سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران اعلام کرد: امروز در پایان آخرین روز هفته دفاع مقدس آقای ظریف از خانواده شهدای وزارت خارجه طی مراسمی تقدیر می‌کند.

وی در آغاز جلسه با خبرنگاران با اشاره به درگیری مجدد بین آذربایجان و ارمنستان گفت:  در پی این درگیری ها  وزیر امور خارجه کشورمان شب گذشته با وزیران امور خارجه ارمنستان  و  آذربایجان در مورد تحولات رخ داده رایزنی و گفت‌وگو کرد و ما اعلام آمادگی کردیم که از تمام ظرفیت‌های خود برای کمک به  پایان یافتن این بحران استفاده کنیم .

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به گزارش ادعایی روزنامه الجریده  کویت در مورد مذاکره بین ایران و آمریکا در عمان  گفت : بین ایران و آمریکا  مذاکره ای نبوده، نیست و نخواهد بود.

خطیب زاده همچنین تاکید کرد: ما معتقدیم که آقای ترامپ هیچ فهم درستی از ماهیت روابط بین‌الملل و روابط ایران و آمریکا ندارد و گویی قرار نیست که مشاوران ایشان نیز این موضوع را بفهمند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین  در پاسخ به سوالی در ارتباط با مطلب  منتشر شده در یکی از روزنامه‌های صبح کشور در ارتباط با مواضع آیت الله سیستانی در دیدار اخیرشان با نماینده سازمان ملل در عراق با اشاره به اهمیت  مرجعیت برای مردم ایران و عراق و احترامی که ملت و دولت های  دو کشور برای این رکن مهم  قائل هستند، خاطر نشان کرد: آیت الله سیستانی نقش بی‌بدیلی در عراق دارد و دارای جایگاه ویژه ای در بین شیعیان هستند.

وی ادامه داد:  موضع مطرح شده ربطی به ارکان جمهوری اسلامی ایران ندارد، ما  برای مرجعیت احترام ویژه‌ای قائل هستیم و طبیعی است که تحمل نمی‌کنیم که به  جایگاه مرجعیت خدشه ای وارد و به این جایگاه  تخطی شود .

«سعید خطیب‌زاده» صبح امروز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران که مشروح آن را از ایرنا می خوانید،  با اشاره به موج سوم کرونا در کشور گفت: من از تمامی دوستان و شهروندان می‌خواهم که با توجه به شیوع کرونا مراقب سلامتی خود و خانواده خود باشند. با توجه به همت و دانشی که از جامعه سلامت دارم، امیدواریم از این موج هم عبور کنیم. 

بزرگداشت شهدای وزارت امور خارجه امروز برگزار می‌شود

وی با اشاره به هفته دفاع مقدس اظهار داشت: امروز در پایان این هفته، وزیر امور خارجه میزبان مدیران ارشد وزارت امور خارجه و جمع حاضر برای بزرگداشت شهدای وزارت امور خارجه است.  

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تحولات روزهای اخیر در مرزهای شمالی کشور بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان گفت: طی روزهای اخیر شاهد اتفاقات ناخوشی در مرزهای خود بودیم. وزیر امور خارجه در چارچوب سیاست همسایگی با وزرای خارجه آذربایجان و ارمنستان تماس داشت و آمادگی خود را برای پایان این درگیری اعلام کردیم. پنجم مهر نیز وزیر خارجه عراق به تهران آمد و علاوه بر دیدار با وزیر امور خارجه با دبیر شورای عالی امنیت ملی و رییس جمهوری هم دیدار کرد.

خطیب‌زاده همچنین در خصوص سفر وزیر امور خارجه به مسکو و دیدارهایش در این کشور گفت: در مسکو به صورت مجازی در نشست سیکا شرکت و در مورد چندجانبه‌گرایی و اهمیت سیکا سخنرانی کردند.  وزیر امور خارجه این هفته همچنین در نشست مجازی اندیشکده شورای سیاست خارجی آمریکا گفت‌وگویی داشتد.  

وی درباره اظهارات نخست‌وزیر کویت در نشست مجازی مجمع عمومی سازمان ملل ابراز داشت: ایران از ابتدا به ویژه چند سال اخیر مکررا ابتکاراتی را برای سازوکار گفت‌وگوهای منطقه‌ای اعلام کرده که مهمترین آن، طرح صلح هرمز است که رئیس‌جمهور به اطلاع سران کشورهای منطقه رسانده است.  

از صحبت‌های نماینده کویت استقبال می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ضمن استقبال از صحبت‌های مطرح شده امیدواریم گفت‌وگوهای فراگیر را در منطقه داشته باشیم که این برای صلح و ثبات این پهنه آبی مهم است.

وی با بیان اینکه اصول و مبانی این گفت‌وگوها در طرح‌های ارائه شده بیان شده است و تحقق آن بستگی به اراده سیاسی طرف‌های مقابل دارد، گفت: کویت آماده این گفت‌وگوها بوده است و امیدواریم این کشور سایر کشورهای منطقه را هم در این رابطه آماده و همراه کند.

منطقه تحمل خشونت بیشتر را ندارد 

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ایرنا درباره درگیری رخ داده بین ارمنستان و آذربایجان یادآور شد: اتفاق خوبی رخ نداده است. وضعیت منطقه بیش از این تحمل این خشونت‌ها را ندارد. ما بلافاصله به دوستان خود در آذربایجان و ارمنستان گفتیم هر چه زودتر این غائله ختم و گفت‌وگوها شروع شود.  

خطیب‌زاده با بیان اینکه آتش بس فوری، ترک مخاصمات و آغاز گفت‌وگوهای دوجانبه تنها راه حل این مسئله است، عنوان کرد: سیاست ایران تغییری نکرده است که مبتنی بر کمک و تسهیل گفت‌وگوهای طرفین است. راه حل نظامی راهکار پایدار برای این اختلاف نیست. ایران از همه ظرفیت‌هایش در این راستا استفاده می‌کند.

وی افزود: از نزدیک و با حساسیت بالا در حل پیگیری تحولات هستیم. به صورت مداوم با طرفین درگیری در ارتباط هستیم. به دنبال آتش بس فوری هستیم و ظرفیت خود را فعال نگه خواهیم داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر وزیر خارجه عراق به ایران گفت: سفر فواد حسین به تهران، سفر عادی میان مقامات دو کشور است که بارها انجام شده است. ایام کرونایی موجب محدودیت این سفرها شده است. در راستای مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی‌های مدام میان دو کشور در جریان است.

خطیب‌زاده اضافه کرد: طی دو هفته آینده هیات فنی از عراق به تهران می‌آید تا درباره لایروبی اروند رود  گفت و گو کند. ضمن اینکه رایزنیها  درباره راه آهن و مسائل دیگر هم ادامه دارد.

تعرض به اماکن دیپلماتیک به هر شکل مردود است

وی با بیان اینکه ایران تعرض به اماکن دیپلماتیک را به هر شکلی مردود می‌داند، اظهار داشت: در چند ماه گذشته اماکن ما با تحریک دول خارجی مورد تعرض قرار گرفته است. سردار سلیمانی در خاک عراق به شکل بزدلانه و در نیمه شب مورد حمله تروریستی قرار گرفت. از دولت عراق خواسته‌ایم تمامی مساعی جمیله خود را به کار گیرد تا از این تحرکات جلوگیری کند و  هرگونه تحرکی را مردود می‌دانیم.

این دیپلمات ارشد درباره انتقادات روزنامه کیهان به آیت‌الله سیستانی هم تصریح کرد: این موضع ربطی به ارکان جمهوری اسلامی ایران ندارد. ایران نظامی است که براساس مرجعیت شکل گرفته است که مرجعیت در ایران و عراق حافظ صلح امنیت و ثبات دو کشور بوده است.

خطیب‌زاده با بیان اینکه آیت‌الله سیستانی نقش بی‌بدیلی در عراق و جایگاه رفیعی در شیعیان جهان دارند، خاطرنشان کرد: آنچه را که گفته‌ایم و امروز می‌گویم خواست و مواضع ارکان نظام است که جز احترام به این رکن رکین نکته دیگری نداریم. تحمل هم نخواهیم که کسی به جایگاه مرجعیت تخطی داشته باشد.

وی درباره کشته شدن غیرنظامیان در آذربایجان در درگیری رخ داده میان آذربایجان و ارمنستان ابراز داشت: هر درگیری دو سو دارد و یکسویه نیست. خواسته ایران ترک آنی تخاصمات و آتش‌بس فوری است. هیچ موضوعی از طریق نظامی به شکل دائمی حل نمی‌شود. غیر نظامیان در هر دو سو قربانیان اصلی هستند.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، حل و فصل جامع و کامل این موضوع نیازمند همراهی همه طرف‌ها و کنشگران موضوع است. ایران به طور جدی و از نزدیک پیگیر تحولات است و از هر دو طرف جزییات بیشتری را طلب کرده‌ایم. نمی‌پذیریم که در نزدیکی مرزهای خودمان این درگیری‌ها ادامه یابد و امیدواریم به نقطه آرامش در این مرز برسیم.

خطیب‌زاده درباره تحولات لبنان و ادعای مکرون درباره رایزنی فرانسه و ایران در این زمینه اظهارداشت: موضوع لبنان یک موضوع داخلی است و باید در فضای داخلی این کشور و در چهارچوب مردم لبنان حل شود. هر کنشگری از جمله فرانسه که به این روند داخلی کمک کند، خوب است ولی مردم لبنان باید در نهایت موضوع را حل کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ما تا  امروز تمامی کمک‌های خود را معطوف به حل و فصل مسائل داخلی این کشور کرده ایم.

وی با بیان اینکه در این زمینه میان سران ایران و فرانسه گفت و گوهایی شده است، یادآور شد: از هر کشور خارجی دعوت نمی‌کنیم که در امور داخلی لبنان دخالت کند چراکه نه تنها موجب حل و فصل مناقشه نمی‌شود بلکه موضوع را پیچیده‌تر می‌کند. هر دولتی از جمله فرانسه به لبنان کمک کند، ما از این مسئله استقبال می‌کنیم ولی میان دخالت و کمک مرز قائل هستیم.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با بیان اینکه موضوع لبنان موضوع تروریسم نیست، عنوان کرد: موضوع لبنان موضوع تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا در میانه مذاکرات سیاسی و دخالت برخی کشورهای منطقه با دستورکارهای مشخص است. بدون توجه به این موضوعات نمی‌توان مسائل این کشور را حل کرد و هیچ فرد و کشوری نمی‌تواند مسائل اصلی لبنان را به مسائل ثانویه‌ای تبدیل کند.

خبرنگاری گفت که سفارت هلند اعلام کرده برنامه‌ای برای آموزش زنان کارآفرین ایرانی دارد و از سخنگوی دستگاه دیپلماسی در این باره توضیح خواست که خطیب‌زاده پاسخ داد: از این مطالب کم نبوده است. من از جزییات این مسئله خبردار نیستم ولی در دوران کرونا این موارد را کم داشتیم. دوستان ما در بخش کنسولی این مسئله را پیگیری می‌کنند. وزارت امور خارجه تاکنون گزارشی در این رابطه دریافت نکرده است.

وی درباره روند صلح افغانستان و نقش ایران در این روند گفت: موضوع افغانستان موضوع دائمی امنیت ملی ماست. برخلاف برخی از کشورها که حمله کرده، کشتند، مردم بی‌گناه را بمباران کرده، به بهانه‌های واهی افغانستان را اشغال کرده و برای فرار آبرومند، جلسات مخفیانه و مشکوک برگزار می‌کند، مواضع ما آشکار بوده است.

این دیپلمات کشورمان با تاکید بر اینکه از هر اقدامی برای صلح در افغانستان حمایت می‌کنیم، اظهار داشت: قانون اساسی افغانستان برای ما مهم است. حقوق اقلیت‌ها و بانوان و قومیت‌های مختلف به عنوان دستاورد این کشور که در قانون اساسی دیده شده و دستاورد بزرگی برای مردم است، با هر معامله پشت پرده‌ای قابل از بین رفتن و نادیده گرفته شدن نیست.

خطیب‌زاده با بیان اینکه ایران به صورت مرتب با دولت افغانستان در ارتباط بوده است، اظهارداشت: در نشست دوحه نیز دعوت وزیر خارجه دریافت شد ولی با توجه به اینکه میزبان افغانستان نبود بلکه کس دیگری بود، تصمیم گرفتیم در سطح بالا شرکت نکرده ولی در عین حال مواضع خود در بیانیه‌ای اعلام کردیم.

وی با استقبال مجدد از مذاکرات بین‌الافغانی تصریح کرد: هیچ راهی برای رسیدن به توافق جز اینکه به دستاوردهای قانون اساسی، حقوق اقلیت‌ها و بانوان و... احترام گذاشته شود، وجود ندارد و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی بهترین راه حل است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه آنچه توسط خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا گفته شده گزاره‌های سفارشی است که برخی مواضع خجالت‌آور خود را بپوشانند، خاطرنشان کرد: ما آرامش و ثبات افغانستان و توسعه این کشور را می‌خواهیم. افغانستانی را می‌خواهیم که آزاد، آباد و مستقل بین همسایگان خود زندگی کند و ایران در این مدت همه ظرفیت‌های خود را به کار گرفته است و این مسیر را به شکل مستقل ادامه می‌دهد.

خطیب‌زاده درباره گام عملی ایران برای توقف درگیری‌ها میان آذربایجان و ارمنستان ابراز داشت: طی این چند دهه به صورت عملی و دوجانبه سعی کردیم این موضوع در فضای دوجانبه میان آذربایجان و ارمنستان فیصله یابد. ایران با هر دو پایتخت رابطه بسیار دوستانه‌ای دارد.

وی با بیان اینکه هر دو کشور را در مسیر عملی حل اختلاف کمک خواهیم کرد، افزود: این درگیری بیجا و تنش‌زا میان دو کشور است و ما هر دو کشور را به ترک فوری خصومت‌ها دعوت می‌کنیم.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با بیان اینکه‌ ایران از مسیر قوانین و حقوق بین‌الملل و اصل اصیل انصاف به حل و فصل این ماجرا کمک خواهد کرد، یادآور شد: با حساسیت خاصی این موضوع را پیگیری می‌کنیم و از هر دو کشور می‌خواهیم اجازه دهند تنفسی اتفاق بیفتد و ترک خصومت‌ها را در دستور کار قرار دهند.