عراق: منزلت آیت‌الله سیستانی محفوظ است

منبع: برترین ها

28

1399/7/7

11:27


روسای قوای سه گانه عراق تاکید کردند: منزلت حضرت آیت الله سیستانی نزد مردم عراق و مسلمانان و انسانیت محفوظ است.

انتخاب: روسای قوای سه گانه عراق تاکید کردند: منزلت حضرت آیت الله سیستانی نزد مردم عراق و مسلمانان و انسانیت محفوظ است.

«برهم صالح» رئیس جمهور، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق و «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق در نشستی بر انحصار سلاح در دست دولت و حفاظت از هیات‌های دیپلماتیک و مقابله با اقدامات قانون‌شکنانه علیه امنیت و حاکمیت عراق تاکید کردند.

در این دیدار که در کاخ ریاست جمهوری عراق برگزار شد، تازه‌ترین تحولات امنیتی و سیاسی و پیامدهای وضعیت کنونی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

حاضران این نشست تاکید کردند که تحولات امنیتی مرحله اخیر از جمله تداوم حملات به مراکز و مقرهای نظامی و مدنی و ادامه ترورها و ربایش فعالان اجتماعی، حمله به عراق و حاکمیت و مشروعیت ملی کشور به شمار می رود که بر مبنای آن دولت کنونی در راستای تحقق ثبات و حفظ اقتدار دولت برای بسترسازی برگزاری انتخابات زود هنگام طبق اصولی عادلانه تشکیل شده است همچنین این حملات وجهه بین المللی عراق و مناسبات خارجی آن را خدشه‌دار می کند.

مقامات ارشد عراق همچنین تصریح کردند که تداوم فضای ناامنی و پیامدهای آن، خسارت‌های سنگینی بر اقتصاد عراق و تلاش برای پشت سر نهادن بحران ناشی از کرونا و کاهش درآمدهای نفتی وارد می کند و فرصت‌ برون رفت کشور از وضعیت کنونی به ساحل امنیت و ثبات را تحت الشعاع قرار می دهد.

صالح، الکاظمی، الحلبوسی و زیدان همچنین تاکید کردند که عراق تنها با تروریسم در وضعیت جنگ قرار دارد، تروریسمی که مردم عراق با میدان‌داری یگان‌های مختلف نظامی و امنیتی گام‌های بلندی در عقب راندن و پیروزی بر آن برداشتند.

مقامات مذکور همچنین تاکید کردند که اعلام جنگ تنها از صلاحیت و اختیارات نهادهای قانون‌گذاری و اجرایی عراق آن هم مبتنی بر قانون اساسی است، هیچ طرفی حق ندارد که وضعیت جنگ اعلام کند و یا اینکه بر اساس وضعیت جنگ در داخل اراضی عراق رفتار کند، همچنین عراق مصرانه مخالفت خود با مداخله در امور داخلی هر کشوری را اعلام می کند و با مداخله دیگر کشورها در امور داخلی‌اش هم مخالف است، بغداد همچنین با تبدیل اراضی‌اش به میدان تصفیه حساب‌ها و یا تجاوز به دیگر کشورها مخالف است و افراد میهن‌پرست عراقی بر نهادینه‌سازی دولتی ملی، دارای حاکمیت کامل به دور از مفاهیمی چون قیمومیت خارجی یا دخالت و تبعیت متفق القول هستند.

حاضران همچنین تصریح کردند که رویکرد گروه‌های قانون شکن علیه امنیت و حاکمیت عراق، رویکردی مخاطره‌آمیز به شمار می رود که ثبات عراق را در معرض خطرات واقعی قرار می دهد و مستلزم هم‌افزایی تلاش‌ها در همه سطوح و حضوری فعال از سوی گروه‌های سیاسی مختلف برای مقابله با این اقدامات تنش‌زا و حمایت از تلاش‌های دولت عراق برای تضمین امنیت و حاکمیت کشور است.

مقامات عراقی همچنین ضمن دعوت به یکپارچگی و اتخاذ مواضع واحد، جدی و قاطع برای ممانعت از پیامدهای بیشتر و انجام اقدامات عملی که ضامن ثبات امنیتی کشور باشد، از تلاش‌های دولت عراق در انحصار سلاح به دست نیروهای امنیتی و نظامی، ممانعت از هدف‌گیری هیات‌های دیپلماتیک حمایت کردند، هیات‌ها و مراکزی که دولت وظیفه حفاظت از امنیت و سلامت آن طبق تعهدات بین‌المللی معمول را دارد.

مقامات مذکور در ادامه بر تعهد عراق به خروجی‌های گفت‌وگوی راهبردی با امریکا و توافق بر سر بازاستقرار نیروهای امریکایی طبق زمان بندی مورد توافق از جمله همکاری بلندمدت با امریکا در زمینه های مختلف به ویژه همکاری در زمینه آموزشی و تجهیز نیروهای امنیتی و نظامی عراق از طریق حمایت از دولت عراق در تکمیل تلاش‌ها برای تقویت سلطه دولت و تامین امنیت انتخابات آتی تاکید کردند.

روسای جمهور، پارلمان، شورای عالی قضایی و نخست وزیر عراق همچنین بر احترام به رهنمودهای آیت الله سیستانی، مرجعیت عالیقدر در دیدار با نماینده ویژه سازمان ملل در امور عراق تاکید کردند و افزودند که این رهنمودها نقشه راهی است که ضامن پایان دادن به بحران‌ها و حرکت به سمت انتخابات زودهنگام، سالم و آزاد و فراهم‌سازی دیگر الزامات آن است.

در این نشست همچنین درباره اظهاراتی که مقام مرجعیت عالیقدر را هدف قرار داد، گفت‌وگو شد، مرجعیتی که همیشه محور امنیت عراق و مردم این کشور بوده است.

مقامات عالی رتبه عراقی ضمن دعا برای سلامتی حضرت آیت‌الله سیستانی تاکید کردند که هر گونه اهانت به مقام مرجعیت محکوم است و جایگاه رهبری معنوی نزد مردم عراق و مسلمانان و انسانیت محفوظ و معتبر است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو