در نگاه اول شاید به نظر می‌رسید پاختاکور حریف راحت‌تری برای استقلال باشد، اما در عمل این‌طور نبود. تیم ازبکستانی از همان دقایق اولیه بازی، توپ و میدان را در اختیار گرفت و تقریبا تا پایان مسابقه برتری فنی‌اش را به استقلال دیکته کرد. در این میان البته اشتباه بزرگ احمد الکاف، داور بدنام عمانی هم در عدم‌اعلام یک پنالتی آشکار به سود استقلال، بدشانسی‌های نماینده کشورمان را کامل کرد. با این حال شاگردان نامجومطلق از نظر فنی هم چیزی برای ارائه نداشتند و البته که این تلخ‌ترین واقعیت بازی شنبه بود؛ اینکه فوتبال ما حتی از ازبکستان هم پس افتاده است.

*مجموعه‌ای از تشتت، تشنج و سوءمدیریت کار را به جایی رساند که هدایت استقلال در این مسابقات به مجید نامجومطلق سپرده شود. نه اینکه نامجو مربی بدی باشد، اما اختلاف بین مدیران باشگاه و فرهاد مجیدی باعث شد کسی که چند ماه هدایت تیم را بر عهده داشت کنار گذاشته شود؛ در حالی که شاید فرهاد می‌توانست در این بازی‌ها به استقلال کمک کند. مدیران باشگاه دنبال جذب استراماچونی یا الکس نوری بودند، اما هیچ‌کدام از این نفرات به اردوی تیم در قطر نرسیدند تا نامجومطلق بدون تمرکز، دلگرمی و پشتوانه لازم روی نیمکت بنشیند. او در بازی با الاهلی عربستان تیمش را سزاوارانه کوچ کرد، اما برابر پاختاکور مرتکب اشتباهات فاحش تاکتیکی شد و این چیزی نیست که قابل اغماض باشد. مطلق هر سه مهاجم استقلال را در حالی به‌طور همزمان فیکس کرد که این بار برخلاف بازی با الاهلی نیازی به این ریسک بزرگ نبود. در نتیجه استقلال مرکز میدان را از دست داد و به علاوه «پلن بی» یا نقشه دوم تیم هم برای شرایط عقب افتادن از حریف از بین رفت. در چنین مواقعی معمولا ارسلان مطهری به ترکیب اضافه می‌شد، این بار اما مطهری درست در دقایقی که باید می‌آمد، از میدان خارج شد. استقلال در این تورنمنت فشرده دو بازی کمتر از رقیب انجام داده بود و این یک امتیاز بزرگ برای آبی‌ها بود، اما آنها این مسابقه را به کم‌تجربگی کادرفنی و نیز انسجام تاکتیکی ازبک‌ها باختند.

* شاید اگر استقلال می‌توانست از خریدهای جدیدش در این مسابقات استفاده کند، شرایط برای این تیم به شکل دیگری رقم می‌خورد. با این حال آبی‌پوشان قربانی پنجره‌های بسته شدند. خط دفاع و دروازه پاشنه آشیل استقلال در تمام طول فصل بود و در قطر هم بلای جان تیم شد. در هر صورت تیم محبوب ایرانی زودتر از آنچه هوادارانش انتظار داشتند قطر را ترک کرد و تنها عایدی‌اش از این مسابقات، پاداش ۱۷۰ هزار دلاری بابت دو تساوی، یک پیروزی و صعود به مرحله یک‌هشتم نهایی بود. استقلال در انتظار تحولات بزرگی است که اولین آنها اعلام نام سرمربی جدید خواهد بود.