در طی دهه ‌های گذشته ، سینماگران بسیاری با ساخت آثاری درباره ‌ی دفاع مقدس، جنگ تحمیلی را از دریچه سینما به تصویر کشیده اند. انتخاب به یادمادنی ترین کاراکترهای  سینمای دفاع مقدس در میان انبوهی از فیلم های سینمای ایران کاری بسیار دشوار است.

به گزارش مووی مگ به نقل از برترین ها، ما سعی کردیم از بین کارهای این حوزه ماندگارترین کاراکتر ها را انتخاب کنیم. بیشترین کاراکتر ها هم مربوط به فیلم های «ابراهیم حاتمی‌کیا»است.

 

دایی غفور در بوی پیراهن یوسف

دایی غفور در بوی پیراهن یوسف

«بوی پیراهن یوسف» فیلمی به نویسندگی و کارگردانی« ابراهیم حاتمی‌کیا» است که سال ۱۳۷۴ ساخته شد. داستان این فیلم برگرفته از داستان یوسفِ پیامبر است که به موضوعِ آزادگان دوران دفاع مقدس می‌پردازد.

  

«دایی غفور» با بازی فوق العاده «علی نصیریان» در نقش پدری چشم انتظار در کنار موسیقی به یادماندنی «مجید انتظامی» نقش مهمی در برانگیختن احساس مخاطب به عهده دارد.

شیدا فاطمی در شیدا

فیلم «شیدا» به کارگردانی «کمال تبریزی» در سال ۱۳۷۷ ساخته شد. شیدا روایت رزمنده‌ای به نام  فرهاد است  که در جنگ مجروح شده و موقتاً بینایی‌اش را از دست داده است، او به بیمارستانی صحرایی منتقل شده که در آن پرستاری به‌نام شیدا از مشاهده مقاومت فرهاد در تحمل درد شگفت‌زده می‌شود و به تدریج می‌فهمد که می‌تواند با تلاوت قرآن، التیام‌بخش او باشد.

  

«لیلا حاتمی» در نقش «شیدا» پرستاری ساده و به یاد ماندنی را به تصویر می‌کشد.« لیلا حاتمی» برای این فیلم نامزد جشنواره فیلم فجر شد.  

عمو رحیم در اتوبوس شب

عمو رحیم در اتوبوس شب

فیلم سینمایی «اتوبوس شب» به کارگردانی «کیومرث پور احمد» یکی از آثار موفق و البته متفاوت سینمای جنگ است؛ زیرا به بخشی از جنگ پرداخته که کمتر فیلمسازی به سراغ آن رفته است. این فیلم درباره جابجایی اسیران عراقی است. این فیلم یکی از اقتباس‌های قابل اعتنای سینماست که بر اساس کتاب «داستان‌های شهر جنگی» نوشته «حبیب احمدزاده» ساخته شده است.

  

«خسرو شکیبایی» در این فیلم راننده اتوبوسی کارکشته و خسته است که دو همرزم ایرانی را همراهی می‌کند و وظیفه جابجایی آن‌ها و اسرا را به عهده دارد. «شکیبایی» با آن صدای خشدار و زیرپوش و عینک ته استکانی اش به طرز ماندگاری خوب بازی کرده است.

مریم قندی در نجات یافتگان

مریم قندی در نجات یافتگان

«نجات یافتگان» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی «رسول ملاقلی‌پور» است. در دوران دفاع مقدس، درمانگاه صحرايي بمباران مي شود. امدادگران هلال احمر يك رزمنده قطع نخاعي را همراه خود و به سمت نيروهاي ايراني مي آورند و در اين راه به مشكلات زيادی برمي‌خورند.

«عاطفه رضوی» در نقش «مریم» زنی امدادگر را به تصویر می کشد که فداکاری اش به خوبی در ذهن بیننده نقش می‌‌بندد.

حاج کاظم در آژانس شیشه‌ای

حاج کاظم در آژانس شیشه‌ای

فیلم «آژانس شیشه‌ای» به نویسندگی و کارگردانی «ابراهیم حاتمی کیا» سال ۱۳۷۶ ساخته شد.« آژانس شیشه‌ای» روایتی از عباس یک رزمنده شهرستانی است که به اصرار همسرش برای جراحی ترکشی که در گردن دارد راهی تهران می‌شود و

«پرویز پرستویی» بیش از هر چیز با ایفای نقش «حاج‌کاظم» در «آژانس شیشه‌ای» شناخته می‌شود. «پرستویی» توانست با بازی جذاب و گیرای خود مخاطب سینما را محو هنرنمایی خود کند.

 

زینال در  دوئل

زینال در  دوئل

«دوئل» فیلمی جنگی و درام به نویسندگی و کارگردانی «احمدرضا درویش» است و یکی از پرهزینه‌ترین فیلم‌های سینمای ایران محسوب می‌شود این فیلم داستان یکی از نظامیان ایرانی است که بعد از اسارت آزاد شده و خاطرات خود را بازگو می‌کند.

زینال، یک سرباز ایرانی که برای بیش از ۲۰ سال اسارت کشیده، پس از بازگشت متوجه می‌شود که به خیانت متهم شده است. «پژمان بازغی» در نقش «زینال» بازی باور پذیر و تاثیر گذار در صحنه‌های جنگ دارد.

سعید در از کرخه تا راین

سعید در از کرخه تا راین

«از کرخه تا راین» پنجمین فیلم بلند سینمایی «ابراهیم حاتمی کیا» در مقام کارگردان و به تهیه کنندگی «سیف الله داد» محصول سال ۱۳۷۱ است. این فیلم به سرنوشت قربانیان بمب‌های شیمیایی در جنگ ایران و عراق می‌پردازد. سعید که بر اثر بمب‌های شیمیایی نابینا شده به همراه گروهی از همرزمانش برای معالجه به آلمان اعزام می‌شود.

«علی دهکردی» نقش «سعید» را درخشان ایفاکرده است و یکی از به یادماندتی‌ترین سکانس‌های بازی اش، سکانسی است که در آن سعید به شکل خاص خود در کناره رود راین به خدا اعتراض می‌کند.

‌اصغر وصالی در چ

‌اصغر وصالی در چ

فیلم سینمایی «چ» نخستین فیلم بلند سینمای ایران در خصوص «شهید مصطفی چمران» با محوریت غائله شهر پاوه است که توسط «ابراهیم حاتمی‌کیا» ساخته شد.

بدون تردید یکی از قوی‌ترین مایه‌های این فیلم ناظر به تقابل وصالی – چمران است. «بابک حمیدیان»  در نقش « اصغر وصالی» فردی جنگجو، شجاع، راسخ و در عین حال مومن، انقلابی را به تصویر می‌کشد.

صادق مشکینی در لیلی با من است

صادق مشکینی در لیلی با من است

«لیلی با من است» فیلمی به کارگردانی «کمال تبریزی» است که درباره یک فیلمبردار تلویزیونی است که از جبهه و جنگ می‌ترسد و برای اینکه بتواند از صندوق تلویزیون وام بگیرد تا خانه نیمه ساخته اش را تکمیل کند مجبور است برای فیلمبرداری فیلمی مستند از اسرای عراقی به منطقه جنگی برود و این تازه شروع ماجراست.

یکی از ماندگارترین نقش‌های «پرویز پرستویی» در «لیلی با من است» می‌باشد. یاد «صادق مشکینی» هنوز در خاطرات سینمایی‌ها ما وجود دارد.

مجید سوزکی در اخراجی‌ها

مجید سوزکی در اخراجی‌ها

فیلم سینمایی «اخراجی‌ها» در سال ۱۳۸۶ توسط «مسعود ده‌نمکی» ساخته شد. این فیلم داستان مجید از اراذل جنوب تهران است که عاشق دختر میرزا می‌شود. مجید تصمیم می‌گیرد برای اثبات سر به راه شدن خود به همراه بقیه دوستانش به جبهه برود. شخصیت اول این فیلم، «مجید سوزوکی» بود که نقش آن را «کامبیز دیرباز» ایفا کرد.

«دیرباز» در این فیلم بازی قابل قبولی ارائه داد. «اخراجی‌ها» داستانی واقعی بود که «ده‌نمکی» بر اساس مشاهدات خودش در جبهه مقابل دوربین برد و نام واقعی قهرمان داستان «مجید خدمت» از جوانان محله اتابک تهران بود که هفتم تیرماه ۱۳۶۷ در سن ۲۶ سالگی در ارتفاعات شاخ شمیران (واقع در غرب ایلام) به شهادت رسید.

الفت در شیار ۱۴۳

الفت در شیار ۱۴۳

«شیار ۱۴۳» به کارگردانی «نرگس آبیار» در سال ۱۳۹۲  ساخته شد. این فیلم داستان مادر شهیدی را تصویر میکند که عاشقانه انتظار بازگشت فرزندش را می‌کشد تا اینکه خبر‌های خوبی برای او می‌رسد، اما امتحان بزرگی هم در راه دارد و ...

«مریلا زارعی» با بازی درخشان خود در نقش «الفت» مادر چشم انتظاری را به تصویر می‌کشد که نا خود آگاه هر انسانی با این کاراکتر همذات پنداری می‌کند.

احمد متوسلیان در ایستاده در غبار

احمد متوسلیان در ایستاده در غبار

«ایستاده در غبار »نخستین فیلم بلند سینمایی «محمدحسین مهدویان» و در گونه مستند است. این فیلم سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین فیلم به انتخاب تماشاگران، بهترین طراحی صحنه و لباس و بهترین فیلم از نگاه ملی را در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد.

فیلم روایت حیات سردار «احمد متوسلیان» است. «هادی حجازی‌فر» در نقش «احمد متوسلیان» ورود باشکوهی را به سینما رقم زد و بازی درخشانی داشت.

عزیز در ویلایی‌ها

عزیز در ویلایی‌ها

«ویلایی‌ها» فیلمی به کارگردانی «منیر قیدی » است. ویلایی‌ها به طور ویژه به نقش و تاثیر غیرمستقیم زنان در مقابله با دشمن در دوران جنگ تحمیلی می‌پردازد. مادربزرگ همراه با دو نوه‌اش بدون اجازه‌ی عروسش رهسپار شهرکی در جنوب کشور نزدیک خط مقدم جبهه می‌شود.به این امید که نوه‌ها پدرشان که مدت‌هاست در جنگ است ببینند.

«ثریا قاسمی» در نقش «عزیز» یکی از به ماندتی‌ترین مادر‌های سینمای ایران را خلق کرده است.