راه حل کمبود نوار تست قند خون، افزایش واردات نیست

45

1399/7/6

22:04


دلسوزی پزشکان و متخصصان ایرانی قابل تقدیر و تحسین است ولی از آنجایی که مافیای قاچاق معکوس به دنبال افزایش واردات قانونی نوارهای تست قند خون است باید راه حل دیگری جستجو کرد.

راه حل کمبود نوار تست قند خون، افزایش واردات نیست

به گزارش بهداشت نیوز، با انتشار نامه سرگشاده 120 نفر از متخصص غدد به رئیس جمهور و اظهار نگرانی ایشان بابت کمبود انسولین و نوار تست قند برای بیماران مبتلا به دیابت و به دنبال آن نامه رییس دفتر رییس جمهور که حسب دستور حسن روحانی مبنی بر بررسی و اقدام فوری، موضوع را به وزیر بهداشت ارجاع داده است، دلایل کمبودهای اخیر توسط خبرنگار مورد واکاوی قرار گرفت
 
به دنبال پیگیری های خبرنگاران شرکت توزیع کننده پر مصرف ترین انواع نوارهای تست قند خون، اعلام کرد: «کالا برای مصرف یک سال آینده در انبارهای پخش موجود است و در پی اعلام وزارت بهداشت مبنی بر کمبود، ما لیست 70 صفحه ای توزیع  خود را در سطح داروخانه ها و خرده فروشی های تجهیزات پزشکی ارایه کردیم. با این حال بسیار محتمل است که به علت اختلاف بالای قیمت این نوارها که با ارز 4200 وارد و قیتمگذاری شده با کشورهای منطقه، این کالاها از سطح بازار داخلی توسط فرصت طلبان جمع و به کشورهای اطراف فرستاده شود. قیمت توزیع ما به یوروی آزاد زیر 2 یورو برای هر بسته است که در هیچ جای دنیا این قیمت وجود نداشته و از قاچاق معکوس سود چندصد درصدی نصیب قاچاقیان می شود. »
وی افزود:« تلاش ما به عنوان توزیع کننده این محصول بر این موضوع متمرکز  بوده که توزیع کاملا مویرگی و در سطح خرده فروشی داشته باشیم تا این قاچاق به حداقل برسد.»
 
از سوی دیگر با تماس با شرکت تولیدکننده دستگاه های تست قند خون ایرانی نیز مشخص شد که تامین این اقلام برای ماههای آتی صورت گرفته است. مدیر عامل تنها شرکت تولید کننده این دستگاه ها در خاورمیانه گفت: ارز اختصاصی به تولید در سال قبل کمتر از 5 درصد واردات بوده است که امسال با سیاستگذاری وزرات بهداشت، تامین مناسب تری داشته ایم. با این حال برای کالاهای وارداتی که مشابه خارجی قابل استفاده در کشورهای همسایه دارند، همیشه بحث قاچاق معکوس مطرح بوده و سوبسید ارایه شده برای واردات کمتر به دست بیمار ایرانی رسیده و در جیب بیمارغیر ایرانی و دلال میرود. .
 
بدیهی است هشدار 120 نفر از پزشکان دلسوز کشور که ریشه اصلی نامه نگاری آن ها به رئیس جمهور است، وجود کمبودهایی در بازاراست اما تجربه ها و دانش مدیریت بازار نشان می دهد  که چاره آن واردات بیشتر نبوده و تنها راه اصلاح نظام توزیع است. 
 
واقعیت این است که مهمترین ویژگی اقتصادی دستگاه و نوار تست قند خون، آن است که تنها محصولی است که وارکنندگان آن ارز دولتی دریافت می کنند ولی توزیع آن در سیستم درمانی صورت نمی گیرد، بلکه به شکل عام و در صنف توزیع می شود. بنابراین از زمانی که اختلاف نرخ ارز میان ارز دولتی و آزاد به شکل چشم گیری زیاد شده، شاهد گسترش قاچاق معکوس این کالا به خارج کشور هستیم و واسطه ها با هر قیمتی که بخرند و با هر قیمتی که بفروشند، سود چند برابری به جیب می زنند..
 
فرصت طلبان با توجه به ارز سوبسیدی اختصاصی در ایران و در اختیار داشتن کانالهای فروش غیر رسمی در ایران و کشورهای همسایه ( عمده فروشی تجهیزات پزشکی) بخش بزرگی از ارز دولتی که به بهانه بیماران دیابتی به این موضوع اختصاص داده شده را به بیرون از مرزهای کشور و به خصوص به سمت ترکیه و عراق سوق می دهند . مصداق این وقعیت افزایش ارزبری 50% ان محصول در سال 98 نسبت به سال قبل است چرا که اختلاف قیمت ارز تخصیصی با ارزشناور در حال زیاد شدن بوده است.
 
بر این اساس باید اذعان داشت که با توجه به کمبودهای ارزی شدیدی که در کشور حاکم است و ضرورت استفاده هدفمند از منابع ارزی، به جای بازکردن درهای واردات، بهترین راه رفع کمبود نوارهای تست قند خون، اصلاح سیستم توزیع است به طوری که مصرف کنندگان این اقلام با ارائه کارت ملی و از طریق خرید از سیستم آنلاین به صورت مستقیم از وارد کننده و تولید کننده، کالا را دریافت کنند.
 
 
 
منبع:مهر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو