن برسد، احتمال بارداری وجود دارد. بنابراین اگر قصد بارداری ندارید باید مراقب باشید و از روش های پیشگیری از بارداری استفاده نمایید. اکنون کارشناسان بر این باورند که احتمال باردار شدن زن در طول چرخه قاعدگی بسیار تغییر می کند.
یکی از عوامل مهم و احتمالا اصلی ترین عامل برای باردار شدن، تخمک گذاری است. تخمک گذاری دوره ای از چرخه ی قاعدگی ست که داشتن رابطه جنسی در آن زمان، شانس بارداری را افزایش می دهد. تخمک بعد از آزاد شدن، برای مدت طولانی در محل مورد نظر باقی نمی ماند.
در واقع این تخمک فقط ۱۲ تا ۲۴ ساعت زندگی می کند. اگر در این بازه زمانی کوتاه توسط اسپرم بارور نشود، می میرد و توسط بدن دوباره جذب می شود. هنگامی که تخمک از بین رفت، دیگر تا چرخه ی قاعدگی بعدی شانس بارداری وجود ندارد.
با این حال خوشبختانه اسپرم ها کمی قدرت ماندگاری بیشتری دارند! آنها می توانند در شرایط مناسب محیطی ۵ تا ۷ روز در بدن زن زنده بمانند. این محیط مطلوب بطور طبیعی در طی روزهای قبل از تخمک گذاری فراهم می شود.
دکتر Susie Gronskiمی گوید: “بهترین زمان برای باردار شدن، زمان تخمک گذاری است که معمولاً در حدود روز ۱۳ تا ۱۴ چرخه ی قاعدگی اتفاق می افتد (این زمان ممکن است یک یا دو روز طول بکشد).” “دمای بدن نیز در زمان تخمک گذاری حدود یک درجه افزایش می یابد. دوره تخمک گذاری می تواند غیر قابل پیش بینی باشد و در همه زنان متفاوت است. بعبارت دیگر نمی توان زمان مشخصی برای تخمک گذاری تمام خانم ها در نظر گرفت. بنابراین بهتر است به روندها و الگوهای قاعدگی جداگانه خود توجه کنید. ”
اما بطور کلی می توان گفت که اواسط چرخه ی قاعدگی زمانی ست که به احتمال زیاد باردار می شوید. سوال اینجاست که شانس باردار شدن در دیگر روزهای ماه چقدر است؟ آیا در یک چرخه ی ۲۸ تا ۳۶ روزه، تنها دو روز قدرت باروری وجود دارد؟ پاسخ به این سوال قطعی نیست و هم می توان به آن پاسخ مثبت داد و هم منفی.
در این مطلب، شانس باردار شدن در تمام روزهای چرخه ی قاعدگی آورده شده است. (لازم به ذکر است که این فقط در مورد خانم هایی صادق است که از روش های پیشگیری از بارداری هورمونی استفاده نمی کنند. چون استفاده از روشهای هورمونی کنترل بارداری، باعث اختلال در چرخه طبیعی قاعدگی و جلوگیری از تخمک گذاری می شود.)
توجه: اولین روز پریودی، اولین روز چرخه ی قاعدگی محسوب می شود. بنابراین روزهای ذکر شده در زیر باید از روز اول پریودی محاسبه شود.

روزهای ۱ تا ۱۱ چرخه ی قاعدگی احتمالا بارداری اتفاق نمی افتد
باردار شدن در دوران پریودی بسیار بعید است اما از نظر فنی امکان پذیر است. در دوره قاعدگی تخمک بارور نشده دفع می شود و بافت پوششی رحم ریزش می کند. بنابراین در این زمان، شانس بارداری کم است.
با این حال، اسپرم می تواند تا ۷۲ ساعت در کانال واژن زندگی کند، بنابراین اگر در پایان دوره قاعدگی رابطه ی جنسی محافظت نشده داشته باشید و سپس تخمک گذاری زودهنگام اتفاق بیفتد، از نظر تئوری می توانید باردار شوید. احتمال دیگر این است که شما می توانید خونریزی واژن به دلیل تخمک گذاری را با قاعدگی اشتباه بگیرید و رابطه جنسی محافظت نشده برقرار نمایید. اگر چنین اتفاقی بیفتد، احتمال بارداری بسیار زیاد است زیرا تخمک گذاری در این زمان انجام می شود و در اینحالت شانس بارداری بسیار بالا است.
از حدود روز هفتم تا روز یازدهم چرخه ی قاعدگی (با فرض اینکه چرخه شما ۲۸ روزه باشد)، بدن در حال توسعه و آزادسازی تخمک است.

روزهای ۱۲ تا ۱۷ چرخه ی قاعدگی اوج باروری در طول چرخه محسوب می شود
در روز ۱۲ چرخه ی قاعدگی، سطح استروژن بسیار بالا است و شما در شرف باروری هستید. از آنجا که اسپرم می تواند تا ۷۲ ساعت در بدن زندگی کند، از روز دوازدهم چرخه ی قاعدگی احتمال بارداری وجود دارد حتی اگر هنوز تخمک گذاری نکرده باشید. در روز چهاردهم چرخه ی قاعدگی، تخمک کوچک از فولیکول آزاد می شود و شما در اوج باروری هستید. بنابراین اگر قصد بارداری ندارید، سعی کنید در این روزها بیشتر احتیاط کنید. (یا اگر می خواهید باردار شوید، از روز دوازدهم چرخه ی قاعدگی، رابطه های بیشتری برقرار نمایید.)
پس از تخمک گذاری، تخمک در حدود ۲۴ ساعت زنده می ماند و اگر لقاح انجام نشود، در پایان این دوره زمانی می میرد. با این حال شما همیشه نمی توانید دقیقاً بفهمید که چه زمانی تخمک گذاری می کنید بنابراین بهتر است تصور کنید که تا روز هفدهم چرخه ی قاعدگی قدرت باروری بیشتری دارید. بعد از آن مرحله، احتمالاً شانس بارداری کمتر خواهد بود.

روزهای ۱۷ تا ۲۲ چرخه ی قاعدگی احتمال بارداری کاهش میابد
اگر روز هفدهم چرخه را پشت سر بگذارید، بعید است که تخمک هنوز زنده باشد. با این حال توجه به این نکته مهم است که اگر چرخه طولانی تر یا نامنظمی دارید، ممکن است دیرتر از زنان دیگر تخمک گذاری کنید. به طور کلی اگر قصد بارداری ندارید، باز هم بهتر است در این روزهای پس از تخمک گذاری (یا قبل از سندروم پیش از قاعدگی) محتاط باشید.

روزهای ۲۳ تا ۲۸ قاعدگی احتمال بارداری بسیار کم است
برخی افراد می گویند که مزیت سندروم پیش از قاعدگی برای خانم ها این است که تمام احساسات و فشارهایی که در طول ماه سرکوب کرده اند را تخلیه کنند. از روز ۲۳ تا ۲۷ چرخه ی قاعدگی علایمی مانند بدخلقی، تحریک پذیری و نفخ در خانم ها دیده می شود. روز بیست و سوم اوضاع کمی سخت تر شده و روز بیست و پنجم احتمالا بیشترین نفخ شکم ایجاد می شود و روز بیست و ششم قبل از قاعدگی احتباس مایعات صورت می گیرد. اما تا روز بیست و هفتم چرخه ی قاعدگی، سندروم پیش از قاعدگی باید رو به پایان باشد و تا روز بیست و هشتم شما باید انتظار قاعدگی را داشته باشید.
اگر قصد بارداری ندارید، یک جنبه مثبت این فراز و نشیب های هورمونی این است که در این مدت احتمال بارداری کم است. چون احتمال زنده بودن تخمک در رحم بسیار ناچیز است و همچنین بسیار بعید است که در زمان ۷۲ ساعت از این دوره زمانی تخمک گذاری کنید پس لازم نیست خیلی نگران بارداری باشید. اما باز هم احتیاط کنید چون بطور قطعی نمی توان گفت که برقراری رابطه ی جنسی در این مدت، منجر به بارداری نمی شود.
بنابراین احتمال باردار شدن، تا حدودی به زمان برقراری رابطه ی جنسی نیز بستگی دارد. در واقع یک دوره پنج روزه (روز دوازدهم تا هفدهم) در اواسط چرخه ی قاعدگی وجود دارد که باید بیشتر محتاط باشید (یا اگر قصد بارداری دارید، رابطه ی جنسی بیشتری برقرار کنید).

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو