دیدنی های تاریخی و طبیعی شهر گناباد را بهتر بشناسید

دیدنی های تاریخی و طبیعی شهر گناباد را بهتر بشناسید


منبع: آرگا

103

1399/7/7

10:01


دیدنی های تاریخی و طبیعی شهر گناباد را بهتر بشناسید

گناباد منطقه ای با پیشینه تاریخی و فرهنگی بسیار ارزشمند است شهری که به واسطه برخورداری از جاذبه های توریستی و فرهنگی خود دارای شهرت زیادی است و هر ساله نیز علاقه مندان به خصوصی را به خود جذب می کند این شهر در استان زیبای خراسان رضوی واقع شده است و یکی از شهرهای مهمی است که در شاهنامه فردوسی از آن یاد شده است و از این رو دارای اهمیت بسیار زیادی است. در گذشته و در شاهنامه فردوسی این شهر مکان مبارزات ایرانیان و تورانیان بوده است که در این میان نیز اسطوره های زیادی خلق شده است و مورد توجه قرار گرفته است. نام این شهر در بسیاری از کتاب های تاریخی نیز ذکر شده است و از این حیث دارای اهمیت برجسته ای است و علاقه مندان بسیار زیادی را به خود جذب کرده است این شهر تاریخی و فرهنگی ارزشمند سالانه مورد توجه علاقه مندان زیادی قرار می گیرد و به جهت جذب توریست بسیار با اهمیت است در این شهر شاهد بناهای قدیمی از آب انبارها هستید که بسیار قدیمی هستند و دارای معماری بسیار ویژه ای می باشند این آب انبار بهره برداری های متعددی داشته است و در گذشته های نه چندان دور به عنوان یخچال های طبیعی از آن استفاده می شده است. این شهر دارای جاذبه ها و بناهای تاریخی بسیار زیادی است که در ادامه این بخش از آرگا با آن ها آشنا خواهید شد و اطلاعات جامعی را درباره آن ها کسب می کنید.

دیدنی های شهر گناباد را بشناسید:

گناباد یکی از مهم ترین شهرهای واقع در استان خراسان رضوی است و دارای جاذبه های بسیار زیادی است این شهر در دوران هخامنشیان پیشینه تاریخی بسیار غنی داشته است و دارای اهمیت بوده است این شهر از مهم ترین قلعه های تاریخی و باستانی برخوردار می باشد و یکی از بناهای تاریخی مهم آن نیز قلعه دختر شورآباد است که دارای جاذبه های تاریخی بسیار زیادی است.

گناباد را بشناسید

دارالشفا دولویی:

این دارالشفا یکی از مکان های گردشگری و مذهبی در گناباد است که به عنوان مهم ترین جاذبه این شهر شناخته می شود و علاقه مندان زیادی را به خود جذب می کند این دارالشفا یکی از مکان های مذهبی به شمار می آید که می تواند مورد توجه بسیاری از گردشگران واقع شود این مکان مذهبی در یکی از روستاهای گناباد با نام روستای دولویی واقع شده است این مکان پیش از اینکه یک مکان مذهبی باشد منزل مسکونی حاج محمد بوده است. داستان عجیب این مرد موجب می شود تا بعد از مرگ این مکان به یکی از مکان های مذهبی شناخته شود افتادن این مرد از اسب و فلج شدن دستش موجب از کارافتادگی او می شود اما بعد از مدتی او در یک خواب عجیبی شفا می یابد و حالا بعد از مرگ او این مکان به یک مکان مذهبی تبدیل شده است.

قنات قصبه:

این قنات یکی دیگر از جاذبه های مهم در شهر گناباد به شمار می آید قناتی که به عنوان یکی از پدیده های شگفت انگیز شناخته می شود و مورد توجه گردشگران زیادی است این قنات به طرز عجیبی به دست انسان ساخته شده است و به دلیل مشارکت های انسانی و طبیعی در ساخت آن یکی از پدیده های نادر است که مورد توجه محققان بسیار زیادی است. این قنات بخش وسیعی از مناطق شرقی گناباد را احاطه کرده است و دارای اهمیت بسیار زیادی است این قنات دارای رسوب های ریزدانه ای است که هفت کانال را به یکدیگر متصل کرده اند برخی از تکه های سفالی که در دهانه این قنات یافت شده اند نشان دهنده قدمت تاریخی این قنات هستند و طی تحقیقات این قنات ابتدا در دوران هخامنشیان حفاری شده است.

قنات گناباد

امامزاده احمد بیمرغ:

این امامزاده یک دیگر از دیدنی های شهر گناباد است و به دلیل جاذبه های بسیار زیبایی که دارد مورد توجه گردشگران قرار می گیرد این بنا آرامگاه امامزاده سلطان احمدبن موسی کاظم است و در فاصله ۳۵ کیلومتری از شرق گناباد واقع شده است این بقعه دارای نقش و معماری بسیار برجسته ای است و مورد توجه گردشگران زیادی قرار می گیرد. نقشه هشت ضلعی که در این گنبد مشاهده می شود می تواند دارای جذابیت های بی شماری باشد محوطه این بنا نیز مشجر است و دیوارهای فضای داخلی آن با استفاده از کتیبه های قرآنی نگاشته شده است این بقعه یکی از بناهای تاریخی است که در این شهر واقع شده است و دارای زیبایی های زیادی است.

بناهای تاریخی گناباد

مسجد جامع گناباد:

این مسجد یکی دیگر از بناهای تاریخی در شهر گناباد است و در دوران خوارزمشاهیان ساخته شده است این مسجد جامع دارای معماری بسیار ویژه ای است و در طراحی ان بخش های مختلفی از ایوان ها با معماری های ویژه ساخته شده اند نوارهای اسلیمی و صحن های داخلی و خارجی این بنا آن را به یکی از جاذبه های برجسته گناباد تبدیل کرده اند.

دیدنی های گناباد

شهر گناباد دارای دیدنی های تاریخی بسیار زیادی  است این شهر پیشینه تاریخی بسیار غنی دارد و یکی از شهرهای شناخته شده با قدمت تاریخی در استان خراسان رضوی است همانطور که مطالعه کردید این شهر در دوران هخامنشیان نقش پر رنگی داشته است و از این حیث یکی از مناطق تاریخی و باستانی مهم در ایران است که آثار بسیار زیادی همچون قنات ها و سفالینه ها در آن یافت می شود. سفال مند، هنر سفالگری این منطقه که دارای اهمیت بسیار زیادی است و بخش مهمی از پیشینه فرهنگی این منطقه را تشکیل داده است سفالگردی در این منطقه پیشینه ای پنج هزار ساله دارد و متعلق به تمدن های گوناگون است نقش مهمی که این سفالینه ها در حفظ فرهنگ دارند موجب شده تا یکی از آثار مهم تاریخی و فرهنگی باشند. برای آشنایی با سایر جاهای دیدنی خراسان رضوی کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو