کاهش تب نوزاد و هر آنچه والدین و پرستارکودک باید در این مورد بدانند ؟

کاهش تب نوزاد و هر آنچه والدین و پرستارکودک باید در این مورد بدانند ؟


منبع: زیبامون

129

1399/7/7

13:07


کاهش تب نوزاد ممکن است به دلایل مختلفی بروز نماید. برای تعیین اینکه آیا نوزاد تب دارد یا خیر باید دمای بدن نوزاد اندازه گیری شود.

کاهش تب نوزاد و هر آنچه والدین و پرستارکودک باید در این مورد بدانند ؟

کاهش تب نوزاد ممکن است به دلایل مختلفی بروز نماید. برای تعیین اینکه آیا  نوزاد تب دارد یا خیر باید دمای بدن نوزاد اندازه گیری شود.

نوزادان 3 ماه به بالا با تب های درجه پایین می توانند در خانه با مراقبت های مناسب والدین یا پرستار کودک درمان شوند. در مورد نوزادان 3 ماهه و کوچکتر در صورت بروز تب باید بلافاصله به پزشک مراجعه شود.

در حالی که تب ذاتا پدیده خطرناکی نیست، اما گاهی اوقات علت بوجود آورنده آن می تواند خطرناک باشد. نوزادان بیشتر از کودکان بزرگتر  امکان تب کردن دارند و عموما این تب ها نیاز به درمان به موقع دارد.

 

پرستار نوزاد

 

روش تشخیص تب در نوزادان :

دمای طبیعی بدن نوزاد در حدود 98.6 درجه فارنهایت (37 درجه سانتی گراد) قرار دارد. این دما می تواند از صبح تا عصر کمی متغیر باشد. دمای بدن نوزاد معمولاً هنگام بیدار شدن از خواب کمتر و بعد از ظهر و عصر بیشتر می شود.

همانگونه که بیان شد در خصوص نوزادان زیر 3 ماه مبتلا به تب،  برای تشخیص علت اصلی و درمان آن به فوریت پزشکی نیاز دارند.

 

در شرایط دمایی زیر یک نوزاد تب دارد :

100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) یا بالاتر در صورت تب سنجی مقعدی

99.4 درجه فارنهایت (37.4 درجه سانتیگراد) یا بالاتر در تب سنجی با روش های دیگر

تب های با درجه پایین همیشه برای نوزادان بالای 3 ماه نیاز به مراجعه به پزشک ندارند.

 

روش های کاهش تب نوزاد از چه راه هایی در منزل امکان پذیر است؟

درجه حرارت کمی بالا در نوزاد بیش از 3 ماه ممکن است نیازی به مراجعه به پزشک نداشته باشد. می توان با استفاده از روش های زیر برای کاهش تب استفاده گردد:

 

سنجیدن تب نوزاد

 

1. نقش استامینوفن در کاهش تب نوزاد

اگر کودک شما بیش از 3 ماه دارد ، می توانید مقدار مجازی  از استامینوفن کودکان به او ارائه دهید. ایبوپروفن تنها می تواند  به نوزادان بیش از 6 ماه داده شود. برای تعیین دوز مناسب ، دستورالعمل های پزشک کودک را دنبال کنید.

دوزهای داروها  معمولاً براساس وزن  نوزاد تعیین می شوند. اگر به تازگی توزین نشده است یا اخیراً جهش رشد داشته است ابتدا پزشک وزن او را اندازه گیری خواهد نمود و سپس دارو را تجویز خواهد نمود.

اگر میزان تب کودک به اندازه ای نباشد که باعث ناراحتی او شود ، ممکن است لازم نباشد برای  کاهش تب نوزاد به او دارو بدهید. برای تب های بالاتر یا سایر علائمی که باعث ناراحتی کودک می شود ، دارو می تواند به نوزاد کمک کند تا به طور موقت احساس بهتری داشته باشند.

 

2. تنظیم لباس نوزاد:

بهتر است نوزادی که تب دارد را با لباس های سبک بپوشید و فقط از یک ملحفه یا پتو سبک استفاده کنید تا در وضعیت راحت و خنک باشد.

 استفاده بیش از حد از  لباس  در شرایطی که شیر خوار تب دارد  ممکن است در روش های طبیعی خنک سازی بدن آنها تداخل ایجاد نماید.

 

3. دما را کم کنید

خانه و اتاق کودک خود را خنک نگه دارید. اینکار می تواند از گرم شدن بیش از حد و بالا رفتن تب کودک جلوگیری کند.

 

4. استحمام با آب ولرم

برای کاهش تب نوزاد سعی کنید نوزاد را با آب ولرم حمام نمایید . از استفاده از آب سرد خودداری کنید ، زیرا این امر منجر به لرز نوزاد می شود ، که ممکن است سبب تشدید تب  نوزاد گردد . کودک خود را بلافاصله بعد از حمام خشک کنید و با لباس های سبک بپوشانید.

 

5. افزایش نوشیدن مایعات

کم آبی بدن نوزاد از عوارض احتمالی تب است. نوشاندن  مایعات به صورت منظم اعم از (شیر مادر یا شیر خشک) بسیار ضروری است . لازم است بررسی نمایید که آیا نوزاد در حین گریه کردن اشک دارد یا خیر همچنین کنترل دهان نوزاد که خشک  نباشد جزو مواردی است که باید مورد توجه والدین و پرستار کودک قرار گیرد.

اگر این مسئله برای والدین نگران کننده است، لازم است با پزشک نوزاد مشورت نمایند تا در مورد راه های هیدراته نگه داشتن کودک و  کاهش تب نوزاد اطلاعات بیشتری جذب نمایند .

 

اندازه گیری تب نوزاد

 

مواردی که باید در هنگام تب نوزاد از آن اجتناب کرد:

 

  • مراقبت های پزشکی جدی را برای نوزاد تازه متولد شده با هر درجه تب به تعویق نیندازید و سریعا اقدام به مراجعه به پزشک نمایید
  • بدون مشورت با پزشک نوزاد ، هیچ گونه دارویی مصرف نکنید.
  • از داروهای مخصوص بزرگسالان برای نوزادان استفاده نکنید.
  • کودک را بیش از حد با لباس نپوشانید.
  • برای کاهش تب نوزاد از کمپرس یخ یا مالیدن الکل استفاده نکنید

 

نحوه بررسی دمای بدن  نوزاد:

برای به دست آوردن دقیق ترین درجه حرارت بدن نوزاد، بهتر است از یک دماسنج چند منظوره دیجیتال به صورت رکتال استفاده گردد.

لازم است این نکته را به خاطر داشته باشید که درجه حرارت مقعدی  معمولا بالاتر از دمای بدست آمده از سایر نقاط بدن است.

در اینجا نحوه تنظیم دمای نوزاد به صورت مقعدی آورده شده است:

 

  • ابتدا دماسنج را با مالیدن الکل یا صابون تمیز کنید.
  • انتهای دماسنج را در یک روان کننده ایمن برای نوزادان قرار دهید تا لغزنده شود
  • هر لباس یا پوشک را از بدن نوزاد جدا کنید.
  • نوزاد را روی شکم و روی یک سطح امن و راحت مانند میز یا تخت تعویض یا روی پهلو قرار دهید.
  • در حالی که دما را می گیرید نوزاد خود را به آرامی در محل ثابت نگه دارید. در طی مراحل اجازه ندهید که نوزاد حرکت کند یا تکان بخورند تا از حرکت دماسنج  به سمت راست روده کودک  جلوگیری شود.
  • دماسنج را روشن کنید و آن را فقط نیم اینچ تا 1 اینچ ( 2.54 سانتی متر ) درون رکتوم نوزاد  قرار دهید تا دماسنج بوق بزند.
  • دماسنج را با دقت بیرون بکشید و دما را بخوانید.

 

تصمیم گیری در مورد استخدام  بهترین پرستار کودک  یکی از چالش برانگیز ترین تصمیماتی است که والدین باید اتخاذ نمایند. علاوه بر میزان تجربه و دانش و مهارت پرستار کودک،  عوامل مهم دیگری در امر انتخاب یک پرستار کودک مناسب دخیل می باشد . ضروری است  سوابق کاری و ویژگی های شخصیتی بسیاری از مراقبین مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان بهترین گزینه را انتخاب نمود

بهترین و مطمین ترین راه برای انتخاب پرستار کودک استفاده از یک مرکز مراقبتی و پرستاری با تجربه و رسمی میباشد .

مرکز پرستاری سلامت اول با ارائه خدمات متنوعی مانند پرستار کودک، پرستار سالمند و پرستار بیمار با مجوز رسمی از  وزارت بهداشت و آموزش پزشکی آماده ارائه خدمات به همشهریان گرامی می باشد. بی شک این مرکز یکی از معتبرترین و قابل اعتماد ترین مراجع برای معرفی و اعزام پرستار کودک می باشد که با بررسی سوابق کاری پرستار  و مدارکی مانند مدارک تحصیلی، عدم سوء سابقه و عدم اعتیاد زمینه ساز آرامش و امنیت مراجعین محترم خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت salamateaval.com مراجعه کنید و یا در صورت مشکل با شماره 09128011316 تماس بگیرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو