ناظر بازار بورس کیست؟

منبع: ساتین

33

1399/7/7

13:32


شاید اسم ناظر بازار هم تا حالا به گوش شما نرسید باشد. بنابراین اگر سهامدار جدید و تازه وارد هستید که به تازگی پا به عرصه بازار بورس و اوراق بهادار نموده اید، می بایست ناظر بازار را شناخت و از فعالیت های وی در بورس آشنایی داشت.

بازار اوراق بهادار در ایران از سال ۱۳۴۶  بر اساس قانون تاسیس بورس در ایران فعالیت میکرد و طبق این قانون سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران وظیفه گرداندن امور مربوط به بازار سرمایه را داشت که زیر نظر شورای عالی بورس که ریاست آن بر عهده بانک مرکزی بود فعالیت می کرد.

اما از سال ۱۳۸۴ و به موجب قانون بازار اوراق بهادار، ریاست شورای عالی بورس و اوراق بهادار در قالب یک شورای ۱۱ نفره، به وزیر اقتصاد رسید و مقرر شد که عملیات نظارت از اجرا جدا شود. طبق قانون بازار اوراق بهادار، سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان مقام ناظر بازار سرمایه با شرح وظایف مشخص تشکیل شد و عملیات اجرا نیز به بورس ها در قالب فعالیت به شکل سهامی عام واگذار شد که وظایف آنها نیز در قانون آمده است.

تمامی شرکت هایی که در بازار بورس و فرابورس ایران فعالیت می کنند، تمامی اطلاعات خود را اعم از گزارشات و آمار تولید و فروش، صورت های مالی فصلی، شفاف سازی های قیمتی و… را به اطلاع سهامداران خود برسانند. جهت انجام اینکار سامانه جامع اطلاعات ناشران بازار موسوم به کدال راه اندازی گردید. بدین ترتیب هرگونه اطلاعاتی که باعث شود قیمت سهام شرکت بر اساس آن دچار تغییر و نوسان گردد، از طریق این سایت به اطلاع سهامداران می رسد. سازمان بورس به عنوان نهاد نظارتی بازار بر صحت ارائه این اطلاعات نظارت کرده و در صورتی که اطلاعات منتشره با واقعیت مغایرت داشته باشد با شرکت مربوطه برخورد کرده و نماد شرکت را متوقف نموده و تا زمانی که شفاف سازی در این مورد صورت نگیرد، اجازه معامله این سهم را به سهامداران نمی دهد.

زمانی که به دلیل اطلاعات با اهمیت منتشره در مورد یک شرکت، تصمیم به توقف نماد آن می شود و یا اینکه شرکتی بعد از انتشار اطلاعات مجاز به معامله می گردد، ناظر بازار این اطلاعات را در اختیار عموم قرار می دهد.

به عنوان مثال شرکتی که قرار است به دلیل تشکیل مجمع سالیانه، نماد آن متوقف گردد، ناظر بازار طی اطلاعیه به تمام فعالین اعلام می دارد که نماد شرکت مذبور در پایان روز معاملاتی به دلیل تشکیل مجمع سالیانه متوقف می گردد. در زمانی که شرکت بعد از شفاف سازی و رفع ابهام آماده بازگشایی می شود، ناظر بازار با اطلاعیه ای مانند، نماد شرکت با توجه به برگزاری مجمع فوق العاده جهت تصمیم گیری برای افزایش سرمایه در روز معاملاتی جاری آماده بازگشایی می گردد، سهامداران آن شرکت را از بازگشایی سهم مطلع می سازد.

به طور کلی می توان گفت که ناظر بازار با بررسی و رصد مداوم شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه ایران، امنیت سرمایه گذاری را برای فعالین بازار رقم میزند.

نظرات


تصویری


ویدئو