امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در کنفرانسی خبری درباره وضعیت لبنان تاکید کرد: گروه‌های لبنانی تصمیم گرفتند وعده و قول‌شان را زیر پا بگذارند و به آن خیانت کنند. مقامات لبنانی منافع فردی را بر منافع کشور ترجیح دادند.

رئیس‌جمهوری فرانسه تاکید کرد: ابتکار عمل فرانسه از روی میز برداشته نشده و مسؤولان لبنانی باید فرصت تشکیل دولت نجات را غنیمت بشمرند.

او در اظهاراتی مداخله جویانه اشاره کرد، حزب‌الله نمی‌تواند ارتشی در جنگ علیه اسرائیل و شبه‌نظامیانی در کنار سوریه و در عین حال حزبی محترم در لبنان باشد.

ماکرون تاکید کرد: سعد حریری، نخست وزیر پیشین لبنان اشتباه کرد که معیار طایفه‌ای را در توزیع پست‌های وزارتی افزود چیزی به اسم طایفه‌ای در این ابتکار عمل نبود.

رئیس‌جمهوری فرانسه ادعا کرد: جنبش امل و حزب‌الله لبنان تصمیم گرفتند چیزی تغییر نکند و صراحتا گفتند می‌خواهند وزیران شیعه معرفی شوند و حزب‌الله مسؤول است زیرا به وعده‌ای که به من داد، احترام نگذاشت.

ماکرون تاکید کرد: باید فشار سیاسی بیاوریم الان غیر از این‌که همه لبنانی‌ها تلاش کنند راه حلی نداریم.

او اشاره کرد: از وقوع جنگ داخلی هراسی نداریم و تحریم‌ها به نظر در حال حاضر راهکار مناسبی نیستند ما باید به فشار سیاسی بپردازیم.

ماکرون با بیان‌ این‌که رهبران لبنانی همگی قول داده بودند ظرف ۱۵ روز دولت را تشکیل دهند اما این اتفاق نیفتاد گفت: مردم به دلیل فساد ورشکسته شده و هیچ‌کس لبنان را تا زمانی‌که به همین منوال باشد، کمک نخواهد کرد.

او به رهبران لبنان چهار تا شش هفته دیگر برای تشکیل دولتی در چارچوب طرح فرانسه مهلت داد و گفت، دلیلی نمی‌بیند ایران در تشکیل دولت لبنان مانع‌تراشی کرده باشد.

رئیس‌جمهوری فرانسه تاکید کرد: پیشنهاد جنگ علیه حزب‌الله لبنان غیرمسؤولانه بوده و نمی‌توانیم باعث شویم ملت لبنان بهای این جنگ را بپردازند.

ماکرون تصریح کرد: مسؤولان لبنانی مانع تشکیل دولت شدند و به گروه‌های خارجی اجازه مداخله در امور داخلی لبنان را دادند.

او با بیان این‌که در حال حاضر منتظر است تا ببیند آیا امکان تدوین طرح نقشه راه برای عمل طبق آن وجود دارد یا نه، گفت، تحریم‌های آمریکا فضای لبنان را بدتر کرد.

رئیس‌جمهوری فرانسه افزود، ابتکار عمل فرانسه باقی است و شکست، شکست مسؤولان لبنانی است.

او افزود: اگر حزب‌الله و نبیه بری، رئیس جنبش امل بدترین تصمیم را گرفته باشند باید نگران بدترین باشند. حزب‌الله لبنان و طایفه شیعه مقابل راه حل تاریخی هستند آیا کشورشان می‌خواهند یا اتفاق بدتر را؟

رئیس‌جمهوری فرانسه تاکید کرد: تصمیم گرفتم ایده ضربه به حزب‌الله را دنبال نکنم تا لبنان با حزب فرونپاشد. ما با شرکای منطقه‌ای و ایران درباره لبنان تلاش خواهیم کرد.تنها راه حل داخلی در لبنان تشکیل دولت نجات است. توافقنامه طائف هیچ اشاره‌ای به پست‌هایی برای هیچ حزبی نکرده است. ما براساس توافقنامه طائف عمل می‌کنیم، من به خاطر رهبران لبنانی خجالت‌ می‌کشم.

ماکرون حرف‌هایش را تکمیل کرد: طی ۲۰ روز آینده نشستی با گروه تماس بین‌المللی برای بررسی گام‌های بعدی برگزار خواهیم کرد، اواخر اکتبر آینده کنفرانسی بین‌المللی برای ارائه کمک‌هایی به ملت لبنان به طور مستقیم از طریق سازمان‌هابین‌المللی برگزار خواهیم کرد.

النشره نیز گزارش داد، جنبش امل و حزب‌الله لبنان با ادامه ابتکار عمل فرانسه تعامل مثبت خواهند داشت و آنها نقش سازنده فرانسه در تشکیل دولت جدید را تایید می‌کنند.